Firewire kaart voor Liquid Mix

vinnieq

Lidl
Weet iemand een goede Firewire PCI kaart voor gebruik met de Focusrite Liquid Mix in combinatie met een Apple G4? Ik heb al een Digi002r aan de mac hangen en samen op de huidige kaart gaat niet (vreselijk digitaal gekners).

Ik weet al van de Focusrite site dat je beter kaarten met een bepaalde chipsets kunt gebruiken. Als ik als computernerd daar naar ga zoeken dan raak ik hopeloos de weg kwijt en in computerwinkels krijg ik het doorgaans niet voor elkaar om een voor de verkoper zinnige zin uit te kramen. Dus het liefst raad als: "die kaart in die winkel kopen" graag.

Sluit even achter je aan in de rij, ik heb precies dezelfde vraag namelijk.

Kreeg wel te horen dat er een aantal dingen zijn die door audio-hardware fabrikanten worden aangeraden:

Geen firewire-usb combo kaart;
Geen firewire 400-800 combo kaart;
Zoek een kaart met een Texas-Instruments (TI) of VIA firewire chipset;

1 Vuistregel is vaak:

Mijd de goedkope troep. Er zijn 2 manieren om een usb of firewire controller 2 maken.

1. Maak of gebruik een speciale chip die de benodigde functionaliteit aan boord heeft. Deze oplossingen zijn vaak te herkennen aan de berkte omvang van het stuurprogramma (aangezien de benodigde functionaliteit in de chip zit).

2. Gebruik een standaard chip (puur voor i/o) en stop de benodigde functionaliteit in het stuurprogramma. Dit is wat merken als sweex, trust en sitecom bijvoorbeeld vaak doen. Waarom? Het maakt het extreem goedkoop aanbieden van dergelijke oplossingen mogelijk.

In de praktijk zul je vaak zien dat optie 2 probleemloos werkt voor het aansluiten van een muis, toetsenbord of bijvoorbeeld harde schijf. Voor de zaken waar timing en continuiteit in dataoverdracht van belang zijn zul je echter vaak zien dat de in punt 2 gebruikte oplossingen problmene veroorzaken. Let wel dat dit dus niet altijd zo is!

Je kunt vaak al goed aan de kaart zien welke oplossing is gekozen. Een grote chip of meerdere componenten op een kaart betekent vaak optie 1. Een klein kaartje met 1 klein chipje (welke alleen wordt gebruikt om bijvoorbeeld firewire of usb connectiviteit mogelijk te maken) betekent vaak optie 2.

Vaak is het ook zo dat allen fabrikanten die voor optie 2 kiezen dezelfde chip gebruiken (vaak van Via).

Voorbeeldje van een optie 1 kaart van Belkin:klik

Voorbeeldje van een optie 2 kaart van Sweex: klik

Asl ment roept dat een TI (Texas Instruments) chipset goed werkt dan kun je vrij makkelijk zoeken naar een kaart die zo'n chipset bevat. Een beetje googlen en je vind al snel een aantal opties.

Voor PC is het een stuk makkelijker, de standaard Belkin firewire 1394 kaart (aangeraden door Focusrite) werkt prima. Voor Mac heb ik het geluk gehad dat voor m'n RME fireface en de Focusrite Liquid mix deze gewoon op de standaard voorste en achterste firefire poort van m'n Mac Pro werkt.
Andere mogelijkheden; http://www.firewire-1394.com/siig-pci-express-firewire-card.htm
Maar ik weet niet hoe makkelijk deze verkrijgbaar is of dat er nog andere alternatieven zijn.

Hmmm misschien moet je mijn volledig bericht maar eens lezen...

Je geeft aan dat de Belkin firewire 1394 kaart wordt aangeraden door Focusrite, en dat deze prima werkt. Dit geldt voor pc-gebruikers.

Ik ben een pc gebruiker en dus moet dit afdoende zijn :)

Of begrijp ik je verkeerd?

Mijn excuses, ik dacht dat het sarcastisch bedoeld was omdat de eerste post vooral over mac gaat. Ik ben blij dat ik dan toch mensen van beide platformen heb kunnen helpen :okdan:

Ja hoor, vandaag even naar de winkel geweest (Apple Store). Word ik glazig aangekeken door zo'n krentenbol: "Huh G4? Niet PCI express? Waarom gebruikt u geen G5 en een USB interface als een MBox" en ga zo maar door. Zoektocht op internet is ook vruchteloos gebleven. Of er wordt niet aangeven dat -ie Mac OS compatible is, of het merk chipset wordt niet aangegeven. Nog even op een rijtje:
Firewire 400 kaart met VIA, NEC of Texas Instruments chipset, 1394a (niet b). PCI slot, niet PCI express.
Voor Mac PowerMac G4 1.25 GHz single processor.
Wie weet het?

Tja,ik heb ééntje liggen hier, werkloos.
Heeft ooit in een PIII 1 Ghz PC-systeem gezeten. Heeft een VIA VT6306 chip, is PCI.

Als je interesse hebt, pb me maar

Back