Drum&bass atmosphere pads (metalheadz)

GUI

eat the drums
ik probeer al een tijdje wat drum&bass pad/atmosphere sounds te maken zoals in oudere D&B producties van o.a. het metalheadz label.

ik krijg het met mijn alpha juno niet echt voor elkaar, ze blijven wat rauw klinken en missen het "dromerige" karakter.

Iemand nog tips/technieken/synths aan te raden??

:mega:

Meeste pads uit die hoek zijn samples, ik zeg stort je op het werk van bv Grover Washington Jr. , Bob James en hun soortgenoten :)

ik probeer al een tijdje wat drum&bass pad/atmosphere sounds te maken zoals in oudere D&B producties van o.a. het metalheadz label.

ik krijg het met mijn alpha juno niet echt voor elkaar, ze blijven wat rauw klinken en missen het "dromerige" karakter.

Iemand nog tips/technieken/synths aan te raden??
Ik vind het moeilijk met analoge synths dunne geluidjes te maken; ze smeren alles dicht de attack is meestal toch teveel aanwezig. Wat je kunt doen is met een enkele oscillator werken en dan de attack heel erg langzaam zetten als het gaat. Filter vrij dicht en geen of weinig resonantie gebruiken.

Ik zou eerder een rompler of sampler aan raden. Is vaak dunner geluid mee te krijgen.

Een langzame chorus verdund de zaak ook meestal wel, bovendien speelt
chorus ook nog eens mooi met je stereobeeld.

ghost face killa :dj:

Wat je nodig hebt is een resonante high-pass of band-pass filter met kleine beetje modulatie op de frequentie. Reverse-modulatie van een envelope werkt heel goed.

De alpha-juno heeft wel die simpele high-pass zonder resonantie, maar die is geloof ik niet traploos qua frequentie? Zo wel, wijs een controller eraan toe en neem de modulatie met de hand op. Dichter bij ga je niet komen op de alpha. Daar het om vaak ijle geluiden gaat zou je dit goed met een virtual analog met high-pass/band-pass kunnen doen. Een Yamaha AN1X lijkt me heel geschikt, en die kost 'maar' rond de 200eu.

Afmaken met een veel te lange, liefst beetje donkere reverb, 95/5 dry/wet. Ensoniq DP-serie denk ik dan. Voor het beste eindresulaat ook nog ff door een 12-bit sampler halen (Akai S900 ofzo) en beetje grof faden bij de mix.

Succes, en post wat resultaten!

met een Emu Morpheus kom je heel ver, die is praktisch gemaakt voor pad en weirde atmosphere spacy sounds, hier een stukje alleen Morpheus :

Attachments

• morpheus8.mp3
    2,9 MB · Bekeken: 107
Emu Romplers/Samplers zijn hier ook erg geschikt voor. Als je presetklikker bent, MoPhatt of de XL. Als je zelf sounds wil maken, maakt het denk ik niet uit welke rompler je van EMU neemt (zou wel voor een "laat" model gaan ivm meer filters). Er zitten zoveel modulatiemogelijkheden op dat het bijna onmogelijk is daar geen goede pad uit te halen.
LTJ-Buckem heeft opzekerz veel van EMU gebruikt. Ik kan aan de hand van presets (EMU-samplepacks/Commandstation)complete nummers van hem namaken :D

FM synth met goede verb erachter is denk ik ook een goede oplossing. FM klinkt als snel "dun" en metalig, dus wel erg karakteristiek. Volgens mij is hier op oude metalheadz releases ook gebruik van gemaakt (althans, dat vinden mijn oren)

allereerst bedankt voor de vele tips! echt super.

uitgaande van bovenstaande en mn eigen oren:

veel High pass filter sweeps zoals snitch aangeeft. jammer dat de juno dit niet kan.

veel pads lijken gesampled (12bit?)

De bewegingen in de pads lijken op wavetable synths (korg m1?)

De Juno heeft een te simpele architectuur om de pad bewegelijk te maken.
Hij blijft echter DE bass en lead machine bij uitstek. lekker scheuren!

Ik ga even proberen of er iets zinnigs uit mijn MC-505 kan komen.

W30 is een veelgebruikte bak in die hoek toen. Draak in gebruik, maar prima 12bitter qua geluid en mogelijkheden. Sample een pad(zoals ik al zei, jazzrock etc is altijd goed), zet de loop op alternating en hop, alles beweegt achterin. Roni Size of Lemon D, Dillinja, oude Rufige kru dingen, 4hero, je haalt het er zo uit. Meestal hoor je iets van reversed echo achtige dingetjes, een rare hat die opkomt en wegkwijnt, heel typisch voor deze manier van werken. Omdat de sample een hele band is vaak met een rhodes, een stringensemble, een tamboerijngek en achterin een halve drummer klinkt het allemaal heel organisch en onvoorspelbaar, ultieme moving pad. Maar het is slechts een foefje ;)

hier een beginnetje uit mijn MC-505:

http://www.ken-one.com/MC-505.wav

2 digitale waveforms gedetuned ,omgekeerde High-pass filter sweep met een lichte random LFO modulatie, EFX reverb en delay.

niet van de beste kwaliteit by the way.

mijn S3000XL is zojuist verkocht maar ik ga zeker is kijken of ik ergens een oude sample workstation op de kop kan tikken.

met een Emu Morpheus kom je heel ver, die is praktisch gemaakt voor pad en weirde atmosphere spacy sounds, hier een stukje alleen Morpheus :

ik heb zelf een Xtream lead gehad. leuk apparaat maar het editen viel me erg tegen.

dan zou ik als ik jouw was geen morpheus halen
dat is een Xlead maar dan met veel meer filters

off topic;

Hebben ze niet bijde een "Z-plane" filter? in de XL kon je kiezen uit diverse emulaties passes EQ vormen, het aanbod was leuk maar ze klonken niet helemaal naar mn zin. ik heb ooit is een alesis micron gehad die ook filters emuleerde die klonken naar mijn smaak beter.

ik heb verder geen slecht woord over de XL anders dan dat het programeren me niet echt lekker af ging, af en toe raakte ik een beetje het overzicht kwijt.

on topic;
het lijkt me inderdaad niet aantrekkelijk om weer in de zelfde ROM 8o) pslomp te duiken als de XL

off topic;

Hebben ze niet bijde een "Z-plane" filter? in de XL kon je kiezen uit diverse emulaties passes EQ vormen, het aanbod was leuk maar ze klonken niet helemaal naar mn zin. ik heb ooit is een alesis micron gehad die ook filters emuleerde die klonken naar mijn smaak beter.

ik heb verder geen slecht woord over de XL anders dan dat het programeren me niet echt lekker af ging, af en toe raakte ik een beetje het overzicht kwijt.

on topic;
het lijkt me inderdaad niet aantrekkelijk om weer in de zelfde ROM 8o) pslomp te duiken als de XL
yep dat is vaak het geheim, z-plane filters icm effecten

Je 505-beginnetje zit natuurlijk al helemaal in de goede hoek.

Beste tip dus: stop met sf lezen en ga lekker verder, gaat helemaal goedkomen. :kimono:

Back