Piepklein probleem

Daswell Tippin

Stamgast
404054401_6_qJqL.jpeg

Na wat prutsen is het gelukt een mini-weerstand te verwijderen en op de lege plek twee draadjes te solderen. Klodder warme lijm erover en klaar is kees. Stress stress stress!!! Aan de onderkant zit een multi-brug, dus een gaatje boren met een circuit boortje is geen optie. Heeft iemand een tip om dit op een gemakkelijke manier voor elkaar te krijgen?
Het slachtoffer is een Beat Blender, raar stukje speelgoed.

Meer: http://jdijkstra56.hyves.nl/

Meer: kan ik niet zien. :confused:

+

Het is mij totaal onduidelijk wat je nu wil.

Op deze manier valt het geen piepklein probleempje meer te noemen. :D

Je kan SMD weerstanden vrij makkelijk solderen en desolderen als je twee soldeerbouten hebt, met een vrij platte stift, een beetje de vorm van een schroevendraaier maar dan dikker.

Je pakt een weerstand (of condensator etc) dan op met twee bouten, in iedere hand eén.

Een andere optie is een hetelucht soldeerstation, maar dat vind ik persoonlijk voor weerstanden etc. minder praktisch en snel werken dan de eerste methode.

mini-weerstand

Ter info: ziet er uit dat het SMD 0603 weerstanden zijn.

Zoals ik het las heb je je probleem al opgelost dus; immers het is al klaar. Toch nog enkele soldeertips.

Met een brede beitelpunt kun je 0603 ook nog wel desolderen met 1 bout.

Voor het vastsolderen van draadjes op die plek kan een derde hand (zo'n ding met krokodillenbekjes en evt. een loep) en flux op harsbasis (no clean flux) handig zijn. De derde hand voor het vasthouden van het draadje zodat je met twee handen kan solderen. De flux om de bestaande tin op de pads te kunnen hergebruiken voor het vastsolderen van de draadjes. Dit is gemakkelijker dan pads schoonmaken en weer nieuwe tin gebruiken.

Creatief zijn met een verfstripper is ook een optie om componenten te desolderen.

nog een tip,
koop een leesbril en gebruik die als vergrootglas ( gewoon opzetten dus)
het wordt dan makkelijker om te richten met de soldeerbout.
ik soldeer soms op die manier tssop chippies ( is niet mijn hobby)
en de temaratuur van de bout is erg belangrijk, moet net heet genoeg zijn om het soldeer goed te laten vloeien, niet heter .
en gebruik voor dit soort dingen harskern tin/loodsoldeer, geen zilversoldeer.
daarvan ligt het smeltpunt veel hoger, en geeft meer kans op geknoei en kapotte printbanen.
groeten,
jeroen

en de temaratuur van de bout is erg belangrijk, moet net heet genoeg zijn om het soldeer goed te laten vloeien, niet heter .

Naar mijn idee moet de bout zo heet mogelijk staan (let op de spec. van je punt). Hoe sneller je opwarmt hoe kleiner de kans dat je component van binnen te heet wordt. Echter wel op de tijd de bout wegnemen.

Zet je je bout op bv 275 grC. (warm genoeg om tin te smelten) dan ben je langer dan de toegestane 10 sec. (staat ergens in de meeste datahseets) aan het heetstoken wat de kans op een defect weer juist vergroot.

wat ik bedoelde, er zijn nogal wat bouten in omloop die zo heet zijn dat het soldeer meteen verbrand.
zo heb ik een 15 watt ersa die om die reden onbruikbaar is.
275 graden is idd een prima temparatuur.
groetenes,
jeroen

275 graden is idd een prima temparatuur.

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat 275 grC veel te laag is. Ik zet hem altijd op 350 grC (mijn punt mag niet warmer), maar 400 grC staat me meer aan. Het is ook belangrijk de punt goed vertind te houden (steekwoord tippy) voor een goede warmteoverdracht.

Back