kwaliteit tussen pro en LE versies

boeklanoei

Ouwe rot
Nu weet ik dat bijv. Magix samplitude 10 minder features bevat dan de pro versie. Dit is nagenoeg zo met alle sequence en edit programma's.

Maar bevatten ze wel de zelfde kwaliteit sound? Klinken ze hetzelfde?
Klinkt een opname van bijv. samplitude 10 hetzelfde als in 10 pro praat dan puur over programma eigen engine klank (dsp/converting).
Is dit ook zo bij andere programma's?

Ik heb nog nooit gehoord dat een lichte versie klankmatig de mindere zou kunnen zijn tov de grote broer. Het gaat puur om de features, niet de klank.

Dit verschil zat er bij Cubase en Nuendo wel (totdat Cubase de Nuendo-engine erin kreeg), maar dat zijn eigenlijk twee aparte productlijnen.

Je opnamekwaliteit hangt veel meer (en zelfs dat is relatief - ligt aan hoeveel je er in investeert) af van de A/D converters die je er aan hebt hangen.

Dit verschil zat er bij Cubase en Nuendo wel (totdat Cubase de Nuendo-engine erin kreeg), maar dat zijn eigenlijk twee aparte productlijnen.

Sorry, maar deze informatie is onjuist. De gebruikte engine is vanaf de eerste dag gelijk. De enige sequencer waarbij de geluidskwaliteit wel degelijk slechter is, is Protools LE. Niet persé vanwege de engine maar vanwege het ontbreken van latency compensation in Protools LE.

Gr. Renier

www.steinberg-shop.nl

conclussie

conclussie

Dus: Wel verschil in de feautures en niet de klank, kan gezegd worden?

Oke, dank voor de input. Duidelijk.
Is er nu veel verschil tussen bijv. de klank/geluid van bijv. Cubase SX 3 tav. cubase 4? Of samplitude 9 tav. 10 enz?

Worden deze egines nu ook voledig vernieuwd vaak of veelal alleen nieuwe feautures?

ik denk dat dat mierenwippen is, dat verschil hoor je niet.
Belangrijkste verschil is dan meer in wat voor frequenties en bits je werkt dan welke versie je vlak na/voor elkaar gebruikt.
Soundforge 4.5 klinkt op 44.1khz 16 bit ook niet anders in mijn oren dan soundforge 8.0

Grappige is dat er wel mee wordt geadverteerd.
Sonar schreeuwt van de danken dat ze zo'n goeie 64 bits soundengine hebben.

Vergeef me mijn stupido, maar daar zou je (nog niet) geen reet aan hebben?
Als mijn audio-converter 'maar' max. 24 bits/192khz ondersteund?
Daarbij komt nog dat je dan sowieso al vista zou moeten hebben of niet (alhoewel je ook 64 bits op xp proff. schijnt te kunnen draaien)?

Hoe tel je dan 24 bits geluiden op?

Back