Sample-software of hardware?

Rianne_SynthiA

SynTheSister
Ik zoek een goede sampler voor in de pjuter om ZELF mee te samplen.
Moet aan de volgende eisen voldoen:
-Automatische detectie van audiosignaal en dat moet instelbaar zijn.
Bestaan die eigenlijk wel? Of moet ik daarvoor toch een hardware hebben?
-Het moet makkelijk te bedienen zijn. Ik wil vooral hardware synthesizers gaan samplen (geluidseffecten) en het moet met een druk op de knop werken.

Softwaresamplers - ironisch genoeg - samplen niet :D. Daarvoor heb je Sound Forge of Wavelab, wat overigens een goede zaak is, en die doen detecteren en opnemen.

Vergelijk even de werkwijze:

- computer: Ik zet SoundForge aan en start de opname. Ik ga op mijn gemak alle noten spelen van m'n hardware synth op maximale velocity met de filter uitgeschakeld. Als ik klaar ben is er een uurtje of zo verstreken, maar dat maakt niks uit want mijn 80gb harddisk heeft nog ruim 4 uur over.

Vervolgens selecteer ik een stukje van de wavefile, sleep het uit het venster, en sla ik het op onder de juiste naam (of nootnaam, 001 is prima zolang de map maar een zinnige naam heeft).

Dit herhaal ik voor zoveel keren als ik gesampled heb.

- hardware-sampler:
Ik moet eerst instellen voor hoe lang ik wil samplen - 1 of 5 seconden, omdat het geheugen niet echt groot is. Vervolgens zet ik detectie aan. Ik speel een noot. Daarvan knip ik vervolgens gelijk de stilte achteraan weg, maar ik moet op een klein displaytje kijken waar ik ergens zit in de golfvorm. Als ik een E-mu ESI serie of Akai S2000/S9xx heb is het erger - ik zie een betekenisloos getal en mag de hele tijd op een toets rammen om te kijken of ik goed geknipt heb. Als ik dat vervolgens gedaan heb mag ik het datawiel gaan gebruiken om elke letter van de bestandsnaam apart in te geven (dit geldt niet voor de paar samplers die je toelaten een toetsenbord te gebruiken). Daarna opslaan op een SCSI harddisk of zipschijf, in het ergste geval in een formaat dat ik niet makkelijk even kan verplaatsen.

Het mag vrij duidelijk zijn wat meer werk kost, en als je toch al een toetsenbord en een muis aan een hardwaresampler gaat hangen kun je net zo goed op je computer een leuke audio-interface kopen met hoogwaardige converters. Dan is het sample-deel in ieder geval al een stuk makkelijker en boet je aan kwaliteit niks in.

-Het moet makkelijk te bedienen zijn. Ik wil vooral hardware synthesizers gaan samplen (geluidseffecten) en het moet met een druk op de knop werken.
In dat geval is SampleRobot of Autosampler misschien iets voor jou.

http://www.samplerobot.com/
http://www.redmatica.com/Redmatica/AutoSampler.html

Je hebt van die BOSS Dr. Sample dingen of hoe ze ook heten. Die zijn door iedere imbeciel te bedienen en heel betaalbaar. Hele vrachten op de tweedehandsmarkt ook.

dus eigenlijk zijn alle softsamplers sample-players?

Ja, maar een plugin moet dat soort dingen ook niet doen. Een losse applicatie is daar tig keer beter voor, allereerst al omdat je 'm fullscreen kunt draaien (en een VST altijd wel een window is), en ten tweede omdat je dingen opslaan in een plugin aan de sequencer moet overlaten.

DirectWave kan wel samplen.. als enige volgens mij:

EmulatorX kan ook zelf sampelen

Attachments

• emux_acquire.jpg
    emux_acquire.jpg
    183,9 KB · Bekeken: 128
Een Emu 6400 Ultra kan het ook goed. Je sampled wat je wilt en dan trek je die sample via Soundforge over je scsi kabel naar je pc toe.

Emu voegt tog net dat ene extra warme sound toe die een plugin/software niet heeft.

Maar dat is mijn ervaring......

Ik sample al meer dan 10 jaar met soundforge (autodetectie etc etc) en speel het af met hardware samplers, nu een akai S6000.
Voorheen voor live acts een korg electribe SX, de samples had ik van tevoren met soundforge gemaakt en bewerkt.

Ik gebruik zelf Audition om op te nemen en voor playback sleur ik ze via USB naar mijn Akai S5000. Soundforge werkt inderdaad ook OK, maar ik vind Audition lekkerder werken en heeft ook multitrack opties dus ik mix er ook vaak tracks of overgangen mee.

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Emulator X heb ik al en wist niet eens dat je daar ook zelf lekker mee kon samplen. In principe kun je volgens mij ook gewoon Windows geluidsrecorder gebruiken toch? Ik heb een Roland SPD-S gebruikt tot nu toe maar het geheugen (800 samples in totaal) heb ik propvol zitten inmiddels. Dus wat nu? Een goede krachtige pc met wat software kopen moet ik denk ik in ieder geval eens gaan doen. Maar best moeilijk om de voor jou/mij beste en makkelijkste oplossing te kiezen. Alesis Fusion kan ook nog. Tot nu toe heb ik nog weinig informatie kunnen vergaren over de kwaliteiten van het ding als sampler. De harddisk van die Fusion lijkt mij ook groot genoeg toch?
Maar er valt iets voor te zeggen dat zo'n Fusion overbodig is als je een goede krachtige pc met keyboard controller en de juiste software hebt.

Zodra ik een nieuwe pc heb ga ik de aanbevolen software eens flink aan de tand voelen. Bedankt lieve lieve mensen ; )

In principe kun je volgens mij ook gewoon Windows geluidsrecorder gebruiken toch?
Op dezelfde manier dat je met een step van Amsterdam naar Groningen kan - het gaat, maar je wordt er erg moe van ;).

Pak Audacity of Wavosaur (gratis), dan kun je eerst nog wat even op je gemak knippen.

Even wat schaamteloze zelfpromotie: 112dB Morgana emuleert een vintage sampler met flinke nadruk op zowel het gebruiksgemak als de sound van hardware samplers. Zelf samplen is een kwestie van 1 druk op een knop, en hij kan niet alleen van de VST inputs maar ook (mbv. de gratis SampLink plugin) van elke willekeurige audio source binnen de computer samplen. Dus zelfs vanuit een andere host, bijvoorbeeld. Morgana komt als VST voor Windows en VST/AU voor Mac, met binnenkort ook een RTAS versie. Een 30-dagen demo is te downloaden via de bovenstaande link.

Groetjes,

-- dj!

Back