Ensoniq VFX thread

Toch heeft die VFX altijd een geluidje wat direct lekker in de band ligt, terwijl al die Logic synths vaak op de hoofdtelefoon goed klinken, maar in de band wegvallen tegen het gitaargeweld. Maar hij is zo zwaar.

De VFX heeft een heel apart karakter tonaal gezien. Het geluid is erg dik en vet en snijd heel goed door de mix heen. Probeer maar eens een preset als synth-section. Moddervette blazerssectie die prima door een mix heen snijd.

Daarbij heeft de VFX echt een geweldige effecten engine aan boord (waar de DP serie van ensoniq op is gebaseerd). Vooral de 8 voice chorus is echt geweldig. Vormt de meest kale waveform om tot magische geluiden.

Gebruik de mijne nog steeds live, ondanks dat het een redelijk onbetrouwbaar beestje is (een SD1 zou ik dan ook graag ter vervanging nemen)

Het gewicht is voor een synth misschien zwaar (13 kilo) maar aan de andere kant, wel een erg solide bak en de meeste synths uit die tijd hebben dat gewicht. Het is typisch van deze tijd dat synths van plastic zijn en geen drol meer wegen.

Toetsenbord van de VFX is overigens semi gewogen. Zitten echte metalen gewichtjes in (die ook aan het totaal gewicht van deze bak) bijdragen.

De SD1 is een VFX/VFX-SD met extra drumgeluiden en een paar andere waveforms toegevoegd. De VFX/VFX-SD data is in te laden.
De VFX-SD heeft een sequencer en een aantal bug fixes in het os plus floppy drive (ivm de VFX).

Er is een SD1 32 uitgekomen. Die heeft meer voices (32 ipv ik meen 24). Volgens mij wordt dat met SD2 bedoelt.

De latere ensoniq synths hebben over het algemeen niet echt de presets van de VFX serie omdat de waveforms meestal anders zijn, de effecten anders etc. Je kan hem er vaak wel mee benaderen maar meestal niet presets 1 op 1 namaken (op de SQ/KS serie lukt dit in ieder geval niet)

De VFX heeft een heel apart karakter tonaal gezien. Het geluid is erg dik en vet en snijd heel goed door de mix heen. Probeer maar eens een preset als synth-section. Moddervette blazerssectie die prima door een mix heen snijd.
Ja, helemaal mee eens.

Daarbij heeft de VFX echt een geweldige effecten engine aan boord (waar de DP serie van ensoniq op is gebaseerd). Vooral de 8 voice chorus is echt geweldig. Vormt de meest kale waveform om tot magische geluiden.
Hmm, moet ik misschien weer eens bewust naar kijken. Favoriete patches van mij hebben overigens wel vaak een lekker chorusgevoel.

Gebruik de mijne nog steeds live, ondanks dat het een redelijk onbetrouwbaar beestje is (een SD1 zou ik dan ook graag ter vervanging nemen)
Over die onbetrouwbaarheid wordt op het internet veel geklaagd. Blijkbaar heb ik een exemplaar dat positief afwijkt van het gemiddelde. Ik moet wel zeggen dat die van mij al vroeg in zijn leven modificatie heeft gehad van de circuitborden onder het klavier. Die waren bij de eerste productieseries zo met elkaar verbonden dat hard spelen op het klavier de verbindingen liet knappen. Daarnaast heb ik 1 van de laatste versies van het OS, en dat schijnt ook te schelen. Tijdens het spelen had ik eigenlijk ook nooit problemen.

Het gewicht is voor een synth misschien zwaar (13 kilo) maar aan de andere kant, wel een erg solide bak en de meeste synths uit die tijd hebben dat gewicht. Het is typisch van deze tijd dat synths van plastic zijn en geen drol meer wegen.
Nou, hij is wel zwaar, maar niet stevig. Als je 'm met een hand aan iedere korte kant oppakt, voel je het hele apparaat torderen in je handen. Echt niet goed. En bij mij zijn een aantal schroeven waarmee de voorplaat vastzat uit de plaat gebroken. Dus die zit nu vast met allemaal grotere schroeven en moerringen, wat 'm wel een "industriƫle" look geeft. 8)

Toetsenbord van de VFX is overigens semi gewogen. Zitten echte metalen gewichtjes in (die ook aan het totaal gewicht van deze bak) bijdragen.

Wat mij vooral opvalt is dat het toetsenbord lekker "sponzig" is. Niet op een negatieve manier, maar dat het lijkt alsof je feedback van het apparaat terug krijgt via het klavier. Heb dit nooit met een andere synth ervaren, en ook een echt gewogen klavier speelt weer heel anders.

nou ben er maar weer eens mee gaan stoeien :)

wie heeft er hier nog meer een VFX?

je kan met de FX sectie ook leuke dingen doen, hier speel ik realtime met de feedback en modulatie van de onboard delay nadat ik 1 toets heb aangeslagen :

Attachments

• vfxdelaymodulation.mp3
    966,8 KB · Bekeken: 73
hier nog wat zelf gemaakte vfx sounds :)

Attachments

• vfxsoundz.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 87
Back