aaaaaaaaargh. Ik word gek van prutsers! Fenix vraagje op AH..

JohnnyBusca

rocket scientist
Dit is toch niet normaal..

Komt er doodleuk iemand op Analogue Heaven met de volgende vraag:

Also, I just acquired this thing not too long ago, and am having a bit of a
problem figuring out the CV works on the thing. How do I get one CV out to
control all 3 oscillators on the thing? Sorry this is my first proper
modular synth. I got sick of reaktor, and my nord modular, and am sticking
to hardware when I can.

Hij zou zich in een hoekje moeten gaan schamen. Als je begint met een modular, dan begin je toch niet met de mooiste allertijden???? Hij weet niet eens dat je bananenstekkers door kunt lussen! aaaaaaaaargh!

Wat zonde.....

Ach, eigenlijk ben ik alleen maar jaloers.... ;{ :erm:

Hij heeft wellicht de verkeerde stekkers? Die wel passen maar niet door te lussen zijn?

Als je een fenix koopt dan koop je die mede omdat het mega handig is om met bananenstekkers te werken. Ik heb een doepfer met veel modules, maar ik ga binnenkort 4 multiple modules bijkopen. Wat is dat balen dat je niet eventjes makkelijk door kunt patchen.
synthesizers.com, MOTM, Blacet, EFM en de rest zijn afgevallen. Alleen Modcan, Serge en Fenix wil ik nog.. Alleen die zijn zo duur.. :(

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Als je een fenix koopt dan koop je die mede omdat het mega handig is om met bananenstekkers te werken. Ik heb een doepfer met veel modules, maar ik ga binnenkort 4 multiple modules bijkopen. Wat is dat balen dat je niet eventjes makkelijk door kunt patchen.
synthesizers.com, MOTM, Blacet, EFM en de rest zijn afgevallen. Alleen Modcan, Serge en Fenix wil ik nog.. Alleen die zijn zo duur.. :(

Hmmm....dus je kunt op geen enkele manier een LFO bijvoorbeeld dubbel gebruiken?.....

Origineel geplaatst door bikkel
Hmmm....dus je kunt op geen enkele manier een LFO bijvoorbeeld dubbel gebruiken?.....

zeker wel, alleen moet je dan een multiple gebruiken :D

J, waarom geen MOTM??? zijn toch supervette modules?

Origineel geplaatst door STicKX
zeker wel, alleen moet je dan een multiple gebruiken :D

J, waarom geen MOTM??? zijn toch supervette modules?
MOTM zijn mooie modules en goede modules, maar hebben jacks.. Nu weet ik het zeker. Ik wil veeeeeeeeeeeeeeel doepfer of bananenstekkers en dan in de vorm van Modcan (cynthia), Serge of Synton.
Ik kan natuurlijk ook een MOTM module zelf van bananenstekkers voorzien.. hmmmm. Hoe zit het dan met de aarde...

Laat ik dat eens eventjes van de binnenkant van mijn ogen gaan bekijken...

Origineel geplaatst door bikkel
Op de LFO zitten verschillende outputs vaak, maar als je een bepaalde LFO wavevorm vaker wilt gebruiken, moet je een multiple gebruiken. Doepfer heeft er eentje waar ze alle acht met elkaar doorverbonden zijn, maar die kun je makkelijk veranderen in 2x4. Dat heb ik ook gedaan. Helaas hebben ze dat met een klodder soldeer gedaan en niet met een jumpertje ofzo. Zal waarschijnlijk ook wel weer een reden hebben..

Origineel geplaatst door sander
nauw ja, het kan natuurlijk wel handig zijn als je alle drie de VCO's door 1 paar cv/gate teglijk kan aansturen.
Gate en cv zitten ook op de bus. Dus die kosten je geen multiples. En als je een osc niet via de bus wil hebben, dan prik je gewoon een kabel in de CV-in en dan is ie ontkoppeld. Het zelfde met de ADSRs. Die zitten ook op de gate van de bus, mits je in de gate-ingang iets propt, dan worden ze daar door getriggerd.
Zonder gekheid, doepfer is een fijn, relatief goedkoop systeem, maar heeft ook wat nadelen. Die andere synths die ik noemde zijn wel minimaal 3x zo duur. Daarom begin ik daar voorlopig nog niet aan.
Ik baal alleen dat ik mijn bohm heb, die heeft namelijk wel bananenstekkers en dat is zooooo handig! Nu vind ik mijn doepfer onhandig.

Over twee jaar weten mensen niet meer wat het woord 'bananen' betekend. Omdat ze dan niet meer bestaan. Wat zonde. Ik zie nu al wat ik later aan mijn kleinkind van 6 vertel.

"Kijk, Fret Junior! Dit is een Serge modular, met bananenstekkers. De term bananen slaat niet op het kleine snoepje wat je onlangs nog van oma gekregen hebt, maar op een vrucht! Bananen waren vroeger van die gele dingen met een schil. Ze smaakten een beetje naar Pisang Ambon. Dat werd vroeger zelfs van bananen gemaakt, maar nu natuurlijk niet meer. Bij de chinees was het traditie om bananen te bakken. Heel bijzonder. Er was ook een ijsco met bananensmaak "De Prikkebeen". Eigenlijk herinnert alleen de snoepjes, pisang ambon en mijn serge nog aan bananen. Toen der tijd was opa al bezig met het synthforum. Je weet wel, toen nog op het internet.. Goede oude tijd.... In die tijd ontdekte ze net variphrase, maar niemand geloofde daar toen in.... Raar he... Maar goed... Verder met de les. Dit is nu een VCO en dit een filter, hoe verbind je die? ...................... Kom op! Je weet het wel.... bla bla bla...."

alvorens een snoepje met bananensmaak in je serge modular te proppen

haha ach ja he kinderen he

kleine hulpjes van satan zijn het

Over twee jaar weten mensen niet meer wat het woord 'bananen' betekend. Omdat ze dan niet meer bestaan. Wat zonde. Ik zie nu al wat ik later aan mijn kleinkind van 6 vertel.

Hier zal ik dan wel een stokje voor steken (of een bananenschil).

Banaan: eetbare, voedzame vrucht van de bananenboom => pisang

ba·´naan·stek·ker (de ~ (m.))

1 stekker met één pootje

Back