Verschil Neumann Tlm103 en U87 wie vertelt het me

bart1986

Stamgast
Kan iemand mij vertellen wat het klankverschil is tussen een Neumann TLM-103 (die ik al een heb) en de U87 die ik er misschien bij wil ga kopen. Is dat echt vele stappen vooruit of maakt het niet zo gek veel uit?

Dit vraag ik me af omdat ik toch die U87 enorm mijn interesse nog steeds heeft, ondanks het feit dat de tlm ook zeker een super geluid heeft. Op vocals. Want dat is het enige wat ik er mee opneem.

Ik denk dat het verschil kleiner is dan dat de meeste mensen denken, of denken te horen. Ik heb zelf nog nooit een TLM 103 gehoord. Maar ben wel in het bezit van een Neumann U87 ai. Hij klinkt (wat ik er van weet goed, is mijn eerste condesator). Maar ben wel in de gelegenheid geweest hem te testen met bijv. een behringer B1 (klein 200 euro verhaaltje). Deze test zat wat zal ik zeggen voor mij gehoortechnisch een 1 a 1,5 punt hooguit verschil in. De enigste en enkele reden dat ik een Neumann U87 heb is dat ik er heel goedkoop aan 1 heb kunnen komen (2de hands en toch al heel wat jaartjes oud). Anders had ik nooit een U87 gekocht. Anders had ik misschien wel eens voor een TLM 103 gekozen uiteindelijk.

Wat ik interessanter vind is bijv. het verschil met nog 1-2 maten grotre mic dan bijv. een U87. Het schijnt toch wel te kloppen dat hoe duurder de mics onderling hoe dichter de kwaliteitsverschillen bij elkaar liggen.

Ik zou bijv. wel eens een vergelijking met mijn U87 vs. een dikke Brauner willen (top model) of nog beter zo'n manley mic van 8000. Puur om nu eens echt het verschil te horen. Ik denk dat dit ''erg'' overtrokken wordt namelijk allemaal.

Ik denk dat Preamp/effecten keuzes veel belangrijker zijn uiteindelijk.

Maar ben erg benieuwd naar reacties hiero.

een behringer b1 is veel scheller
U87, en zeker met bv diepe warme stemmen is echt een stuk aangenamer ih gehoor
ik vond de studio projects B1 nog dichter bij de neumanns komen dan de behringer, dat is echt een ok alternatief, hoewel daar nog wel 1 gekkig randje mee op komt
de TLM ken ik niet, de U87's hebben we hier 4 van
ook wel eens met een dikke brauner opgenomen, die lijkt wat crispier te zijn dan de U87, wel mooi spul hoor:)
het maakt daarbij inderdaad heel veel uit wat voor pre je gebruikt he, en wat je er mee wil opnemen. kuttige is dat je ze eigenlijk allemaal langer moet proberen om te weten wat je er aan hebt, en of ze in je smaak vallen

. Maar ben wel in de gelegenheid geweest hem te testen met bijv. een behringer B1 (klein 200 euro verhaaltje). Deze test zat wat zal ik zeggen voor mij gehoortechnisch een 1 a 1,5 punt hooguit verschil in. De enigste en enkele reden dat ik een Neumann U87 heb is dat ik er heel goedkoop aan 1 heb kunnen komen (2de hands en toch al heel wat jaartjes oud). Anders had ik nooit een U87 gekocht.

Ik denk dat jouw U87 niet zo top is dan. Ik heb een paar keer een liefdevol behandelde U87 gebruikt en het geluid is geweldig, tig keer beter dan mics van 200 euro en lager. Misschien moet j'm laten nakijken, hij is het wel waard.

Ik denk dat jouw U87 niet zo top is dan.

Nou da's niet onmogelijk natuurlijk maar wel redelijk kort door de bocht. Zo verteld Boeklanoei niet welke pre hij gebruikte, WAT ie er mee opnam, en hoe 'goed' de ruimte was tijdens zijn vergelijk.

Maar goed, ik ken de U87, maar een TLM103 niet. Het grote verschil is natuurlijk dat een 87 een tube mic is en een 103 niet. En is een 103 ook niet cardiode only? Ook al een groot verschil. Ben wel benieuwd welke pre('s) je gebruikt, TS.

Ik ben wel in de gelegenheid geweest hem te testen met bijv. een behringer B1 (klein 200 euro verhaaltje). Deze test zat wat zal ik zeggen voor mij gehoortechnisch een 1 a 1,5 punt hooguit verschil in.

Als je het verschil tussen een Behringer B1 en een U87 niet duidelijker opmerkt is er of iets grondig mis met je mic of met je gehoor. Het is geen vergelijk;echt niet.

Het verschil tussen een U87 en een Brauner of Manley Gold zal dan op een detailniveau zijn, waar jij en ik hoogstwaarschijnlijk niet aankomen. Iemand met veel ervaring en kennis van mics zal dit eerder opmerken.

Preamps kunnen wel degelijk een behoorlijk verschil maken. Zeker de combinatie van een bepaalde stem, mic en preamp kan iets wenselijks of juist niet opnemen. Vandaar dat de betere studio's altijd een scala aan die spullen hebben zodat ze kunnen uitproberen wat in een specifieke situatie het beste werkt.

Maar alsjeblieft koop geen Manley Gold mic of de duurste Brauner mic als je niet eens duidelijk het verschil tussen een B1 en een U87 kan horen. Voor veel mensen is die U87 zo ongeveer de ultieme mic. Als jij hem inschat als 1,5 keer de B1 dan wil ik je graag 1,5 keer de nieuwprijs van de B1 ervoor geven. :verkoght:

Uit ervaringen van mij en een klant van me, heeft een U87 in vergelijking tot een TLM 103 wat frisser hoog. hierdoor krijg je meer duidelijkheid in je vocals. In vergelijking tot "goedkope" microfoons is een U87 veel meer "in your face" Behringers, en ook Rodes (tot 600 euro dan) zijn veel wolliger in het laag, en hebben veel minder detail in de opname. De dure brauners hebben nog meer detail in de opname, en hebben (mits een goed pre amp) een erg lekker randje.

Bij een U87 is een goede pre amp een erg belangrijk onderdeel van de sound. Zonder goede pre amp kan een U87 wat kaal klinken, wat ook met een TLM het geval KAN zijn (ligt volledig aan je op te nemen materiaal). Mijn advies is dan ook om altijd te kijken naar een combi van mic en pre amp. Soms kan een goedkopere mic met een goede pre amp ook al heel erg lekker klinken...

paar dingetjes

paar dingetjes

Paar dingetjes van mijn kant ter verduidlijking:

Ik heb nooit/nergens gezegd dat er geen verschil is tussen bijv. behringer B1 en een U87. Het verschil is alleen kleiner dan ik gedacht had. Ter vergelijking zit er voor mij op cijfer geven van 1 tot 10, ongeveer anderhalf verschil tussen beidde mics. Dus bijv: een 7 voor de behringer en een dikke 8,5 voor de U87. Ik heb het ook nergens over; het is 1,5 of 10 x beter dan, gehad. Ik heb het idee dat die verschil verhalen en al die soorten mic verhalen wat teveel overdereven is vaak en als dit gewoon echt dieper onderzocht zou worden allemaal wat milder is dan aanvankelijk gedacht.

Verder is het niet helemaal eerlijk van me. Wat echt descent en uitgebreid zijn mijn testverschillen niet geweest. Meer in de categorie wat vluggere test. Kan misschien ook wel wat schelen dat ik een toch wel behoorlijke cleane preamp heb gebruikt en alleen spraak direct heb vergeleken.

Ik zou dit eens beter kunnen gaan testen, misschien wel eens interessant om op redelijk korte termijn wat mee te doen.

Tot zover mijn bericht.

Maar goed, ik ken de U87, maar een TLM103 niet. Het grote verschil is natuurlijk dat een 87 een tube mic is en een 103 niet. En is een 103 ook niet cardiode only? Ook al een groot verschil. Ben wel benieuwd welke pre('s) je gebruikt, TS.

De U87 is geen buizen microfoon, net als de TLM103.

Soms kan een goedkopere mic met een goede pre amp ook al heel erg lekker klinken...

Welke mic-preamp zou dan 'waardig' zijn aan bijv. de U87 ? een class A pre-amp kan ik nog wel verzinnen, maar welke pre-amp dan het beste zou passen bij een mic.. :confused:

Ik gebruik zelf een Daking, en dat klinkt echt waanzinnig goed. Ligt natuurlijk aan je budget.

Wat het beste past is een kwestie van smaak. En, zoals hier wel meer word besproken, smaak is persoonlijk.

Op het gebied van gear bij elkaar passend krijgen en uitzoeken, is de combinatie mic en preamp het meeste en grootste om uit te zoeken.
Omdat ik letterlijk door de bomen aan mogenlijkheden het bos niet meer zag.
Heb ik dit gelaten voor wat het is. Ik gebruik nu enkel alleen de preamp(s) van mijn audioconverter. Deze zijn oke. Maar er zal nog best een waardigere combi zijn, wat een versterkende werking op elkaar heeft (mic/preamp). En wat de U87 nog beter uit laat komen.

Op een of ander manier durf ik niet aan een zoektocht voor de preamp te beginnen. Zou ook niet weten (anders dan dat je bij musicstore koln werkt) hoe je dit in hemelsnaam optimaal kunt,wilt gaan testen.

Ik gebruik nu de cleane preamps van mijn converter en gooi daar een preamp simulatie uit de H8000FW overheen als een FX.

wij gebruiken U87 in combi met TLAudio c-1
klinkt mooi hoor :)

Back