problemen midi met mc303

Mark E.

Ouwe rot
ik heb vandaag een roland mc-303 en een audiophile 2496 aangeschaft, enkel het probleem is dat ik geen signialen ontvang op mijn computer via de roland(dit werkt omgekeerd ook niet). Met de audiophile is niks mis, deze werkt.
ik gebruik fruity loops en live G lite op een windows XP (SP2) computer.
ik bezit ook ASIO en de DELTA driver voor audiophile.

wil iemand mij hierbij helpen, vindt het echt jammer dat het niet werkt.

Hi Mark,
Gefeliciteerd met je aankoop :D

Misschien is het handig als je even aangeeft hoe je alles hebt aangesloten, wat komt er in / out je mc-303, geluidskaart en computer; en wat je precies wil doen met welk stuk software. Kunnen we je even verder helpen :mexico:
ik heb vandaag een roland mc-303 en een audiophile 2496 aangeschaft, enkel het probleem is dat ik geen signialen ontvang op mijn computer via de roland(dit werkt omgekeerd ook niet). Met de audiophile is niks mis, deze werkt.
ik gebruik fruity loops en live G lite op een windows XP (SP2) computer.
ik bezit ook ASIO en de DELTA driver voor audiophile.

wil iemand mij hierbij helpen, vindt het echt jammer dat het niet werkt.

De MIDI implementatie op de MC-303 is kut. De draaiknoppen versturen geen midi events. Je kunt andersom wel je filter en dat soort dingen via midi aansturen.

ik heb een soort schema gemaakt, waarin alle aansluitingen staan aangegeven.

Ik heb wel het geluid van de mc303 via de audiphile 2496, maar midi signalen krijg ik niet door(zoals op play drukken of op de toetsen drukken). Andersom proberen heb ik gebropeerd, maar ik weet de waardes van de midi kanalen niet.

Ik heb je schema niet bekeken.

Mijn mc 303 zit gewoon aan de midi-out van mijn emu midi interface. Dus de midi out van de interface (pc) naar de midi in van de roland.

De MC303 reageert (in gewone modus) op elk midi kanaal. Je zou dus zeker iets moeten horen als je hem vanuit je pc gaat aansturen (keyboard of sequencen). Het maakt niet uit op welk kanaal je midi data aanstuurt, je kan dus niet mis zijn. In deze mode is de MC303 dus mono-timbraal.

Als je in 'sound module' mode gaat is hij wel multitibraal. Dan komen de kanalen denk ik overeen met de nummers van de parts. Drums zijn kanaal 9 of 10 dacht ik.

Hoe je dan vanuit je sequencer kiest welke geluiden (program changes enz...) bij elke part horen dat weet ik niet, aangezien het me nooit wil lukken. Daarom gebruik ik hem ook altijd in de gewone modus. In soundmodule-modus is hij wél multi-timbraal, maar kan je niks met de knoppen op de MC303 zelf regelen.

Omgekeerd heb ik het ook al in orde gekregen.
Midi out van de MC naar midi in van de PC. Dan moet je wel zorgen dat je kanaal goedstaat (part 1 is kanaal 1) en dat de 'out assign' (func + 14) op external staat.

Mvg,
ARD.

PS: MC303 is trouwens geen sampler.

PS: MC303 is trouwens geen sampler.

Dat wist ik al;)

Ik krijg nu wel signialen vanuit de MC-303 naar de pc maar niet andersom.

Hoe ben ik zeker dat de midi in van de mc-303 niet stuk is?
Kom er even niet uit, dit is ook mijn eerste NIET-usb midi apparaat.

Dat wist ik al;)
Kom er even niet uit, dit is ook mijn eerste NIET-usb midi apparaat.

Welkom tot de zalige wereld van echte plug and play. Geen gedoe met usb, dat is telkens weer om de zoveel tijd ineens dat er niets meer werkt. Drivers installeren, ... pff

Hoe het komt dat je mc303 niet reageert?

Wat ik altijd gewoon doe:
part 1 selecteren, kijken in de 'mute' track' of hij niet gemute staat.

Midi track selecteren in Live, juiste uitgang kiezen (bij mij is dat 1 van 2), en dan gewoon via mn oxygen ofzo bespeel ik de MC.

Soms vergeet ik het volume van de MC aan te zetten.

Soms door één of andere maffe transport control of weet ik veel (wist ik het maar) heb ik dater géén geluid meer uit mn MC wil komen (kheb dat bij mn andere synths ook). Geen idee hoe dat komt dan, gebeurt altijd na play of stop in mn sequencer te hebben gedrukt. Wat ik dan doe is even een ander instrument kiezen (andere tone) en dan werkt het weer.

In principe staat dit duidelijk in de handleiding, maar ik snap dat midi in't begin wat overweldigend is.

Ik vind btw midi via usb nog veel overweldigender...

Hopelijk lukt het je eens.

ik zal een proberen. ik ben inderdaad de USB-Midi gewend aangezien die ook op me yamaha zit.

Mark,

niet flauw bedoeld, maar je weet dat je voor MIDI twee kabels nodig hebt? Out naar in en in naar out.

Overigens is de MC303 *zwaar* beperkt als het om MIDI gaat.

Dit had ik al lang door dat ik 2 kabels nodig heb, hier ligt het dus niet aan.

wel het synchroniseren via de pc gaat (dus gesynchroniseerd starten vanaf de computer (en omgekeerd) werkt)

maar nu wil ik nog werkend krijgen dat als je in fruity loops(met MIDI OUT) iets speelt dat de mc-303 dit dan speelt.

In MIDI OUT vraagt hij naar channel, hier moet dan 1 tot 7 en 10 komen, dan moet je ook nog port invullen en Bank.

Ik weet wel dat je met de MC-303 in 2 modussen kan booten.

Modus 1: normale modus, stand alone.
Modus 2: voor gebruik als module,(knoppen werken dan niet meer).

Dus.. in jouw geval...
Zet je MC-303 uit..hou de (PLAY MODE) knop ingedrukt tijdens het aanzetten...
En nu zou je dus in de Modulemodus moeten zitten,En zou je mc 303 de mididata moeten ontvangen..
maar jammer maar helaas.. je knoppen zullen niet werken,in die modus.
Als je weer terug wilt naar de normale modus, zet dan gewoon je mc 303 uit en weer aan..

Ik weet wel dat je met de MC-303 in 2 modussen kan booten.

Modus 1: normale modus, stand alone.
Modus 2: voor gebruik als module,(knoppen werken dan niet meer).

Dus.. in jouw geval...
Zet je MC-303 uit..hou de (PLAY MODE) knop ingedrukt tijdens het aanzetten...
En nu zou je dus in de Modulemodus moeten zitten,En zou je mc 303 de mididata moeten ontvangen..
maar jammer maar helaas.. je knoppen zullen niet werken,in die modus.
Als je weer terug wilt naar de normale modus, zet dan gewoon je mc 303 uit en weer aan..
Het is exact wat Kenny zegt. Ik heb de MC ook een tijdje gehad om mee te spelen. En toen heb ik ook een soort samenvatting van de handleiding gemaakt, hier nog te lezen.
Achter in de handleiding stond volgens mij ook de lijst met CC's en Bank/programs met hun nummers.
Een beetje beperkt ding, met geinige geluiden.

Ik ben er eerlijk gezegd ook nog nooit in geslaagd om in soundmodule mode dat ding aan de praat te krijgen. Tones kiezen met een externe sequencer lukt me nooit. In Ableton Live kan je heel makkelijk de bank, PC# en CCO# ingeven, en toch lukt het me niet om op die manier geluid uit de MC303 te krijgen, laat staan de tones te kiezen per midi kanaal.

Zie ik iets dom over het hoofd?

In gewone modus werkt het trouwens ook niet om de tones te veranderen, maar dan doe ik het manueel, en kan ik wel de MC303 bespelen met een externe sequencer... maar één tone tegelijk natuurlijk.

Zou wel handig zijn mbt de liveset die ik ga uitwerken, dat ik de MC extern kan laten switchen van tones ...

Wat staat dit trouwens nog steeds in dit topic te doen?

wel het synchroniseren via de pc gaat (dus gesynchroniseerd starten vanaf de computer (en omgekeerd) werkt)

maar nu wil ik nog werkend krijgen dat als je in fruity loops(met MIDI OUT) iets speelt dat de mc-303 dit dan speelt.

In MIDI OUT vraagt hij naar channel, hier moet dan 1 tot 7 en 10 komen, dan moet je ook nog port invullen en Bank.

misschien moet je kijken in Fl studio met de midi out connceties, die hebben een eigen poort. die poort moet dan aangevinkt staan in midi opties anders stuurt die niks uit, heb er laast ook een hele avond mee zitten klungelen, begreep er niks van . het lijkt mij dat dat t probleem zou kunnen zijn

misschien moet je kijken in Fl studio met de midi out connceties, die hebben een eigen poort. die poort moet dan aangevinkt staan in midi opties anders stuurt die niks uit, heb er laast ook een hele avond mee zitten klungelen, begreep er niks van . het lijkt mij dat dat t probleem zou kunnen zijn

waaw, geweldig;) :halleluja

inderdaad moet je in de opties bij midi out de port number van "---" naar "0" zetten. In mijn geval werkt hij dan.
er was verder niks met de mc-303 mis, ik moest gewoon op de pc iets aanpassen. ik kan hem zelfs via mijn Keyboard bespelen die via de pc met de mc-303 verbonden is.

Geweldig ding die roland, klinkt een beetje ouderwets, maar met effecten(chorus, distortion) kan je er heel wat mee. Alleen er zit naar mijn doen te weinig geheugen in.

Iedereen in ieder geval bedankt.

Geweldig ding die roland, klinkt een beetje ouderwets, maar met effecten(chorus, distortion) kan je er heel wat mee. Alleen er zit naar mijn doen te weinig geheugen in.
Leuk te horen dat ie het doet!
de effecten zijn echter Reverb/Chrus-delay-flanger dacht 'k !??

Zelf heb ik 3 van deze exemplaren...
Vind de sound wel bruikbaar!
(of toch voor Semi-Pro opnames???)

Ik vond alleen lasting dat het Midi In channel niet gekozen kan worden...
Maar inmiddels heb ik der wel wat trucjes voor gevonden...

Laatst gewijzigd:
Die trucjes hoor ik graag, ik baal ervan dat ik een hele midipoort kwijt ben aan mijn MC303.

Zeer bruikbaar ding trouwens, sommige geluiden zijn echt ideaal voor minimal achtige dingen, of voor rare nostalgische pads of rinkeltjes...

Groeten,
ARD.

Die trucjes hoor ik graag, ik baal ervan dat ik een hele midipoort kwijt ben aan mijn MC303.

Wel, Hou je vast!

Rationeel kan ik dus nog steeds maar 1 Midi channel / MC303 gebruiken,
maar 't ja, die MC303 heeft ook maar 1 Stereo uitgang !?

't Komt er dus op neer dat ik meerdere MC303's op één midi kabel gebruik!

Nu heb ik hier twee van die Yamaha MEP4 Midi processors staan,
maar dus met een Midi Processor kun je het midi kanaal kiezen
dat op die bepaalde Midi Out Poort mag doorgelaten worden...
Dan kun je de MC303 volledig bedienend gebruiken

Zo'n MEP4 heeft 4 Outputs, dus daar zit je wel goed mee!
Maar Midi Solutions brengt anders ook wel intressante (nieuwe) midi kastjes uit..

Daarvoor had ik een Amiga 600 (met CF) en Bars&Pipes / Triple Midi Out
en - mits een kleine delay - kun je die ook gebruiken om allerlei
dingen te veranderen aan de midi stream.

Maar ik ben begonnen met het solderen van twee DIY MUTE schakelaars...
Nu heb ik zelf wel een (Amiga) proggie dat dat mogel'k maakt,
maar ik stuur eerst naar beide MC303's het SoundModule On message..
(Dus Idd, de MC303 bedienings knoppen kun je niet meer gebruiken...)
Daarna bedien ik de eerste DIY Mute Switch,
en zend vervolgens de Mute voor de 16 channels door.
Daarna los ik de eerste Switch, en bedien de 2de DIY Switch,
om daar ook al de mute channels van voor door te sturen..

maw. ik gebruik er wel twee (of meer) MC303's voor,
maar als je het midi signaal tijdel'k kunt onderbreken,
kun je voor elke MC303 afzonderl'ke Mute channels doorsturen...

Soit,
Dus niet zo'n simpele midi message als oplossing,
maar nu heb ik hier drie MC303's aangesloten:
Eén die volledig bedienbaar is via de MEP4,
en twee die in soundmodule mode staan,
en elk een afzonderl'k midi UnMute channels hebben...
(+ dan nog eens de juiste patch settings)

Der heeft hier een SF lid (MK II) mss wel een intressant MC303 tool gemaakt voor op pc !?? "MC303 Switcher" http://www.mk2software.com/mc303/index.php

Zelf gebruik ik het niet,
maar volgens mij, kan je één mc303 wel muten naar 2 ind. uitgangen !??

!Tenmiste als de patch niet stereo is!
!En je de interne effecten niet gebruikt...

Maar dan heb je twee midi channels vrij,
en op de rest v/d channels reageert ie niet, met twee ind. uitgangen,

't Is dan allemaal wel in MC303-SoundModule mode te doen,
maar 'tja, eens je een goeie patch editor hebt
is dat toch veeeel instressanter dan aan de knopper te draaien
om iets in te stellen zoals je't wilt..
of om de patch op te slaan..

(Geen idee voor op pc, werk zelf met amiga,
maar mss dat zo'n 'cubase panel' dat wel aankan ?)

Zeer bruikbaar ding trouwens, sommige geluiden zijn echt ideaal voor minimal achtige dingen, of voor rare nostalgische pads of rinkeltjes...
Idd,
en mss nog ne sound-truc !??

Je kan van bv. van de TB Sounds of bijna alle sounds,
een Pad of String maken door de attack en release te verhogen!
! Maar Wel Niet zo eenvoudig te draaien met de knopjes..

en tja,
Wat ik bedoelde met die effecten,
"de MC303 heeft geen distortion effect,
maar veel sounds hebben wel distortion"
Zelf gebruik ik een QuadraVerb GT achter één v/d MC303's

Back