[ Arpeg ] Trance track

I like it!!

Beluisterd op crappy speakers dus ik kan niet echt gedetailleerde feedback geven, maar voor zover ik het kan beluisteren zit het lekker in elkaar.

niet echt mijn stijl maar klinkt wel professioneel. Lekker strakke mix met veel energie. Eigenlijk weinig op aan te merken, zeker als je het in een dagje gemaakt hebt :)

Klinkt zoals de stijl veelal klinkt. Ook niet mijn stijl maar goed gedaan.
Het enige waar ik nog eens naar zou kijken is de snare-roffel rond 3:43.
Er lijkt een kleine delay op te zitten en lijkt qua snelheid niet helemaal te syncen met de rest.

Hey! Bedankt voor de feedback. Ja ik vind 'm ook aardig gelukt en dat op alleen m'n computert. En inderdaad in één dag in elkaar gezet. Maar wat ik nog altijd steeds zo moeilijk vind is om het professioneel te laten klinken. Ik bedoel bijvoorbeeld de kick die vind ik té blikkerig ofzo. Hij is niet lekker vet. Niet diep genoeg. Maar ook de hoge frequenties vind ik niet mooi. Het is toch nog een soort brei van geluiden. Niet mooi helder. Hier blijf ik mee tobben. Misschien dat iemand mij hier wat hulp bij kan geven? Kan ik dit achteraf in Wavelab bijvoorbeeld nog d.m.v. lichte mastering nog corrigeren? Krijgen bij dit proces de geluiden toch meer een eigen plek of moet dit toch echt in het mixing proces gebeuren? Zou ik meer kicks moeten stapelen om de kick vetter te maken? Moet ik meer sidechain compressie in de hogere gebeiden zodat alles daar z'n eigen plekje krijgt? Wat een vragen allemaal! Maar ik wil het graag leren! Hopelijk kan iemand mij wat meer vooruit helpen. Alvast bedankt! Groeten, Vincent.

Je zou voor het hoog van je BD een hele korte closed HH kunnen gebruiken. Met die hoge geluiden, je moet niet alles vol qen maar bij elk geluid opzoek gaan naar de juiste freq. en bij de enne moet je dan er uitfilteren om weer ruimte te geven aan andere geluiden. Met masteren polijst je een liedje, geluiden kun je daar mee niet naar voren schuiven, een klein beetje misschien maar dan trek je andere geluiden op die freq ook meteen mee. Je moet er voor zorgen dat de mix zelf al goed is. Zorg er ook voor dat bij bijna alle geluiden, op BD en bas na het laag er uit is, geeft veel ruimte voor je kick en zo. Probeer bij het afmixen ook het volume af en toe zo zacht mogelijk zet zodat je weet welke geluiden wegvallen en dus iets harder moeten of een beter ge EQ moeten worden, het zelfde geld voor geluiden zie te hard staan.

Je zou je kick kunnen opbouwen uit twee kicks: een met attack (de "pok") maar weinig laag en een met veel body/ bas (bijv. een sinus) en weinig attack. Best of both worlds. De eq-tip is een goede: Bas weghalen in sporen waar geen bas hoeft. Je zou ook door side-chain compressie de kick wat meer ruimte kunnen geven.
Je track vind ik niet echt interessant. Wat ik in de productie vooral mis is reverb. In de track zelf mis ik een lekkere hook. Ook mag je je breaks best wat uitstellen en wat meer opbouwen.

niet echt mijn stijl maar klinkt wel professioneel. Lekker strakke mix met veel energie. Eigenlijk weinig op aan te merken, zeker als je het in een dagje gemaakt hebt :)

Professioneel, sorry, maar luister dan eens naar ASOT. Ik hoor hier slechts wat vengeance loopjes een paar nexus presets arpeggiated en dat was het wel zon beetje.

Het is alles behalve professioneel kvind het beetje 90's klinken. Gewoon nog veel werk aan de winkel, overgangen, afmix, en vooral sounds en de track inhoud geven. succes!:okdan:

PS. Sorry voor mijn bot overkomende kritiek, maar men kan je wel de lucht in praten dat het pro klinkt, dat is het gewoon nog niet, de basis ligt hier slechts.

Hey! Bedankt voor de feedback. Ja ik vind 'm ook aardig gelukt en dat op alleen m'n computert. En inderdaad in één dag in elkaar gezet. Maar wat ik nog altijd steeds zo moeilijk vind is om het professioneel te laten klinken. ....

Wat je probleem vooral is is het leren eq-en. Luisteren, compressen en equalizen. Het is heel simpel gezegd, maar ik denk dat dat uiteindelijk het moeilijkste gedeelte is van het produceren. Veel amateur producers hebben moeite met dit gedeelte (waaronder ik ook), je bent niet de enige. Die kick die je te blikkerig vind kun je al door middel van goed luisteren en eqen maken zoals je hem zelf wilt hebben. Ook sounds hun eigen frequentiebereik geven, en goed letten in welke octaven je je geluiden inspeelt( van welk geluid wil je juist de hoge frequenties goed laten horen, en welke de lage?). Misschien kun je hier wat mee! :biertje:

Professioneel, sorry, maar luister dan eens naar ASOT. Ik hoor hier slechts wat vengeance loopjes een paar nexus presets arpeggiated en dat was het wel zon beetje.

Het is alles behalve professioneel kvind het beetje 90's klinken. Gewoon nog veel werk aan de winkel, overgangen, afmix, en vooral sounds en de track inhoud geven. succes!:okdan:

PS. Sorry voor mijn bot overkomende kritiek, maar men kan je wel de lucht in praten dat het pro klinkt, dat is het gewoon nog niet, de basis ligt hier slechts.

eens!

Stevy,

Ben het helemaal met je eens! Dat ik samples en presets heb gebruikt ok, maar ook dat kan je pro laten klinken toch? En dat is wat ik wil bereiken. Daarom schrijf ik ook in m'n antwoord op de feedback die ik kreeg dat ik het nog niet pro vind klinken. Het is zo verotte moeilijk... :slotje:

De basis ligt er... maar het moeilijkste volgt nog idd. Helaas heb ik niet zo veel tijd om achter m'n spullen te kruipen en er gaat echt veel tijd inzitten..

Ben blij met de reacties en tips! Eq en compressie daar ga ik mee verder, alhoewel ik voor me gevoel de hele boel al helemaal plat ge'equed en gecompressed heb... :P Ik vind dat ik het echt eerst beter moet laten klinken in de mix voordat ik me ga bezig houden met de opbouw en de track inhoud geven.

Al met al beleef ik veel lol aan het (proberen) maken van muziek en mocht iemand nog tips hebben over hoe ik eq en compressie beter kan toepassen dan zou ik deze graag in ontvangst nemen :okdan:

Bijvoorbeeld: Als ik een leuke lead heb gemaakt met een VST plugin in een track waar ik mee bezig ben. Ga ik deze eerst downmixen naar een .wav bestand en ga ´m dan eq´en, compressen etc.. ?? Of kan het ook allemaal realtime? Wanneer ik effecten op deze track wil toepassen doe ik dat als insert FX in realtime of downmix ik deze track inclusief de effecten weer naar .wav en ga verder met de track en eq en compressie etc.. ?? ( Even niet ervan uitgaande dat de pc te niet traag is voor alles in voor realtime ).

Hopelijk is mijn vraag duidelijk .. :confused:

Groet.

Nog een hoop werk te verrichten, ook vind ik de arpegios tevens erg "keyboard" preset klinken, nummer heeft op dit moment net zo veel ballen ales een General Music MIDI demosong....

Zoals hierboven al genoemd, arrangeren is slechts 1 component van een goede song, soundpalet, ritme, dynamiek, FX en ambiance zijn een aantal andere waar nog wel enige aandacht voor nodig is.

Ik vind dat ik het echt eerst beter moet laten klinken in de mix voordat ik me ga bezig houden met de opbouw en de track inhoud geven.
Groet.

Ik zou het omdraaien, een fantastisch geproduceerd shitnummer blijft een shitnummer. Een minder geproduceerd nummer met een geniale hook zou ik als Dj wel draaien...

Pff... ik begrijp helemaal wat je bedoeld bombario. Maar denk je niet dat dat shit nummertje van mij als het echt pro klonk niet beter uit de verf zou zijn gekomen? Begrijp me niet verkeerd, ben het met je eens hoor. :0)

Bijvoorbeeld: Als ik een leuke lead heb gemaakt met een VST plugin in een track waar ik mee bezig ben. Ga ik deze eerst downmixen naar een .wav bestand en ga ´m dan eq´en, compressen etc.. ?? Of kan het ook allemaal realtime? Wanneer ik effecten op deze track wil toepassen doe ik dat als insert FX in realtime of downmix ik deze track inclusief de effecten weer naar .wav en ga verder met de track en eq en compressie etc.. ?? ( Even niet ervan uitgaande dat de pc te niet traag is voor alles in voor realtime ).

Als je genoeg CPU power hebt, zou ik zoveel mogelijk realtime werken en niets downmixen naar wav, aangezien je dan veel minder flexibel bent. Wanneer je een tekort hebt aan CPU-kracht, bestaat er in bepaalde softwarepakketten de mogelijkheid om je tracks te "freezen". Dat is een soort tijdelijke downmix, die eenvoudig weer ongedaan te maken valt, zodat je nog steeds flexibel blijft maar wel bestaat op CPU-power.

Zo heb ik ook jarenlang gewerkt. Nu heb ik een dedicated pc voor nog geen 500 euro en ik heb nog nooit zo heerlijk gewerkt, vijf plug-ins realtime en de cpu-meter komt nog niet boven de 12% uit terwijl mijn productiviteit met 100 % stijgt :P Echt een aanrader.

En als ik je nog een tip mag geven: wat bij mij heel goed werkt is echt weten wat ik doe. Een compressor, een eq, een paar écht goede softsynths en daar het uiterste uit halen. Leuke breakjes, spanning opbouwen met automation, freaken in de break, zorgen dat de verhoudingen kloppen etc. Nadeel is dat je er veel tijd aan kwijt bent, maar hey, als je echt pro wilt klinken moet je er wat voor doen :baco:

Heb ook even geluisterd en ik wil je als tip meegeven om goed naar de balans te kijken. Nu steken er de leads veel uit en valt de beat wat weg.
En referentie tracks tijdens het mixen gebruiken is zeker aan te raden.

Ik heb het ook nog even goed beluisterd en nu wel op goede, nou ja, betere speakers.
Ik ben het met een aantal commentaren eens dat er nog wel wat winst te behalen valt bij de opbouw en compositie. Sommige dingen zijn heel leuk, maar in combinatie met de drums doen ze wat voorspelbaar of eentonig aan. Daar mag wat meer verrassing in.
In de mix valt ook nog wel winst te behalen. EQ is een hele goede tip. Je kunt daar sommige partijen meer kleur mee geven en meer eenheid in je track brengen. Behalve je arps en partijen denk ik dat de drums nog wel een make-over kunnen gebruiken. Ik vind de hihat wat veel mid hebben. Die zou ik wat meer sprankel geven. De kick vind ik nu wat wollig klinken. Die mag van mij meer punch hebben. En trance kan best een bak delay en reverb hebben. Knock yourself out!
De commentaren over de verhoudingen en de balans deel ik iets minder. Maar daar moet ik wel bij opmerken dat ik bepaald geen pro ben. Is in sommige gevallen ook een kwestie van smaak. Ik vind het niet erg als bij een heftiger stuk de drums iets naar de achtergrond gedrongen worden. Zolang de drive maar niet verdwijnt.

Overall denk ik dat er een hoop potentie zit in je ideeën en muziek, maar dat mag nog verder doorontwikkeld worden. En verder ben ik natuurlijk één van die vele stuurlui aan wal.

Jongens, heel erg dank voor de nuttige info van jullie allen. Fijn dat er zo iets als het Synthforum bestaat! Nogmaals dank en u hoort nog van mij haha *D

:doei:

Back