Gezocht: close-up foto Minimoogkleur

Kraan

Ouwe rot
Hallo wel of niet Minimoogbezitters,

Ik zoek een paar zeer kleurechte close-up foto's van het houtwerk van een Minimoog.

Waarom?
De nieuwe behuizing van mijn Korg Poly 61 nadert zijn voltooiing en ik zoek een mooie lakkleur. Hoe kitscherig ook, ik ben zelf wel gecharmeerd van kersen- en notenhout. Dit lijkt me echter geen porum op een jaren 80 synth. Nu is de Minimoog ook bepaald geen jaren 80 synth, maar toch lijkt deze lak me wel ogen en ik vind het tevens grappig om een knipoog naar de Minimoog aan te brengen.

Uiteraard heb ik ook afbeeldingen op Google gezocht, maar het probleem is dat alleen al de modellen op de eerste resultatenpagina allemaal een andere tint hebben.

Om lekker veeleisend te zijn vraag ik dus specifiek om een zo kleurecht mogelijke foto. Als iemand bereid is er echt moeite voor te doen, wil ik zelfs wel wat dubbele kleurstaaltjes ophalen bij de Gamma. De helft hiervan stuur ik dan op en kunnen naast/op het hout mee op de foto voor wat referentiemateriaal.

De tegenprestatie is natuurlijk eeuwige dank en een eervolle vermelding in het topic waar ik de herbouwde Poly 61 zal laten zien. :mega:

En ow ja,

Serieuze experttips wat betreft lakmerk, -type, -kleur, -techniek zijn natuurlijk ook welkom.

hoi,
kijk eens bij die site van degene die nieuw houtwerk voor de minimoog maakt.
die heeft de goeie kleuren, en volgens mij staat er ook info over de laksoorten bij.
alleen ligt googel op het moment plat, dus kan het even niet vinden.
groeten,
eroen

er zijn zoveel verschillende kleuren.... wat de lak betreft, maakt niet zo veel uit, let op het milieu, zou ik zeggen. ik gebruik meestal cetabever op waterbasis.
noten of donker eiken. je gewenste kleur bereik je door er veel of weinig lagen op te smeren.

de houtsoort, daar had je misschien naar moeten vragen.

hoi,
kijk eens bij die site van degene die nieuw houtwerk voor de minimoog maakt.
die heeft de goeie kleuren, en volgens mij staat er ook info over de laksoorten bij.
alleen ligt googel op het moment plat, dus kan het even niet vinden.
groeten,
eroen

http://synthwood.com/moog/

Deze bedoel je? De meest duidelijke foto is deze:

78.jpg

Maar is dat een beetje conform het origineel?

En @ Leo; ik heb lang haar en heb in het verleden wel eens GroenLinks gestemd. Met andere woorden; een achterlijke hippie die uiteraard rekening met het milieu houdt.

Zonder gekheid, dat is hier standaard een aandachtspunt, al ver voordat Al Gore (met zijn Manbearpig) aan kwam zetten. Kwestie van opvoeding mijns inziens. Verder bedankt voor je tips. Die Cetabever ook nog verdunnen om het er goed op te krijgen trouwens? Mijn ervaring is dat lak nog wel eens kleverig kan zijn.

hoi,
die foto is volgens mij een tint te licht, is dacht ik eerder de walnut. of de kersen.
ik heb tussen mini's trouwens ook wel kleurverschillen gezien, waarschijnlijk omdat hout flink kan verkleuren.
/

hoi,
die foto is volgens mij een tint te licht, is dacht ik eerder de walnut. of de kersen.
ik heb tussen mini's trouwens ook wel kleurverschillen gezien, waarschijnlijk omdat hout flink kan verkleuren.
/

Tja, dat maakt het er eigenlijk alleen maar makkelijker op, want dan heb ik een redelijke marge. :)

De geplaatste foto lijkt me vooral ietwat te gelikt voor een Minimoog. Ik had meer het idee dat ze een wat doffere tint hadden. Net als die lelijke jaren 70 orgels zeg maar.

Wat dat betreft komt deze nog het dichtst in de buurt. Hoewel daar weinig detail in zit:
1.jpg

Ze komen binnenkort ook met een Poly6 case. Ben benieuwd welke mooier gaat worden. :D

Hoewel de mijne niet geheel origineel is omdat hij vooraan niet schuin loopt, maar een hoek van 90 graden heeft.

ik heb ook alle moeite gehad om men mini de xacte kleur te laten bekomen die ik in men hoofd had,daarom heb ik gewerkt met 2 vernis tinten tegelijkertijd,er zijn wel 8 of 9 microlagen op deze mini aangebracht afwisselend van tint om een donkere effect te bekomen maar toch met een bepaalde gloed,of hoe zeggen ze dat.. lol

http://www.flickr.com/photos/matrixsynth/399951843/in/set-72157594552305163/

Dat ziet er strak uit zeg! Weet je zo nog welke twee tinten dat (ongeveer) waren? Hadden die iets van een naam of een ander kenmerk? En hoe creëer je een microlaag? Speciale kwasten/rollers of verdunnen?

denk ik ook, gewoon doen wat je mooi vind.

ik zoek ook nog wat kersen oid, voor een nieuwe synth.
tips over betaalbare mandelaren zijn welkom.
(ik gebruikte meestal oude meubels, maar die zijn kennelijk op.)
groeten,
jeroen

Let op dat digitale foto's 'altijd' kleur onecht zijn, behalve als je een specifieke witbalans toepast. Met foto's van het web is niet 123 te zien of dat is toegepast.

er zijn meerdere mooie mini kleuren denkbaar, naar je eigen smaak ook, beetje licht cognac-achtig is mijn favoriet en ook een mooie donker noten mag er wel wezen. in ieder geval geen zwart of rood. ik maak straks een fotootje van een busje beits (is niet zo lakkerig/plakkerig) en zoek wat mini foto's op. ik heb er eigenlijk verschillende gehad, bedenk ik nu.

er zijn meerdere mooie mini kleuren denkbaar, naar je eigen smaak ook, beetje licht cognac-achtig is mijn favoriet en ook een mooie donker noten mag er wel wezen. in ieder geval geen zwart of rood. ik maak straks een fotootje van een busje beits (is niet zo lakkerig/plakkerig) en zoek wat mini foto's op. ik heb er eigenlijk verschillende gehad, bedenk ik nu.

:okdan:

Dat ziet er strak uit zeg! Weet je zo nog welke twee tinten dat (ongeveer) waren? Hadden die iets van een naam of een ander kenmerk? En hoe creëer je een microlaag? Speciale kwasten/rollers of verdunnen?

Ik gebruik sadolin carat reeks vernis:

278 oud mahonie
276 teak

ik schuur eerst men hout op ,super fijn met eerst de fijnste papier,tot als dit papier versleten is,dan maak je het hout met vochtige doek nat,laat het opdrogen en vervolgens schuur je nogmaals met dat versleten papier,dit versleten stuk moet je bijhouden voor achteraf.

Ik gebruik nooit primer omdat ik de kleur int hout wil en niet derop.
wat wel opgeletten geblazen is dan dat de eerste laag heel belangrijk is ,want die trekt int hout,(de anderen gaan erop liggen)

je moet ervoor zorgen dat die eerste laag uniform en snel aangebracht wordt,anders krijg je verschil in kleur op verschillende plaatsen,en alles moet met de borstel in 1 trek,want als je stopt,vernis neemt en verderdoet,zie je het!

Ik begin altijd eerst met de lichte kleur,2 lagen dus van die mahonie.die eerste laag opt hout dus die als grondlaag dient moet goed opgeschuurt worden met dat versleten stuk,dan spoelen met water en dan de 2de laag,de diete van vernis van de eerste laag gaat ook sterk je startkleur bepalen deze gezien het op direkt naakt hout is mag wat dikker zijn want het trekt er snel in,maar let wel uniform werken en schilderen in 1 trek over de lengtes.

de 2de laag en alle andere lagen,moet UUUltra dun zijn,net genoeg vernis om te dekken en extreem uitwrijven,elk maal 1 dag drogen schuren met telkens dat versleten papier en met heel weinig water,en elk maal met een stofvrij vochtige vod (gebruik vileda speciaale poetdoeken) volledig droogvrijven.

na grondlaag en 2 microlagen kan je beginnen met de Teak kleur,wil je een donkere gloed breng dan eerst nog 1 of 2 max mahonielagen aan.

hou er rekening bij dat als je teveel met mahonie tint achter elkaar verft de kleur een rode gloed krijgt,dus als je dit wil vermijden moet je optijd afwisselen en met teak kleur verdergaan,

bvb GondM-M-T-M-M-T-T-M-T-M (T=Teak M=Mahony)

de volgorde moet je bepalen naarmate de evolutie in kleur en hoe je het best bevalt

zorg er wel voor dat je echt fijne lagen aanbrengt dan kan je tot 9-10 lagen gaan max,meer is te veel.

de laatste laag is bepalend voor de afwerking,wil je hem matt dan moet je laatste laag een microlaag zijn die je eventueel ook kan polishen (maar opletten die eindpolish is een risico,niet doen als je het nog nooit gedaan hebt) als je een satin finish wil moet je laatste laag iets dikker zijn als de andere.

de voorlaatste laag kan je kreatief benutten,maar dan moet je wel enige techniek hebben of het loopt mis,ik heb het hier bij die mini gedaan.

als je de verf aangebracht heb en die begint te dorgen (dat gaat super snel met microlagen!! na 1 minuut al) kan je met je borstel in de opgedikte verf effecten inbrengen waardoor je donkere zones lijkend op houtstrucktuur in kan brengen)

je moet wel geoefend zijn voor dit anders loopt het garandeert mis,en je kan alles afschuren!

de plank boven het KB is zo bewerkt.

let ook het aanbrengen van de microlagen moet ook heel snel gaan want de verf is zo droog.

Attachments

• vernis.jpg
    vernis.jpg
    50,8 KB · Bekeken: 98
Dank Hexagon!

Alleen over de eerste laag: hoe kun je die én dun én in 1 beweging op het hout krijgen?

Dank Hexagon!

Alleen over de eerste laag: hoe kun je die én dun én in 1 beweging op het hout krijgen?

genoeg vernis op je borstel nemen,de eerste laag moet trouwens niet te dun zijn,je moet wel snel en goed uitsmeren in 1 trek over de hele lengte dus vooral

Je kan ook een speciale lakroller gebruiken, dat geeft een veel strakker resultaat, je kan de lak beter verdelen en hebt loopt geen risico op kwaststrepen.

Je moet echter wel alles gedemonteerd hebben wil je een roller kunnen gebruiken anders kom je niet op de moeilijk bereikbare plaatsen.

Tussen de vernislagen door altijd de boel lichtjes opschuren met schuurpapier met fijne korrel. P300 of hoger..

Back