Telex (roots van belgische elektro)

fuse

Gepokt en gemazeld
Zat ik laatst te zappen en zag ik een Moog modular in beeld. En dat op BRT2, vreemd. Maar daar werden de gangen van de brusselse band Telex nagegaan. Een soort kitscherige belgische versie van Kraftwerk of Sparks. Wel muziek die nu best wel weer hot is. Menig DJ zal met platen uit dit era vast wel in z'n nopjes zijn en menig muzikant op het gebruik van analoge synthesizers in de tijd dat ze nog te nieuw waren om door groot publiek geapprecieerd te worden.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=Bo4rb28gc05na

Grappig detail is dat ze eigenlijk op de Jazzy Lounge uitkwamen ala St Germain terwijl die stijl al weer te mainstream is geworden.

Telex was echt wel goed hoor, er bestaat zelfs een tribute CD van remixes gemaakt door enkele Amerikaanse DJ's ( denk Carl Craig en consoorten) die blijkbaar door Telex beïnvloed zijn.

Maar dat wat die gast(en) nu doen is niet echt baanbrekend meer te noemen, spijtig.

Het is ze wel gelukt om een deuntje in m'n kop te krijgen. Wat uiterst zeldzaam is. (is wel handig als bijv. in de efteling naar de Carnavalsshow bent geweest en er zonder kleerscheuren verder vanaf komt)

En volgens mij zijn ze ook de enigste groep die met een Moog Modular aan het eurosongfestival hebben meegedaan. (Misschien Abba?)

jaaah man, dat was vet! dat heb ik ook gezien...

Ik vond dat stukje over het songfestival gaaf!

Re: Telex (roots van belgische elektro)

Origineel geplaatst door fuse
En dat op BRT2, vreemd.

Idd vreemd, zeker als je weet dat BRT2 al jaren niet meer bestaat 8D , het heet gewoon Canvas nu ;)

Nog vreemder is dat ik nog nooit van deze band heb gehoord, moet ik toch eens napluizen.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Moscow Disko is het eerste nummer wat me van telex te binnen schiet.

Ja, dat nummer is ook de enige die ik ken. Wel leuke clip.

Moscow disco is een klassieker. Persoonlijk vind ik toujour l'amour hun beste nummer.

Ik hou wel van die foute vocoder disco ;)

ze zijn idd een beetje kitcherig... wel cool!

Telex

Telex

Telex, dat is Dan Lacksman.

De eerste Belgiese synthesizer bezitter. En producer van een aantal heel erg gekende hits.

Zijn studio is ongeveer het nec plus ultra op gebied van vintage en digitale apparaatjes...inclusief SSL, Fairlight, Synclavier, PPG en ga zo nog maar even door. Ben er 1 keertje geweest...waaaaaw.

De man is oud en met pensioen.

Back