evolver sequencer

Menace

bliep
Gisteren heb ik een desktop evolver gekocht, echt een fantastisch apparaat! Maar na uren knoppen draaien en de handleiding doorgelezen te hebben heb ik toch nog een paar vraagjes betreffende de sequencer.

- Hoe krijg je het voor elkaar de oscilators te laten gliden wanneer je de sequencer gebruikt? Hij doet het wel wanneer je hem via midi aanstuurt dus je zou denken dat het met de ingebakken sequencer ook geen probleem zou mogen zijn.

- Is het mogelijk het aantal stappen aan te passen, dus bijvoorbeeld acht stappen ipv zestien?

- Is het mogelijk de gate tijd van de sequencer aan te passen?

wie het weet mag het zeggen :doei:

Gisteren heb ik een desktop evolver gekocht, echt een fantastisch apparaat! Maar na uren knoppen draaien en de handleiding doorgelezen te hebben heb ik toch nog een paar vraagjes betreffende de sequencer.

- Hoe krijg je het voor elkaar de oscilators te laten gliden wanneer je de sequencer gebruikt? Hij doet het wel wanneer je hem via midi aanstuurt dus je zou denken dat het met de ingebakken sequencer ook geen probleem zou mogen zijn.
Volgens mij moet glide ook werken met de sequencer.
DSE manual schreef:
Glide: 1 1 S 0…100; F02…F99; OFF The oscillator 1 Glide rate; low numbers
are faster. Normal Glide covers the range from 1 to 100 (0 is no glide). A “fingered”
mode that only glides when more than one note is held down is selected by setting
glide over 100, where it ranges from F02 to F00 (equivalent to glides of 2 to 100).
- Is het mogelijk het aantal stappen aan te passen, dus bijvoorbeeld acht stappen ipv zestien?
DSE manual schreef:
All four sequences can have separate lengths. This is done by selecting rst (at the
end of the range after 100) as the step value. When this step is reached, the
sequence will reset to step one. For example, if you want a four step sequence,
simply set step 5 to rst.
- Is het mogelijk de gate tijd van de sequencer aan te passen?
DSE manual schreef:
Trigger Sel: 7 7 see table Selects the source of triggers/gates for the envelope
generators.
Verschillende mogelijkheden om de sequencer te gaten. Noten kunnen volgens mij alleen via envelope korter worden gemaakt.

Toch echt allemaal uit de manual ;)

Hmmmmm, volgens mij heeft ie de Evolver illegaal gedownload! :D

Hey scarum, bedankt voor je reactie.
Die gewone en 'fingered' glide modes heb ik beiden al geprobeerd, geen verschil. Wel wanneer je hem via midi aanstuurt trouwens. Ik ga zo even proberen of het wel werkt met een langere gate tijd, misschien doet hij het alleen wanneer de noten op elkaar aansluiten.

Die andere puntjes uit de manual heb ik over het hoofd gezien, de evolver handleiding is ook echt een van de meest onoverzichtelijke handleidingen die ik in lange tijd heb gezien... bedankt voor het opzoeken :okdan:

Hmmmmm, volgens mij heeft ie de Evolver illegaal gedownload! :D
:D

http://www.carbon111.com/evolverguide.pdf

p.17
Finally, Glide only affects notes triggered by MIDI – a keyboard or external sequencer. Glide cannot affect notes triggered from Evolver’s internal sequencer.

I stand corrected :kimono:
Ik vond zowel de handleiding als het ding zelf dusdanig moeilijk in elkaar gezet dat ik em snel weer weg heb gedaan, helaas niet voordat ik de handleiding had doorgeworsteld :stupid

Hmm, dat van die glide valt me nou weer tegen van Dave... zou je toch niet verwachten van de man die midi practisch heeft uitgevonden.

Maargoed, het is inderdaad een behoorlijk ingewikkelde bak en de handleiding helpt niet heel erg mee. Ik heb hem ondertussen aardig onder de knie maar het eerste kwartier dat hij aan stond kwam ik ook niet echt veel verder dan 'eeehhhm....'. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die hem om die reden snel weg doen.

ik heb m ook snel weggedaan, maar ben op zich nog steeds nieuwsgierig.

dus als je nieuwe inzichten hebt, ik ben een trouwe lezer :D

Een inzicht dat ik nu heb is dat de toetsen versie van de evolver een stuk makkelijker te programmeren is. Ik raakte geinteresseerd in deze synth toen ik bij een maatje thuis op de evolver keyboard had zitten kloten, en dat ging een stuk eenvoudiger. De keyboard versie is echter meer dan 2 keer zo duur en dat vind ik in verhouding dan weer net iets te veel.
Als ze nou zon zelfde schermpje op de desktop evolver hadden gezet als op de evolver keyboard was een groot deel van het euvel al verholpen.

Maar goed, genoeg geklaagd. Ik vind hem fantastisch klinken en de mogelijkheden zijn ontzettend uitgebreid dus voor mij is het iig wel een blijvertje. Tenzij ik hem ooit vervang door een toetsen versie.

Volgende week zit ik een paar dagen bij mijn ouders en ik heb besloten dat ik alleen mijn Evolver en Zoom H2 recorder meeneem en ga proberen daar muziek mee te maken :D

Normaal gebruik ik eigenlijk de SoundTower PC editor om sounds te bouwen, maar inmiddels heb ik genoeg op het apparaat zelf geedit dat ik denk dat ik, met de handleiding onder handbereik, een heel eind moet komen. Heerlijk ding :okdan:

Beetje raar eigenlijk. Zou Dave eigenlijk moeten fixen in een nieuwe OS vind ik. Waarom zouden noten getriggerd door de interne sequencer anders behandeld moeten worden dan noten 'van buiten'?

De evolver kan inderdaad in het begin erg lastig zijn. Ik denk dat je het beste met hele simpele patches kan beginnen. Begin sowieso in mono. Stereopatches klinken erg gaaf, maar is een stuk moeilijker te programmeren. En gooi er niet meteen 10 verschillende modulaties in, dan wordt je helemaal gek... Een editor kan in het begin zeker makkelijk zijn. Ik denk dat de Vyzor editor nog wat overzichtelijker werkt dan SoundTower. Verder helpt het ook zeker om wat extra over de evolver te lezen. De evolver Guide is een goed begin. Extra leesvoer+ links: http://www.synthwiki.nl/index.php/Evolver

De eerste uitdaging bij een evolver is het maken van een init patch.
Er zijn een paar kritieke parameters: de ene is het verschil tussen de "VCA level" en de "Env Amount" en "volume". Deze 3 parameters samen zorgen voor je uitgangssignaal.
Nog een kritieke parameter is de XPose/Transpose.

In de evolverguide op p.8 staan er de parameters voor een init patch.

Unfortunately there's no quick way of doing this, you need to make your own 'template' preset, then copy it to all the locations. Actually, just realized I still have an initialized bank from my Evolver that I made, maybe this helps:

http://tarekith.com/assets/Init.syx

en

There is a "basic patch" at the end of each bank - Copy that to a new location then rinse and repeat.

The DSI basic patch uses 2 analog saws and nothing else -

Ik moet zeggen dat ik hem nu (na 2 dagen) al aardig door heb. Er staan al een paar ingewikkelde zelfgebakken patches op :okdan:. Naar mijn idee is het drie cijfer/letter-ige display wat de evolver zo ingewikkeld maakt. Zo was ik bijvoorbeeld een kwartier bezig uit te vogelen hoe je een sequencer naar alle oscilators tegelijk stuurt, terwijl het eigenlijk heel makkelijk is. Ik dacht alleen dat die afkorting iets anders betekende.

Ik geloof dat het best een makkelijk te bedienen apparaat is als je die afkortingen eenmaal uit je hoofd kent.

Beetje raar eigenlijk. Zou Dave eigenlijk moeten fixen in een nieuwe OS vind ik. Waarom zouden noten getriggerd door de interne sequencer anders behandeld moeten worden dan noten 'van buiten'?

Misschien heeft het iets te maken met hoe de sequencer is ge-hardwired (wat is dat nederlandse woord ook al weer...). Je zou namelijk wel denken dat als het mogelijk zou zijn dat Dave het ondertussen wel gefixed zou hebben. Ding is tenslotte al dik 5 jaar uit. De architectuur is op andere punten ook wel afwijkend, niet dat dat slecht is ofzo....

edit - Zo'n initial patch maken vond ik trouwens niet echt een probleem. Er staat ergens in bank 2 (patch 126 meen ik) een patch die het bijna is. Kwestie van een oscilator wegdraaien, vca in mono zetten en de envelopes aanpassen.

Afkortingen uit je hoofd kennen is idd. soms nodig...

Zo vond ik het laatst bijzonder dat in de Spectralis het "fm" uit b.v. "FmSpd" niet op "frequency modulation" sloeg maar op "filter modulation".
Maakt een en ander ineens een stuk logischer.... :D

Back