Goed gemasterd of helemaal fout?

Sidx8580

Muziekant
Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen dus heb em maar bij tracks gezet

ik ben al een aardige tijd bezig de sound van mijn nummers goed te krijgen zodat deze goed genoeg klinken om te kunnen worden uitgebracht
nou lees ik zo hier en daar wat overmastering en pas dit dan ook toe tevens ben ik zelf aan het expirmenteren met dubben en compressors

er zijn twee versies de laatste is het orgineel en de eerste is met wat meer compressie en dergelijken

welke van de twee vinden jullie het best?

hets is niet dat ik vraag hoe moet ik masteren maar meer zit ik op de goeie weg

Attachments

• BAckthewrap-eersteoftweede.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 109
Waarom probeer je het orgineel om zeep te helpen met te aggresieve compressie?

Ik begrijp ook al die zgn 'mastering' threads niet echt de laatste tijd. Alsof elke track nog eens moet worden opgepompt achteraf? Probeer het toch gewoon goed te krijgen met te mixen, en dan kan je daarna hier en daar een piekje weg te werken en misschien wat lichte correctie eq, maar that's it!

Hier een heel interessant interview van Robert Henke (van Monolake) met Rashad Becker een mastering engineer die wat te vertellen heeft...

Ik vind beide tracks al behoorlijk plat klinken. De tweede nog ietsje meer.
Jammer eigenlijk........

Als ik trouwens tussen deze twee zou moeten kiezen zou ik voor het origineel gaan (welke zoals OJS zegt al behoorlijk plat gecompressed klinkt)

Ik zal dus weer van voor af aan moeten beginnen met het afmixen van de track en goed moeten door lopen hoe of wat ik ga doen om de sound goed te krijgen.

Het artikel over master zal ik goed doornemen en kijken wat ik kan doen aan me track

Tjah en dat het plat klinkt komt mischien omdat ik de bass wat er uit heb gehaalt

Bedankt voor jullie reacties

Lijkt wel alsof je het als tiesto live in concert op 538 wil laten klinken. Te veel reverb. Een gat van hier tot tokio in je midlaag en veel te harde hihats.

Mastering is een vak apart.
Ik ben de mening toe gedaan dat je thuis niet echtkan masteren alleen al voor de apperatuur en software die daar voor nodig is.
Een tip is leer zoveel mogelijk om het goed telaten klinken.Spaar een beetje en laat het doen doen door een echte studio voor het beste resultaat .het is niet goedkoop maar je kan het altijd nog met vrienden samen doen bv

Das natuurlijk wel zo,
ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf(heb recent nog het nummer beluistert) ook niet helemaal goed vind klinken zoals hier al gezegt werd heb ik het nummer omzeep geholpen door te agresiefe compressie en klinkt het nogal plat
maar toch zou ik het graag zelf zo goed mogelijk inelkaar willen zetten en instellen.

helaas zoals je al aangaf heb ik daarvoor niet de juiste apparatuur en of plugs
maar wat zekere niet vergeten moet worden is de kennins die je nodig hebt

iedereen kan een mastering module kopen van tc maar of je de kennis in huis hebt omdeze aducaat te gebruiken is ten tweede

iedereen heeft het moeten leren, dus laat je niet afschrikken...

Kan zelfs vele jaren overheen gaan om er gewoon goed in te worden, net zoals met alle dingen ;)

Zou idd eerst het mixen masteren :P (flauw) maar idd, het hoeft niet allemaal zo te worden opgefokt.. dat is in essentie niet waar masteren om draait ; het is wel fijn als al je nummers op een album een beetje hetzelfde volume hebben.

Mastering

Mastering

Hello there

Om te beginnen is je nummer goed afgemixt?
Anders kun je de mastering zowieso vergeten..

Als je wil mag je je nummer wel doorsturen en zeggen hoe je wil dat het klinkt dan kan ik er even naar kijken.

Zeg er dan alleen even bij wat voor software je gebruikt en stuur hem even op als wav met mp3 kan ik niet veel.

Ik kan je dan daarna vertellen wat ik precies heb gedaan en wat voor effect het heeft gehad.

Groeten
Daedalus

:okdan: Wat een ontzettend interessant stuk zeg!

Vooral dat deel over het te visueel ingesteld zijn bij het werken met een computer. Ik merk dat ik daar zelf ook echt last van heb.

Hier een heel interessant interview van Robert Henke (van Monolake) met Rashad Becker een mastering engineer die wat te vertellen heeft...

er zijn twee versies de laatste is het orgineel en de eerste is met wat meer compressie en dergelijken

welke van de twee vinden jullie het best?
Eigenlijk geen van tweeen. De eerste is beter, maar veelsteveel platgewalst. Waarom niet gewoon goed mixen en om het af te maken een beetje compressie.
Het begint me steeds meer te irriteren, trouwens. Als je naar het Journaal kijkt, hoort je ook dat zuigen en pompen van de compressie bij elke keer dat iemand adem haalt. Bij Pauw & Witteman zouden ze de mixman en de producent moeten afmaken vind ik. Dat is misbruik van compressie. Om maar niet te praten over radio. :r

Back