drumz layeren versta ik niet zo goed + arpeggiator op drumkit steken

beun_co

Stamgast
Hallo, kan er mij aub eens iemand uitleggen wat men bedoeld met drumz layeren zoals bij Justice? Ik las laat in een threat een arpeggiator op je drumkit steken, kan dan ook met reason 4 of ableton 7?

greetz

drums layeren is gewoon simpel weg verschillende samples op elkaar stapelen (bv 4 bk op elkaar allemaal verschillend eq`en) tot 1 dikke bk.arpeggiator op een drumkit heb ik zelf nog nooit gedaan zal wel hele apparte resultaten geven.

En het kan allemaal in ableton en reason

naar aanleiding van deze thread

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=101854

en ook omdat heel veel sf'ers het blijkbaar doen wil ik deze thread nog eens een kick geven

ik snap de theorie maar zou wel eens graag een paar voorbeelden horen van een simpele en gelayerde kick, drum etc

zou leuk zijn mocht er iemand even wat willen posten :geslaagd:

.

Een arpeggio is een gebroken akkoord. Ofwel in plaats van alle noten van het akkoord in een keer tegelijk te laten klinken, de noten van het akkoord los en (vlak) na elkaar spelen in een bepaald ritmisch patroontje En dat patroontje dan herhalen, eventueel uitgaande van andere akkoorden. Omdat je aparte drumvoices met aparte MIDInoten kunt aansturen zou je arpeggiopatronen kunnen gebruiken op drumpatterns te spelen. Maar standaard arpeggios klinken dan voor geen meter. Misschien dat er in de arpeggiator van Cubase wat drum-specifieke arpeggios zitten. Het lijkt me allemaal gedoe.

Wat er eigenlijk mee word bedoeld, althans wat ik DENK dat jij bedoelt, is het layeren van 2 kicks bijvoorbeeld, tot 1 kick.

Een kick bestaat natuurlijk even makkelijk gezien uit de 1e aanslag van de drum, gevolgd door de envelope. Door de 1e aanslag van de ene kick te gebruiken en enkel de envelope van een andere kick daaraan vast te plakken, creeer je een nieuw drumgeluid.

In Battery 3 van NI kan je dat bijvoorbeeld heel makkelijk voor elkaar krijgen.

Hoop dat dat een antwoord is op je vraag.

Bij mij gaat het helemaal niet om Justice eigenlijk. Ik wil dit gewoon eens horen als resultaat.

Ik begin compressie, sidechaining etc te snappen en toe te passen en ook al is het nog bijlange niet hoe het moet, ik hoor verschil en daar heb ik iets aan.
Zegt me 100x meer dan een handleiding. I RTFM altijd en snap vaak iets in theorie maar dat is niet genoeg.

Dus in songs hoor ik dat niet dat dingen gelayerd zijn en daarom had ik daar graag eens een "schoolvoorbeeld" van willen horen.

in het beginnersforum zou het zelf handig zijn om die dingen in een post te zetten

droog signaal - signaal + sidechaining
kick - kick gelayerd
sound zonder en met compressie (ook een stuk trak zonder en met)
gewone beats - zuigende en pompende beats
enzovoort

volgens mij allemaal dingen waar een noob wel wat aan kan hebben op dit forum

.

in het beginnersforum zou het zelf handig zijn om die dingen in een post te zetten

droog signaal - signaal + sidechaining
kick - kick gelayerd
sound zonder en met compressie (ook een stuk trak zonder en met)
gewone beats - zuigende en pompende beats
enzovoort
.
Als je deze draad van Leendert doorleest, dan ben je al een end op weg.
Er zit geluidsfragmenten en al bij.

Verder is het niks verrassends. Gewoon geluiden kombineren totdat je het vet genoeg vind klinken. Soms is het maar een 'stom' geluidje erbij en het geeft al iets meer wat je wil hebben. Zoals al gezegd, de aanslag van een kick, of anders een andere tik, kombineren met het verloop van de andere kick. Met andere percussie doe ik het niet. Misschien soms de tik van een rimshot kombineren met een snare, maar dat is dan alles.
Met bassen doe ik het wel vaker om het oer laag erbij te krijgen.
Werken met subs.

gewoon een beetje combineren, je laad gewoon in 2 cell's in battery een snare.
1x een 808 snare en een 1 uit een acoustische kit met een lekkere staart(voorbeeld he, je moet zelf maar uitzoeken wat lekker klinkt) en daarna ram je het hele zwikkie door de drumbus met een compressor erop.

Bij kicks sample ik vaak eerst een kick uit de Drumazon (909 VST kloon), en zorg dat deze al wat distortion en compressie heeft, maar vaak vind ik hem niet zo heel mooi in de mix klinken, van mij mogen kicks wel een beetje op de voorgrond treden, dus dan stapel ik er vaak een kort hoog "tik" geluidje bij zoals een sampletje van een 808 Maraca met een hele korte decay.
Die "tik" laat ik dan een paar miliseconde later klinken dan de Attack van de "909" kick (iets van 2.75 Milisec.) zodat je deze goed kun horen.
Dan snijdt de kick lekker door de mix heen, of hoe je dat ook noemt (moet af en toe uitkijken met wat ik zeg op Synthforum ;) ).

En zo zal dat vast met meer drums kunnen werken.

Ik doe dit meestal in de Impulse of simpler van ableton.

Back