kan ik dit aan mekaar aansluiten?

Christov

Soul Brabo no 1
hallo allemaal, ik was een beetje aan het kijken naar een nieuwe midicontroller

Momenteel heb ik staan

- een akai s950
- een evolution mk 225

ik wou eerst de evolution wegdoen en een akai mpk49 halen, maar financieel en kwa ruimte word dat lastig, een akai mpd32 is een betere optie.

De evolution hangt aan de s950 om hiermee beetje geluiden te kunnen triggeren, ik resample deze geluiden namelijk later in mn pc.

De akai mpd32 wou ik gebruiken om mn softsampler te triggeren in cubase (zodra ik dit pakket heb), kan ik hieraan ook mn keyboard hangen, of kan ik ook alleen die drumpads gebruiken om samples te triggeren of bv een bass softsynth te programmeren? Ik heb over de mpc1000 ooit gelezen dat deze een functie heeft die 'spread to 16 pads' heet, waarmee hij een noot die je inlaadt tuned en verspreid over de 16 pads. Zou dit met een mpd ook kunnen? Ik vind de akaisite niet echt duidelijk en ik kon zo snel op synthforum ook niks vinden.

alvast bedankt!

Christov

Als je bij http://www.akaipro.com/stuff/conten...e6b841304693ff5be7f/large/mpd32_connex_lg.png achterop kijkt zie je MIDI inputs, dus je kunt er alles aanhangen wat je wilt. Zo heb ik een hele tijd mijn AN1x op de Korg padKontrol aangesloten gehad.

Echter, je computer gaat niet helemaal overhoop als je zowel je Evolution als nog een andere bak beiden via USB aansluit. Sterker nog, dat gaat zelfs prima.

Ik heb over de mpc1000 ooit gelezen dat deze een functie heeft die 'spread to 16 pads' heet, waarmee hij een noot die je inlaadt tuned en verspreid over de 16 pads. Zou dit met een mpd ook kunnen?
Je weet dat er in een MPD geen samples zitten, he? :)

Er is geen verschil tussen het soort signaal wat een MPD uitstuurt of wat een MIDI-keyboard uitstuurt. Beiden hebben ze een nootwaarde (bijv. de pad linksonder, nr. 1 stuurt de middenste C uit) en een velocity (die je uit kunt zetten zodat alle pads allemaal op maximaal staan).

Als je dus een softwaresynth gebruikt spelen je pads doodleuk een melodie - je kunt het zelfs zo instellen dat je elke pad een noot uit de pentatonische schaal laat spelen. In de praktijk: het effect wat je krijgt als je alleen op de zwarte toetsen speelt, da's dus nooit vals ;) .

Voor drums wil je het over het algemeen een beetje aan de MIDI-standaard laten conformeren, dus C1 is kick, D1 is snare, B0 is kick 2, C#1 is rimshot, F#1 en G#1 closed en pedal hihat, etc. Da's praktisch, want dan hoef je de MPD niet opnieuw in te stellen als je van drumkit switcht.

In Kontakt of Battery maakt het ook natuurlijk niks uit wat je als sample inlaadt. Je kunt elke sample tunen (ook zo op de MPC) zodat je in feite onder elke pad piano-samples in kan laden. Het speelt alleen niet zo makkelijk als een gewoon keyboard omdat je maar 16 noten hebt in plaats van 49, magoed.

die evolution via USB is al jaren gezeik, maar via midi aan mn s950 werkt t perfect. vroeg me dus af of ik ehm via midi aan mn s950 kan krijgen, maar dat kan dus! mooi....

die evolution drivers zijn toch wel een drama, jezus....

maar als ik je bericht goed begrijp yoozer, zijn die 16 mpd pads in principe t zelfde als een midikey, pad1 is dan c1, pad 2 c#1, pad 3 d1 etc?

Juistem :). Afhankelijk van de instelling natuurlijk, het kan ook zijn dat alleen maar de witte toetsen worden gebruikt (zoals de standaardmapping voor Ableton's Impulse werkt). Er zullen van de fabriek vast wel een ris presets voor de favoriete samplers/sequencers in zitten.

ja, die mpd pads zijn net als andere akai pads als noten in te stellen. Wel stuk anders spelen als een normaal piano toestenbord natuurlijk. Ik zou melodien met een keyboard doen ipv pads.

In plaats van 300 uit te geven aan een mpd 32 zou ik eerst even kijken of een mpd 24 niet al genoeg is voor je. Scheelt 100 euro :mega: En voor zover ik weet kan je er net zoveel mee, je hebt alleen 2 minder schuiven en hij is niet zwart.

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/13876.html

mpd24.jpg

Back