Controllerkeuze: Tips?

LOWtense

Hallo!
Hallo Allemaal!
Ik sta op het punt om een controller voor gebruik in Reason 4/ Cubase SX3 aan te schaffen. Maar er is zoveel keus! Ik wil voornamelijk trip/hiphop en af en toe breakbeattracks maken, niet live, alleen studio. En af en toe eens meenemen naar een vriend om daar te pielen...
Ik moet kiezen tussen:
-Korg Kontrol 49
-Akai MPK49
- Novation Remote SL37
Waarvoor zouden jullie gaan en waarom? Ik hoor dat graag:P::P:P

Check ook deze :Novation remote sl compact 49.
Heeft ook drum pads net als de korg en de akai en automap 2.0 hiermee worden je controller settings automatisch meegeladen als je een plugin inlaad.

Ziet er ook goed uit. Ik vind het wel fijn dat er naast rotaryknoppen ook schuiven op zitten dus dan zit je automatisch weer aan de duurdere SL maar ik heb mijn twijfels over de vreemde pitchbend/mod joystick. De Compact heeft degelijke wielen...

Ik heb 4 maanden geleden voor de Remote 37SL gekozen. De voornaamste reden was dat automap echt super is als je je eigen sounds wil ontwerpen op je softsynths. De 2 lcd schermen in combinatie met de knoppen/schuiven werkt prachtig; verander je iets in je plugin, dan zie je dat op het lcd scherm veranderen en tweak je wat op je Remote SL dan zie je het op je computer beeldscherm veranderen. Je control map is de verzameling instellingen van de Remote en een plugin; zodra je een plug selecteert, dan wordt automatisch de bijbehorende controlmap geladen. Het inrichten van je control map voor elke afzonderlijke plug gaat razendsnel, want als je aan een schuif/knop een functie in de plug in toewijst, zie je automatisch de tekst van de functie op je lcd scherm verschijnen (bijv. "filterA")
De combinatie pitchbend/modulatiewiel kent 2 standen. Ik heb gekozen voor de stand waarbij de joystick niet terugschiet en een rechte positie houdt als je de joystick (verticaal) naar boven duwt. De afstand die het modulatiewiel aflegt, vind ik wel een beetje te kort. Verder heeft de Remote SL een XY-pad en dat vind ik onmisbaar op een controller. De 8 drumpads zijn wel een beetje aan de kleine kant.8>

Ik heb de Korg Kontrol49!

Niet overdreven veel controllers (vind ik uiteindelijk wel plezierig moet ik zeggen), maar een uitstekend klavier (wat mij betreft, ben geen pianospeler), overzichtelijk en hij voelt heel solide aan. Deze is al wat ouder en heeft dus ook geen automap bijvoorbeeld, maar ik mis het niet. Programmeren van je eigen scenes is kinderspel.
Drumpads zijn solide, maar wel wat aan de kleine kant voor serieus drummen, heb er daarom ook een MPD32 (zou ik ook overwegen, zeker als je triphop, breakbeats wilt maken) naast staan.

Heb al een paar keer overwogen hem te verkopen, maar ik kan het niet over m'n hart verkrijgen. Ik vind het een topding, maar denk dat je tegenwoordig voor minder geld meer opties kan kopen. Wil niet zeggen dat je dan beter af bent natuurlijk.

Na veel wikken en wegen heb ik vanmorgen een novation sl 25 besteld bij Thomann. Mocht hij binnen komen, dan doe ik uitvoerig verslag van het boardje

Back