Compressen zonder distortion weg te halen

DaRooT

Stamgast
Ik heb een kickdrum, die ik zwaar overstuurd heb. Deze is zodanig overstuurd dat alle andere geluiden in mijn mix overstemt worden. Niet de bedoeling dus. Zet ik het volume lager, dan klink de kickdrum (logisch) niet meer zo lekker overstuurd. Met compressen gebeurd hetzelfde.
Nu kan ik dit geluid wel samplen, en dan het volume van de sample lager zetten, maar ik wil het anders proberen, maar weet niet hoe.
In feite moet dus gewoon hetzelfde geluid behouden blijven als er nu is, alleen met een lager volume. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Vertel even hoe je setup er nu uitziet dan kunnen we je misschien beter helpen. Of ben je gewoon softwarematig bezig en staat het kanaal van de kick dusdanig te clippen dat je de rest niet hoort?

Edit: Vergeet niet dat je op een hardware mixer zonder problemen kunt oversturen. Softwarematig moet je gewoon simpelweg uit het rood blijven. Dan maar meer distortion eroverheen.

Ik ben softwarematig bezig ja. En idd het kanaal op de mixer in cubase staat gewoon te clippen. Maar juist dit geeft het gewenste distortion effect. Als ik die fader lager zet gaat de distortion ook weg.

Was denk ik net bezig met het tikken van een edit, toen jij reageerde. Mijn antwoord staat al in deze edit. Jij kan het misschien lekker vinden klinken, maar het gaat gewoon niet werken zo.

Hmm.. er moet toch iets zijn wat het signaal gewoon afkapt en dan verzwakt in volume? Een plugin ofzo.

moet je die overstuurde kanaal naar een nieuw kanaal sturen/mixen en daarop de volumefader lager zetten..

is een ouwe gabbertruuk :0 maar werkt wel het beste op echte mengtafels niet in software mixers...maar dat terzijde

je kunt bv. :
- Via je geluidskaart naar buiten en dan weer opnemen...
- Renderen...
- Distortion plug-ins gebruiken..

Hmm.. er moet toch iets zijn wat het signaal gewoon afkapt en dan verzwakt in volume? Een plugin ofzo.

Kerel je ik snap je denkwijze heel erg goed en je denkt ook in de juiste richting. Het probleem is dat jij een digitaal clippende kick lekker vindt klinken. Als hij zo goed is kan je eens proberen hem te samplen en dan in een sampler te gooien. Dan ben je van heel dit probleem af... Luister dan gelijk meer eens of je hem nog wel zo lekker vindt klinken...

Dat gewoon afkappen bereik je door zoals septic zegt het kanaal door te lussen naar een nieuw kanaal, waar je dus weer mogelijkheden hebt om de kick zachter te zetten en te eq-en. Het is een truuk die in de hardcore zo'n beetje oldskool is. Deze truuk werkt ook alleen op analoge tafels. Als je de proef op de som wilt nemen (ik weet niet of je in cubase werkt) zou je een groupchannel aan kunnen maken en de kick naar dit kanaal door kunnen lussen. Kijk maar of je hem dan zachter kunt zetten in deze groupchannel. In het oorspronkelijke kanaal laat je hem dan gewoon clippen.

Suc6:okdan:

Stuur je kick kanaal naar een subkanaal en overstuur op het subkanaal. Heet dat geen group channel in Cubase terminologie? Het is ff uitzoeken in de handleiding maar goed iedereen is ooit begonnen met rood-op-de-master-klinkt-toch-het-lekkerste ;)

(...)Als je de proef op de som wilt nemen (ik weet niet of je in cubase werkt) zou je een groupchannel aan kunnen maken en de kick naar dit kanaal door kunnen lussen. Kijk maar of je hem dan zachter kunt zetten in deze groupchannel. In het oorspronkelijke kanaal laat je hem dan gewoon clippen.

Suc6:okdan:

Helaas, dit gaat niet...

Als het totale volume van een groep boven de 0 dB zit en je doet het kanaal hiervan - of van de master - zachter, dan wordt alles keurig terugberekend (dus + 3 dB te hard insturen en het kanaal/ de master 6 dB zachter zetten resulteert in een niet overstuurd uitgangsvolume van -3 dB. Ik denk dat je dit digitale headroom kunt noemen 8o)

Edit: probeer eens een brickwall-limiter na de groep als je dit softwarematig wilt oplossen. De klank zal vast iets veranderen maar als je de attack- en releasetijden op zijn kortst zet zal er vast nog genoeg vervorming optreden.

Dat klopt Mans. Ik wilde hem laten inzien dat je dit digitaal dus niet zo op kunt lossen. Ook met de Brickwall limiter gaat hij niet komen waar hij zijn moet. Samplen blijft dan de enige oplossing. Zoals dione dus al zei: Geluidskaartje uit - geluidskaartje in.

Samplen doe ik dus altijd al om dit probleem op te lossen :P
Ik wou dat nou net s een keertje niet doen, vandaar dat ik hier een vraag over stelde.
Mjah, dan maar blijven samplen. Klinkt toch altijd anders dat samplen hoor.

Hoe kan het trouwens dat als ik 'm op 32bit sample, en ik laad die sample in en zet het volume zachter, dat dan de oversturing minder wordt, terwijl als ik 'm op 24/16 bit sample de oversturing niet minder wordt alleen het volume.. ?

Huh ?

Er zal toch wel een plugin zijn die dezelfde digital clipping heeft als cubase ?

Lijkt me duidelijk dat je hem gewoon in een plugin laat clippen en de fader van je mixer lager zet.

Of ik snap het gewoon niet.

De master clipt niet volgens mij. Er zit een soort van limiting/distortion in. Kaarsrecht klinkt het niet.

In de handleiding staat dat cubase intern op 32bit floating point werkt, en dat hij intern in principe niet kan clippen.. Pas wanneer je signaal bij een output komt word hij terug berekend naar de bitdiepte waarop je aan het werken bent.. Daar ontstaat dus het clippen, wat de topic opener zo mooi vind...

Niet te omzeilen dus, als je uiteindelijk zorgt dat je signaal zachter bij je master uitgang komt dan verdwijnt de clipping ook..

Enigste manier die ik zou kunnen bedenken is dan meerdere outputs maken vanuit cubase (als je geluidskaart dat toelaat), en dan die overstuurde bassdrum naar een andere output sturen dan de rest van je sounds, en die output uiteindelijk in de software waar die signalen heengaan zachter zetten. Of in het geval je met een externe mixer werkt, je overstuurde signaal daar zachter zetten...

Back