Roland Fantom G - geluiden en tips&tricks

Jansen

Stamgast
Er is een nieuwe set geluiden voor de Fantom G te downloaden van de duitse Roland website: http://www.rolandmusik.de/produkte/Fantom-G6/index.php#anchor
Via de knop download (linker menu) even zoeken naar de zogenaamde Fantom Reloaded soundlibrary. Altijd leuk, wat extra voer voor je synth.......

Op deze website zijn ook geluiden te vinden: http://fantomg.navarin.de/
Werkt wel met smf bestanden, maar die kan je zo via de Fantom G editor naar de FG sturen

En check ook eens het Roland Clan Forum: http://forums.rolandclan.info/index.php?action=show_all&fid=8

En natuurlijk de erg leerzame video's van Dan Krisher
http://nl.youtube.com/user/DanKrisher

8~

Mooie thread dit,heb al veel geleerd van rolandclan.
Maar een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk.
Met de nieuwe update zou je 1 gb samplememory kunnen installeren.
Nu heb ik er nog gewoon 512 in zitten.
Het werkgeheugen is echter 50 mb.

Als ik nu de sporen van de audiorecorder gebruik ,dan zet ie deze data in het sample geheugen,maar zodra je het wil opslaan en bewaren zet ie dit in het usergeheugen,en dan is 50mb vaak veel en veel te weinig.

Dus wat zou je aan 1gb samplegeheugen hebben als je het toch niet kan wegschrijven?
Ik kan het in iedergeval niet in een project kwijt,daar is het geheugen gewoon te klein voor.
En wat is in dat geval dan de meerwaarde van 24 audiosporen.

Iemand ?

Voor het opslaan moet je dan de optie "Save project as" kiezen en dan niet het interne geheugen kiezen maar "external USB memory" (of iets dergelijks).

Het interne 'vaste' werkgeheugen is 50Mb. Dit wordt gebruikt om mee op te starten als er geen USB stick aanwezig is. Het werkgeheugen (zoals op een PC) is na uitbreiding 1Gb maar als je de Fantom G uitzet en je hebt niets gesaved ben je dus alles kwijt, daarom moet je dus eerst saven naar een USB stick (of het interne geheugen).

De Fantom G onthoud bij het uitschakelen wat en waar je het laaste hebt gesaved. Is dat naar het interne 50Mb geheugen dan start hij daar mee op, is je laatste save actie naar de USB stick dan start hij daar mee op. Heb je de USB stick eruit gehaald dan start hij alsnog vanuit het vaste interne 50Mb geheugen op.

Je moet het dus zien alsof je een soort interne HD hebt van 50 MB naast je 'werkgeheugen' van 1 Gb en uiteraad de USB stick. Je kunt je werk dus intern of extern opslaan.

Waarschijnlijk hebben veel gebruikers genoeg aan 512 Mb werkgeheugen en dat is een verhoudingsgewijs een stuk goedkoper dan een 1 Gb geheugenbank.

Thanks voor de info.

Toch vind ik het nog een beetje vaag allemaal,met dat saven van en naar usb/intern enz.
Ik ga er van het weekend eens even mee aan de slag.

Dat van die 512mb,vind ik ook niet echt klantvriendelijk.
Ik kocht de g7 toen die nieuwe update er nog niet was,en nu kan er toch 1gb in.(wat ook echt wel gebeurt).
Zit ik dadelijk weer opgescheept met een 512 geheugenchip.

Zie dat er wat verdeeldheid heerst op forums in geval wat de klanken betreft toch.
De één vind het niets,de andere vind het fantastisch,er zijn er natuurlijk bij die een recensie invullen als roland hater(o.a.concurrent medewerker?).
Tuurlijk kan niet alles even mooi en prachtig klinken,het is een synth,met een paar honderd klanken,of duizend.
Dus heb ik de G even zelf eens gaan proberen.Een synth keur je persoonlijk of het goed klinkt of niet,we kopen toch ook niet allemaal dezelfde wagen,tuurlijk is het financiële plaatje daar.
Wat voor mij betreft,klinkt de G gewoon goed tot geweldig,hangt ervan af welke soort klank,ik ga ze hier niet opnoemen.Weliswaar zijn de meesten klanken met een FX sausje overgoten,maar de effecten zijn in m'n ogen goed.(Daartoe dienen ze ook voor,om een klank af te ronden).Wat de meesten niet goed vonden is the reverb,maar ik vond het zeker niet slecht zelfs tijdschrift soundonsound schrijft("pro-quality reverb"),ok tijdschriften moeten synth's goedschrijven,voor hun adverteerders te behagen.
Conclusie zeker niet afgaan op forums,maar ga eerst horen naar de klanken.

Conclusie zeker niet afgaan op forums,maar ga eerst horen naar de klanken.

heb ik gedaan :)
maar dit is gewoon niet mijn type sound samples die gebruikt zijn.

maar het is inderdaad zo, als je een synth wilt kopen moet je hem altijd eerst zelf uitproberen en volstrekt maling hebben aan de mening van anderen, want die hoeven er niet op te spelen en jij wel :D.

heb ik gedaan :)
maar dit is gewoon niet mijn type sound samples die gebruikt zijn.

maar het is inderdaad zo, als je een synth wilt kopen moet je hem altijd eerst zelf uitproberen en volstrekt maling hebben aan de mening van anderen, want die hoeven er niet op te spelen en jij wel :D.

Niet dat ik de G ga kopen(2300 euro)is niet mis,tweedehands misschien wel dan de G6,maar vraag me af waarom zo'n duur toestel aan te schaffen,als je een uitstekende computer hebt,software synth's met een klankbibliotheek van 50Giga zoals de omnisphere,enz.een goede midikeyboard,en voor 2300 euro's kun je heel wat softsynth's kopen hoor.
Desnoods koop je een externe drive van bv. 1T(lacie,179 euro),om de klankbanken daar op te zetten,en ééntje voor je hostsoftware.:okdan:

maar vraag me af waarom zo'n duur toestel aan te schaffen,als je een uitstekende computer hebt,software synth's met een klankbibliotheek van 50Giga zoals de omnisphere,enz.een goede midikeyboard,en voor 2300 euro's kun je heel wat softsynth's kopen hoor.

het is tegenwoordig ook niet nodig om dat soort type workstations (fantom, motif en korg) te kopen als het je puur om het vertalen van je idee naar tracks gaat. Dat kan ook prima met softsynths.

Ik heb zelf dat soort synths in house, puur voor de fun en het handson plezier wat je direct op zijn workstation hebt.
De Korg M3 KARMA engine maakt het voor mij een leuk apparaat. De motif XS vind ik geweldig omdat de sounds erg in mijn smaak liggen. Doordat je er live op speelt en zo mijn ideeen direct in de sequencer vast kan leggen, gebruik ik het met name om zo nieuwe tracks te bedenken.

Tuurlijk kan dit ook in cubase met een paar softsynths, maar op de 1 of andere manier vind ik het zelf fijner op een goede hardware synth (zal wel psychisch zijn :D )

maar goed, als je zo tegen dat soort dingen aankijkt kun je dat op alles in je leven betrekken:
- Waarom zou je een boek kopen als je op internet ook artikelen kunt lezen
- Waarom zou je gaan wandelen in de natuur als je thuis de deur open kunt zetten en een geographic channel op de tv kan bekijken
- Waarom zou je zelf muziek maken via de computer als je ook gewoon sampletjes kan plakken die een ander voor je gemaakt heeft.

hehehe , je snapt mijn punt wel.

Dat doe je dus zelf omdat het FUN is. En dat geldt net zo hard voor het spelen op nieuwe synths.

Nodig , nee, maar leuk is het wel :D

HELP fantom g editor vst met cubase 5

HELP fantom g editor vst met cubase 5

Hallo iedereen,

Vraag:
ik heb een fantom g met de fantom g VST
Deze vst heb ik ingeladen in cubase 5 bij instruments

En dan . . . . . .

Ten eerste kan ik geen "submenu's" in de vst in cubase openen . . . . ?
Ik kan geen geluiden opnemen ,ik kan wel geluiden kiezen mbv de vst maar deze neemt hij niet op in het midi kanaal . . . . ?

Wie werkt ook met de fantom g vst editor in cubase 5 en heeft misschien voor mij een
.cpr ( project file ) die goed geconfigueerd is met de fantom g .

Je zou mij een grot plezier doen om deze te mailen naar:

d.kicken@online.nl

BEDANKT !!!!!!!!!!!

Gr

Dave

Back