Compressor €150

Xcess035

Ingeburgerd
Hey mensen,

Ik heb budget van rond de €150,-

Ik wil een compressor kopen, zodat de opnames wat netter klinken. Ik maak hiphopmuziek, en dan neem ik enkel vocalen op. Het belangrijkste is; ik wil een zuivere en mooie signaal met een mooi(er) geluid.

Waarmee ik nu opneem is:
Blue Bluebird microfoon
Presonus Firebox geluidskaart/preamp

Zelf dacht ik aan de:
Alesis 3630
DBX 266XL

Welke raden jullie mij aan?

bvd

Waarmee ik nu opneem is:
Blue Bluebird microfoon
Presonus Firebox geluidskaart/preamp

Zelf dacht ik aan de:
Alesis 3630
DBX 266XL

Welke raden jullie mij aan?

bvd
Zelf heb ik de eerste. Ik raad hem niet aan voor voice; hij kleurt bij veel compressie.
Probeer eens een ART Pro VLA. Of RNC.
Eigenlijk hoef je geen compressor maar eerder een limiter te gebruiken bij het opnemen.

Compressors maken het geluid niet mooier. Eerder slechter.
Als je bijv een FMR RNC gaat gebruiken dan kan je daarmee het nivo van de zang levelen en maakt het nabewerken wat prettiger.

Denk er ook aan dat je een condensator microfoon hebt die 48 V phantom power nodig heeft. Geen van beide modellen die je voorstelt heeft phantom aan boord, dus je kan die enkel als insert gebruiken en ik denk niet dat je Presonus inserts heeft. Voor vocal compression/limiting moet je naar een meer vocal specifiek toestel gaan. Ik heb na lang zoeken een tweedehands Focusrite gekocht met phantom, digitale in/out en goed EQ en compressie. In jouw geval zou ik eerder naar vocal channel strips. Ook de ART en de RNC hebben m.i. geen phantom op de ingang dus hetzelfde probleem dient zicht daar aan. Alternatieven binnen je budget em met phantom power zijn behalve de Focusrites ook de goedkopere ART Tube PAC, Alto Voice Plus, dbx 286A of de JoeMeek ThreeQ.

Gewoon in je computer compressen. En mooier opnames worden niet door je compressor bepaald.

Inderdaad, compressie in je computer doen. Wil je er echter hardwarematig voor zorgen dat het bronmateriaal niet gaat oversturen, is 150 euro echt aan de krappe kant. Voor die prijs kan ik je eigenlijk alleen maar aanraden de FMR Really Nice Compressor (RNC) eens te proberen... bij Thomann nieuw te krijgen voor iets van 160 of zo en hier ik de TK-afdeling doet er iemand zo'n ding weg voor 125 euro.

Begin niet aan 3630's en dergelijke... daar ga je echt niet blij van worden !

Succes ermee.

Maar dan moet hij wel ook een andere microfoon, want die RNC heeft geen 48 V voor zijn Bluebird ...
Compressie voor de opname kan echt wel zijn nut hebben,niet overdreven, geen effect (dat doe je softwarematig met een goed plug in wel want ik denk niet dat je geld hebt voor een echt ongelooflijk goede hardware compressie) maar gewoon even het geluid begrenzen zodat je geen overstuurde audio binnen krijgt die niet meer te gebruiken is. Een simpele vocal strip met een neutrale compressie is dan een echte zegen want die maakt dat je wel eens een uitschietertje mag hebben qua zangvolume zonder dat je hele opname om zeep is. Probeer eens een van die goedkopere vocal strips als je kan (goede muziekzaak, even checken op forums all over the world) en zie wat ze voor je doen.

Inderdaad, compressie in je computer doen. Wil je er echter hardwarematig voor zorgen dat het bronmateriaal niet gaat oversturen, is 150 euro echt aan de krappe kant. Voor die prijs kan ik je eigenlijk alleen maar aanraden de FMR Really Nice Compressor (RNC) eens te proberen... bij Thomann nieuw te krijgen voor iets van 160 of zo en hier ik de TK-afdeling doet er iemand zo'n ding weg voor 125 euro.

Begin niet aan 3630's en dergelijke... daar ga je echt niet blij van worden !

Succes ermee.

hebter twee gehad voor drums best ok zeker de gate erop ...voor die viese na hissssssssssssssss van tube distortions
:doei:
heb nu een studio master idp [zeldzaam vca knal compressor ]egt ok
en een dr noisegate voor over mn twee tube pre amps
maar kwerk niet veel met stemmen ,..das anders dan drums
:okdan:

Maar dan moet hij wel ook een andere microfoon, want die RNC heeft geen 48 V voor zijn Bluebird ...

nee want het is een compressor, geen voorversterker. even doorsparen en een leuke channelstrip aanschaffen. focusrite, art prochannel... zoiets.

Als hij die compressor op de vocals wil gebruiken tijdens de opname en aangezien zijn interface geen inserts heeft kan hij alleen maar een compressor met pre-amp en phantom power nemen. Anders heeft hij geen mogelijkheid om de vocals te compressen met zijn huidige condensor micro ...
Micro -> Compressor -> Interface werkt alleen als die compressor ook de micro van 48 V voorziet.

Je Firebox heeft het dus je kan er je micro op aansluiten maar als je er iets tussen zet (vb compressor) dan gaat die 48V niet door.
Ik ken de ART niet maar heb zelf een Focusrite Twintrack. De eenkanaalsversie is een stuk goedkoper dan de ART (http://www.geluidenlichtshop.nl/product_info.php?cPath=25_119&products_id=3135). Anders kijk je even voor een goedkopere ART (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Art-TUBE-PAC-1-CH-Preamp/Compressor/art-REC0004605-000) die denkelijk wel in je budget past.

Back