Yamaha RS7000 of Emu XL7

o ja zinnige info:

die xl-7 heb ik gehad. Prima geluiden en een te gekke sequencer is het, ook om externe apparatuur mee aan te sturen. Dus wat dat betreft kun je er inderdaad voor de samples best een racksamplertje aan hangen. Heeft Murc de herintreder dan wel weer gelijk in hehe. Maar om e.e.a. binnen 1 apparaat te houden heeft ook zijn charme.

De RS-7000 heb ik nooit gehad en nooit in werkelijkheid gezien en gehoord. Gebruikers zijn er echter nogal enthousiast over merk ik. Van de Yamaha spullen die ik heb gehad ging er nogal eens iets stuk (rotary encoders) maar goed dat heb ik bij die XL-7 ook meegemaakt.

inderdaad die rotary knoppen gaan vaak naar de knoppen,
niet echt helemaal kapot maar vaak dat de waarde achteruit gaat als je de knop vooruit draait.

aan de andere kant als ik bedenk hoe vaak en hoe lang achter elkaar ik als een malloot aan die knoppen heb zitten draaien valt het ook wel weer mee :okdan:

Hier een track die ik een tijdje geleden maakte met alleen de XL-7. Is misschien niet in de stijl van de topicstarter, maar geeft wel een indruk van de sounds.

Laatst gewijzigd:
Ik heb ze allebei naast mekaar (al vrij lang) en zoals reeds gezegd :
geluiden : EMU
sequencer : RS7000.
Het spijt me voor de XL7 bezitters die de sequencer zo te gek vinden, maar de RS7000 is écht wel xmaal gemakkelijker, beter, overzichtelijker etc etc
Effe nog een opmerking over de effects in de EMU : je hebt hier 4 instellingen in ('sends' combinaties van de twee effecten te gebruiken zijn) en met elke track moet je één van die 4 combinaties kiezen, dit vind ik een serieuze afknapper...je 'send' tijdens een nummer gradueel veranderen gaat dus niet (maw lichtjes er wat meer reverb of wathever 'bijdraaien' gaat dus niet ! In de RS7000 : 3 effecten tegelijkertijd dn daarvan kan je voor élke track zelf de sends instelllen ,en via knoppen 'live' of via 'control changes' in je sequences laten veranderen in een loop/nummer.

En ik blijf erbij dat -ondanks dat iedereen zovéél mogelijk toffe geluiden wil- het gemak waarmee je met die geluiden een nummer kan samenstellen (ofte : sequencing) eigenlijk belangrijks is. Als je dan op hetzelfde niveau qua mogelijkheden van geluidsmanipulatie wil komen als de EMU, hang je gewoon aan die RS7000 een goedkope Virus bvb. En ik heb trouwens (bvb 1 noot van mn MS20 te samplen) met de interne sampler van de RS7000 best al wat toffe geluiden kunnen maken door amper 1 seconde sampletijd ervan te gebruiken.

Nogmaals, bij mij staan ze naast mekaar, maar als er ééntje uit moet : bye bye EMU.

Omdat er toch zoveel over de MPC wordt gepraat heb ik er ook eens één gekocht om de drie gedoodverfde sequencers (MPC, RS7000, EMU) eens te kunnen vergelijken...sorry maar die mag dan voor hiphop een 'feel' hebben waar niks tegenop kan (geloof ik dus niks van) maar qua sequencing en mogelijkheden tot live tweaking is dat dus echt een lachertje, ga dan maar voor de EMU daar staan tenminste nog knoppen op !

Back