[Yamaha WX5] Wie heeft hier ervaring mee

Hover

-
Ik overweeg de aanschaf van zo'n fluitje maar helaas kan ik dit niet in de winkel uitproberen en ken helaas niemand die zo'n ding in huis heeft.

Graag wil ik weten of dit echt wel zo eenvoudig is qua bediening als Yamaha beweert op hun website. Is het eenvoudig om als 'niet-fluitist' dit te leren gebruiken,

Dus graag gebruikerservaringen.

Zo ziet dat eruit

Zo ziet dat eruit

WX5.gif

Mocht iemand weten welke muziekzaak deze op voorraad hebben zodat ik deze kan uitproberen, dan hoor ik dat graag natuurlijk :)

Blijkbaar niet veel mensen die zo'n ding gebruiken of ooit hebben gebruikt. ;{
Intussen heb ik al wat rondgeneusd op het web en kom ik voorlopig tot de conclusie dat zo'n ding niet onmiddellijk 'my thing' zal zijn.

De belangrijkste reden is toch wel dat ik dan een nieuwe speltechniek moet aanleren want de kleppen (toetsen) worden dus niet op dezelfde wijze bespeelt als een klavier. Ik dacht altijd dat zo'n MIDI-toeter tenminste een modus aan boord zou hebben waarmee een niet-getrainde fluitist toch alvast aan de slag kan. Niet dus :(
Je kan wel kiezen uit verschillende 'finger-modi' maar allemaal zijn ze anders dan wat ik ooit heb aangeleerd.

Wat ik ook vaststelde is dat er niet zo gek veel parameters zijn (MIDI-wise dan) die je met je adem kan beïnvloeden. Ik denk dat ik er maar vanaf zie en uitkijk wat ik kan bereiken met bv een Expression pedaal.

Zo weeral wat bijgeleerd (en euro's bespaard)

Hover says byebye to MIDI-toeters and embraces expression pedals :D

Back