Clean install Cunase DAW

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Aangezien mijn bestelling van nieuwe speeltjes vandaag binnenkomt en ik de afgelopen maanden een hoop heb getest op mijn DAW PC wordt het tijd voor een nieuwe verse Vista installatie.

Op dit moment draait m'n DAW goed met C4 onder Vista Ultimate, maar het moet altijd beter kunnen. Ik zal als eerste even beginnen met een opsomming van de hardware:

- ASUS P5KR Mainboard
- Intel Core2Quad 9550
- 4GB OCZ Platinum DDR2 800
- 2x Hitachi Deskstar 160GB Sata II in Raid 1 (stripe)
- 1x Seagate Barracuda 320GB Sata II in AHCI
- 1x Hitachi Deskstar 80GB Sata II in AHCI
- Nvidia 8600GT Silent
- SSL Duende PCIe (dus OC is niet mogelijk)
- 4 USB 2.0 PCI host adapter (totaal 14 USB poorten op systeem)
- MOTU 828MK3

De te installeren software:
Microsoft Vista Ultimate (x86 of x64)
Steinberg Cubase 4
NI KOMPLETE 5
REFX Vanguard
TONE2 Gladiator
TONE2 WarmVerb
Misschien nog wat freeware synths (Synth1 Super P8 etc.)

Systeem zal dus vrij blijven van hacked warez om zowel integriteit als stabiliteit te waarborgen :D

Maar nu.......
Gebruik ik m'n RAID als systeem partitie en de andere schijven voor recording? of juist andersom?
Ga ik C4 32bits op X86 of X64 draaien? (ik heb drivers voor al m'n HW)
Welke tweaks zijn in Vista aan te raden voor optimale audio performance?
(optimize for background services, advanced performance aanzetten voor je diskcontroller, juist wel of geen AHCI etc. etc.)

Mijn systeem draait nu goed (behalve dat het "vervuild" is) maar ben dus benieuwd of het beter kan:okdan:

Je pc is vervuilt met vista,haal die eraf en zet er XP op en herbegin de installatie.

Alsjeblieft zeg...... XP is niet beter dan Vista, Vista heeft een veel betere Audiostack, multicore support, multithreading support. Nee XP is geen optie meer.

Ik wil van dit topic dan ook geen XP v/s Vista topic maken, maar juist inzoomen op Vista optimalisatie voor DAW gebruik.

Ik zou altijd de X64 eerst proberen. Heb zelf gemerkt dat de X64 bij hoge performances (in mijn geval 3D applicaties) veel stabieler loopt en meer geheugen kan gebruiken (van je 4GB).

Waarom heb je geen mainboard met meer PCIe poorten genomen als ik vragen mag? Dan kun je nog een UAD 1e (of 2e) erbij zetten :eureka: (grapje he)

Als ik het goed heb wordt de performance alleen sneller met een Raid 0 (striped) configuratie. Dus voor betere (multi track?) recording zou je de audio partitie Raid 0 moeten maken.

Als je geen data wil verliezen is een Raid 1 (mirror) een mogelijkheid. Ook dan zou je de audio partitie hierop zetten.

Mijn RAID is striped (0 dus)
P5K heeft 4 PCIe slots waarvan er nu 2 gebruikt zijn (Video en Duende)
Ik kan natuurlijk ook gewoon een dual boot installeren en met Cubase onder x64 gaan testen (zowel de x86 als x64 preview) ik had alleen begrepen dat de x64 VSTi wrapper nog niet echt lekker werkt op de 64bits versie

Denk je eraan voor het installeren van Vista, in het bios alle onnodige devices te disabelen? Parallelle poort, seriele poort, onboard soundchip, fdd, eventuele overbodige usb poorten etc...

Laatst gewijzigd:
Raid 0 is een leuke performanceboost omdat 2 schijven nu eenmaal op 2 verschillende plekken tegelijk kunnen lezen en schrijven.

Crashed er echter 1 schijf ben je de inhoud van beiden kwijt, het geeft je dus eigenlijk meer kans op falen dan een enkele schijf.

Kwa performance is het lastig te zeggen. Een goede SATA schijf kan wel een sustained transfer van > 60MB/sec aan en dat zijn al heel wat audiotracks en/of samples.

Ik vind raid persoonlijk erg overgewaardeerd op een DAW. Het is nog steeds allemaal software raid (of je moet investeren in een dure losse raid controller) en je wint natuurlijk performance maar de betrouwbaarheid komt niet eens in de buurt van een echte raid oplossing. Zorg in ieder geval dat je je OS en je audio bestanden niet op dezelfde fysieke schijf zet. Dan weet je in ieder geval zeker dat je DAW exclusieve toegang heeft tot de audio data en dat een plotselinge lees of schrijfactie van je OS geen roet in het eten gaat gooien.

Mijn keuze zou gaan naar RAID-1 (mirrorring) voor je OS schijf. Dit voorkomt data loss bij een enkele HD crash en verhoogt je leessnelheid (je OS kan immers van 2 schijven tegelijk dezelfde data lezen). De schrijfsnelheid zal daar gelijk blijven of minimaal zakken i.v.m. het schrijven naar 2 fysieke schijven. De schrijfsnelheid is op een OS schijf niet echt heel cruciaal.

Voor een audio schijf kun je voor verschillende constructies kiezen waar ik persoonlijk data veiligheid het belangrijkste zou vinden. Aangezien Raid 5 wat prijzig is in de gemiddelde desktop zou RAID-1 of RAID-0 + een bepaalde backup strategie een aardige keuze zijn. Een losse schijf met een vast backup moment is ook nog een keuze en volstaat in de meeste gevallen prima.

Ik heb voor backup doeleinden en m'n sample libraries een THECUS NAS aangesloten via Gbit. met daarin 5x 1TB WD schrijven gezamelijk in RAID 5
dus 4.5TB aan opslag.

goede tips zover heren, keep em coming! :mega:

Ik heb voor backup doeleinden en m'n sample libraries een THECUS NAS aangesloten via Gbit. met daarin 5x 1TB WD schrijven gezamelijk in RAID 5
dus 4.5TB aan opslag.

wow!,Je begint zeker aan een nieuwe producers carriere?

alhoewel 5TB is vrij snel gevult,als je Pro wil gaan met degelijke soundlibraries..

wow!,Je begint zeker aan een nieuwe producers carriere?

alhoewel 5TB is vrij snel gevult,als je Pro wil gaan met degelijke soundlibraries..

Dat eerste moet nog blijken :D (voorlopig is het gewoon hobby hoor) , de NAS had ik al... qua soundlibraries heb ik nog wat oude ZERO G CD's en verder natuurlijk alles wat bij KOMPLETE 5 wordt meegeleverd. dus is nog lang niet vol.

Back