Rol kabel

Vic

Soldeerprofeet
Hoi,

Ik ga een rol kabel in huis halen om mijn audio kabels zelf te maken in functie van de lengte die ik nodig heb.

Wat gegevens.

Nooit langer dan 7m
Enkel in de home-studio
mono jack to jack
enkel synths en effecten

Waar moet ik op letten kwa technische specificaties?
Wat is het belang ervan ?

Normaal is goed.. goedkoopste en puur goud hoeven niet

Vic

Ik gebruik gewoon microfoonkabel.

Ik heb ooit een rol
N.TASC114BLArol - Microfoon-XLR Kabel 100m Zwart - € 98.00 inclusief BTW
Professionele Microfoon / XLR Kabel - zwart - Merk Tasker - per rol van 100m.

Extra Soepele Microfoonkabel, met zeer goede afscherming.
Geschikt voor gebruik met XLR Pluggen.

conductors:
2 x 0.25mm²

External dimensions:
6.0 mm

Conductor resistance:
75 Ohm/Km (±5%)

Operative temp.:
-15° to +70° C

22690.jpg
gekocht en bakken pluggen.

Alle kabels soldeer ik zelf zodat het altijd precies de kabel is die ik zoek (en dus ook altijd op maat).
Misschien is het niet de meest geschikte audiokabel (alhoewel dat wel reuze meevalt denk ik), maar ik heb wel altijd de juiste kabel in huis.

Hoe zo nooit langer dan 7 mtr?

Voor de jack zou ik stereo jack gebruiken, zijn de kabels meteen gebalanceerd.

7m is de grootste aftand tussen een zootje synths en m'n mixers.

Ik heb eens in de handleidingen gekeken, de mixers hebben wel gebalanceerde lijn ingangen (niet allemaal)
Echter in de manuals van de synths kan ik niets terug vinden over gebalanceerd, ook die van de jaren 80,90 niet :confused:
Of ben ik hier een beetje de weg kwijt 8D

Extra Soepele Microfoonkabel, met zeer goede afscherming.
Geschikt voor gebruik met XLR Pluggen.

conductors:
2 x 0.25mm²

External dimensions:
6.0 mm

Conductor resistance:
75 Ohm/Km (±5%)

Operative temp.:
-15° to +70° C

Dus 2*0.25 is zat ?
Das goeie info, hier kan ik zo'n beetje alle types audio-kabels van bakken die ik ooit nodig zal hebben.

Nog een vraag, is een stereo kabel en een gebalanceerde mono kabel het zelfde ???

even googlen, je hebt een 2-aderige kabel nodig, met een koperen kern natuurlijk. een ader is he geluidssignaal en de ander is GND(Grounded). Hoe dikker de kabel hoe minder weerstand, hoe minder weerstand hoe minder er verlies in de kabel zal zijn. Hoe minder verlies hoe beter.(dus hoe dikker de kabel hoe langer je de kabel kan maken.)

ow jah, gebruik een soepele koperen ader:eureka:

Nog een vraag, is een stereo kabel en een gebalanceerde mono kabel het zelfde ???

nee, dan heb je een 3- aderige kabel nodig. Er is altijd een GND in elke kabel.
hier is dus een ader voor links, eentje voor rechts en de ander is GND.

nee, dan heb je een 3- aderige kabel nodig. Er is altijd een GND in elke kabel.
hier is dus een ader voor links, eentje voor rechts en de ander is GND.

Een gebalanceerde mono kabel is ook drie aderig. Dus ja dat kan. Het enige verschil tussen gabalanceerde mono kabel en stereo kabel is dat bij een stereo kabel allebei de aders afzonderlijk zijn afgeschermd terwijl bij een gebalanceerde mono kabel allebei de aders dezelfde afscherming delen. Mijns inziens maakt dat niet voor een goede werking niet uit. Misschien dat mensen met fijngevoeliger oren het daar niet mee eens zijn.

:geslaagd: Ter info:
Een audiokabel is opgebouwd uit aders en afscherming. Een ader is de signaaldrager; hier gaat het geluid over heen. Om de ader heen zit een tweede "ader". Deze zit er als een soort scherm omheen waardoor de ader die in de "tweede ader" zit dus afgeschermd is. Simpel gezegd (heel simpel zelfs) kan eventuele storing niet door de afscherming heen en kan dus ook niet de ader bereiken.

Ik heb zelf drie aderige gekocht omdat ik dan de meeste flexibiliteit heb. Ik gebruik deze kabel ook mono ongebalanceerd. Dan gebruik ik een van de twee aders gewoon niet (je kunt ook beide aders samen aansluiten). En ik kan hem uiteraard mono gebalanceerd gebruiken. 8~

Toevallig heb ik een paar weken terug hetzelfde invalletje gehad :) ik heb een rol microfoon kabel gehaald. Ik haalde eerder altijd bij electronicawinkeltjes stukken kabel, en heb er veschillende uitgeprobeerd. Ik gebruik nu alleen nog maar "tasker c128" kabel 2 x 0.35mm2 en heel degelijk zit dat spul inelkaar. Bij ons op school gebruiken ze die kabel ook (Academie voor Popcultuur) Bij http://www.moretronics.nl/catalog/ heb ik een rol besteld en netjes thuis gekregen... ik heb m niet goedkoper gezien: 103 Euro incl. verzendkosten

Durf de zoekfunctie te gebruiken!

:r Das saaaaaai

van gedachten wisselen op een forum met gelijkgestemde zielen is veel leuker.

JA ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet goed want jou links waren nieuw voor mij

JA ik heb jou links groten-deels gelezen.

Ja ik heb geen 80.000 posts op dit forum

Ik begrijp dat er taboe vragen zijn :smeris: welke dat weet ik niet want ik heb hier geen 5 jaar ervaring.
Hardware vs software is blijkbaar zo'n vraag, kabel vragen dus ook ..hoooooaaa forumvervuiling .........BAN ME!!!

In ieder geval Dank aan iedereen die mijn vragen beantwoorde, daar heb ik wel wat aan. :mega:

Vic

Ik denk toch ook wel dat ik je vraag beantwoord had,
en die zoekfunctie is echt goud waard voor je. (serieus!)
Je moet het niet zo negatief zien, Ik heb zelfs nog
hele bruikbare links gegeven??

:doei:

Ze hebben weleens een onderzoek gedaan naar de kwalitijd van kabels.

Neem een hi-end versterker, twee identieke monitors (cq hele goede boxen)
en knoop de ene box vast met een kabel van 200 dollar en de andere met in elkaar geknoopte klerenhangers.
Wat denk je... Niemand (waaronder een hele zooi mensen die dagelijks bezig waren met geluid) hoorde in de blinde test het verschil.

Conclusie.
Je hersens laten je constant dingen geloven die je WIL geloven.

groet,
Maarten

Pff ,leest niemand nou die links??
Bij thomann koop je goede kabel voor 60euro op een 100meter rol

Kan ik bij Thomann ook tijd kopen om al die eindeloze posts door te spitten in de links die je geeft. :bekdicht:

Ik kom hier wel vaker interessante onderwerpen tegen, maar na 2 van 15 pagina's haak ik meestal af. Enerzijds wil ik commentaar geven op wat ik lees, maar niemand weet dat men het er ooit over gehad heeft na 15 pagina's en/of zijn de posts die ik wil becommentarieren al jaren oud. Anderzijds zal ik wel een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben. Na gemiddeld twee pagina's haak ik gewoon af uit pure frustratie. :stupid

Back