Vraagje over verhoudingen isolatie-index en geluidsdruk

Grumble

Happy Nerding
Iedereen ken deze twee tabelletjes min of meer wel:

Geluidsisolatie-index:
Gipsblokken wand (80 kg/m2) -20 dB
Cellenbeton wand (80 kg/m2) -19 dB
Bakstenen wand (130 kg/m2) -17 dB
DuraGyp KamerScheidende wand (28 kg/m2) -11 dB

en:
Geluidsdruk:
niveau in dB voorbeeld
0 Gehoorgrens; hieronder hoort de gemiddelde mens niets meer
20 Stille slaapkamer, stiltegebied in de natuur
30 Gefluister
40 Normale woonkamer
60 Gespreksniveau
80 Drukke verkeersweg op 10 meter afstand
100 Opstijgende jumbojet op 200 meter hoogte
110 Drilboor op 1 meter afstand
140 Pijngrens

Kan iemand me in eenvoudige bewoordingen uitleggen wat ik moet doen om van een geluidsnivo van 80dB in een ruimte door middel van isolatie een geluidsnivo over te houden van 30 dB buiten die ruimte?

Er zijn best wel wat topics op synthforum en op giraarforum en klusidee waar veel vragen beantwoord zijn.

De gebruikte matrialen, dikte en constructie hangt ook nog af van het soort woning. alles hout, beton, appartement, rijtjeshuis.

In iedergeval kan je met een kamer in kamer contructie een goede demping krijgen.

Er is ook een overzicht van welke contructies welke demping geven. Zijn allemaal van die tekeningetjes. Ken 'm ff niet vinden.

Laatst gewijzigd:
Wat je in ieder geval uit die eerste tabel mag afleiden is dat je een behoorlijk dikke en zware wand nodig hebt als je met een enkele constructie 50 dB aan demping wil behalen.

Zoals sander al aangeeft hangt het nogal af van de bestaande constructie wat de beste aanpak is. In de meeste gevallen is het verzwaren van de bestaande scheidingsconstructie helemaal niet uitvoerbaar, en erg kostbaar. Er zijn allerlei andere oplossingen, die lichter zijn, en net zo effectief isoleren. Denk aan ankerloze spouwmuren, buigslappe voorzetwanden, een vrijdragend verlaagd plafond, dilataties en ontkoppelingen aanbrengen in verbindende constructies, kierafdichtingen etc. Je krijgt dan al gauw de doos-in-doos constructie waar eerder naar verwezen werd.

Als je dit bekijkt: (uit een reclame van DuraGyp) zie je dat een Bakstenen wand (130 kg/m2) -17 dB en DuraGyp KamerScheidende wand (28 kg/m2) -11 dB als geluidsisolatie-index heeft staan, de DuraGyp heeft een betere isolatie als een bakstenen wand, maar toch is de index lagr (-11dB).
Dit snap ik niet, een betere isolatie zou toch een hoger getal moeten opleveren?
Dáár zit voor mij de onduidelijkheid, ik snap natuurlijk wel dat elke situatie anders is, maar ik zou graag wat handvasten hebben...

Wat je in ieder geval uit die eerste tabel mag afleiden is dat je een behoorlijk dikke en zware wand nodig hebt als je met een enkele constructie 50 dB aan demping wil behalen.
En dát kan ik er juist NIET uithalen... want hoe zie ik wat ik moet doen om een verzwakking van 50 dB te halen?
Want hoeveel verzwakking heb ik als een bepaalde wand gebruikt die een geluidsisolatie-index heeft van bv -11 dB?

Je interpreteert de geluidsisolatieindex verkeerd denk ik. De geluidsisolatieindex is een getal dat in één waarde probeert weer te geven wat de isolerende prestaties van een bepaald materiaal zijn ten opzichte van een referentiecurve (van 100 tot 3150 Hz in tertsbanden). Om niet voor elke frequentieband apart op te geven wat de demping is wordt die index gebruikt.

Je mag dat interpreteren als een frequentiegewogen geluiddrukverschil tussen de twee ruimten waar het betreffende materiaal tussen is aangebracht, geen rekening houdend met flankerende geluidoverdracht of contactgeluid.

In dat verband moet je -17 dB dus zien als beter dan -11 dB.

Die wand met de isolatieindex van -11 dB geeft dus 11 dB demping op dat eerder genoemde referentiespectrum.

Om 50 dB demping door een wandconstructie te halen moet je òf een betonnen muur van een centimeter of 25 dik neerzetten, of een dubbele gipsen voorzetwand op versprongen raggels met spouwisolatie op de bestaande constructie monteren. Dat doet echter nog niets aan de flankerende geluidoverdracht via de zijwanden en de vloer/plafond.

Laatst gewijzigd:
In dat verband moet je -17 dB dus zien als beter dan -11 dB.
Dat is dus het verwarrende, dat klopt dus niet: een isolatie-index van -11dB is beter als een geluidsisolatie-index van -17dB
bv. 7cm poriso is -18dB en 10cm poriso geeft een waarde aan van -15dB.
Als ik het goed begrijp geeft een verhoging van 3dB een halvering van het geluid wat doorgegeven wordt.

Toch wel, maar ik doe dit werk voor de kost-)

Pm maar als je interesse hebt.
Laat dan maar, zó belangrijk is het nou ook weer niet.
Is het nou zó moeilijk om te vertellen wat nou de verhouding tussen de geluidsisolatie-index en de vermindering van geluidsdruk in dB's is dat je daar geld voor wilt hebben?

Tussen twee woningen moet Ilu;k minimaal gelijk zijn aan 0 dB. Dit komt ruwweg overeen met een Rw van 32 dB respectievelijk 52 dB.
Dít is exact het zinnetje wat ik zocht!
Thanks!

Maar dat vroeg je volgens mij niet. Die Ilu;k van 0 dB gaat uit van een gestandaardiseerd binnengeluidspectrum dat niet te vergelijken valt met een muziekspectrum, en qua geluidsdruk al helemaal niet overeen komt met wat in een gemiddelde homestudio heerst. Elke normale woning voldoet in principe aan die eis voor de luchtgeluidisolatie.

Ik heb me in mijn eerste post misschien wat te onduidelijk uitgedrukt: Ik vroeg naar de verhouding tussen de isolatie-index en de geluidsdruk.
Ik snapte ook niet waar die negatieve getallen vandaan kwamen in de isolatie-index.
Ik begrijp nu dat de isolatie-index een waarde ten opzichte van de 0dB is waardoor bij een slechtere isolatie de index lager uitvalt.
(-11dB is dus inderdaad beter als -17dB)
En die 0dB wordt weer verkregen door de isolatie van de (buiten) muur van 32 resp. 52dB.

Back