Softwaresamplers - ironisch genoeg - samplen niet

. Daarvoor heb je Sound Forge of Wavelab, wat overigens een goede zaak is, en die doen detecteren en opnemen.
Vergelijk even de werkwijze:
- computer: Ik zet SoundForge aan en start de opname. Ik ga op mijn gemak alle noten spelen van m'n hardware synth op maximale velocity met de filter uitgeschakeld. Als ik klaar ben is er een uurtje of zo verstreken, maar dat maakt niks uit want mijn 80gb harddisk heeft nog ruim 4 uur over.
Vervolgens selecteer ik een stukje van de wavefile, sleep het uit het venster, en sla ik het op onder de juiste naam (of nootnaam, 001 is prima zolang de map maar een zinnige naam heeft).
Dit herhaal ik voor zoveel keren als ik gesampled heb.
- hardware-sampler:
Ik moet eerst instellen voor hoe lang ik wil samplen - 1 of 5 seconden, omdat het geheugen niet echt groot is. Vervolgens zet ik detectie aan. Ik speel een noot. Daarvan knip ik vervolgens gelijk de stilte achteraan weg, maar ik moet op een klein displaytje kijken waar ik ergens zit in de golfvorm. Als ik een E-mu ESI serie of Akai S2000/S9xx heb is het erger - ik zie een betekenisloos getal en mag de hele tijd op een toets rammen om te kijken of ik goed geknipt heb. Als ik dat vervolgens gedaan heb mag ik het datawiel gaan gebruiken om elke letter van de bestandsnaam apart in te geven (dit geldt niet voor de paar samplers die je toelaten een toetsenbord te gebruiken). Daarna opslaan op een SCSI harddisk of zipschijf, in het ergste geval in een formaat dat ik niet makkelijk even kan verplaatsen.
Het mag vrij duidelijk zijn wat meer werk kost, en als je toch al een toetsenbord en een muis aan een hardwaresampler gaat hangen kun je net zo goed op je computer een leuke audio-interface kopen met hoogwaardige converters. Dan is het sample-deel in ieder geval al een stuk makkelijker en boet je aan kwaliteit niks in.
-Het moet makkelijk te bedienen zijn. Ik wil vooral hardware synthesizers gaan samplen (geluidseffecten) en het moet met een druk op de knop werken.
In dat geval is SampleRobot of Autosampler misschien iets voor jou.
http://www.samplerobot.com/
http://www.redmatica.com/Redmatica/AutoSampler.html