Vervorming geluid bij time-stretch Cubase (SX)

shortwave

Vintage lid
Gisteren stuitte ik op een voor mij nog onbekend verschijnsel:

Ik heb een percussieloop van ca. 119 bpm proberen aan te passen naar 110 bpm d.m.v. de Audio Tempo Definition tool in Cubase. Tot mijn schrik, loopt de loop nu wel keurig in de maat, maar het geluid is behoorlijk vervormd, vooral op de lagere frequenties.

Kennen jullie dat probleem? Is het gat tussen 119 bpm en 110 soms te groot? Heeft het zin om de sample anders via de "gewone" timestretch tool te behandelen? (Anders ga ik de sample pitchen i.p.v. stretchen. Dan klinkt ie wel okay namelijk.)

Het is wel vrij normaal dat je veel nare bijverschijnselen krijgt met timestretchen hoor. Dat hoor je vooral goed bij lage frequenties, bijvoorbeeld van een strakke kick in een loopje blijft meestal niet zoveel over.

Sommige programma's hebben verschillende timestretch-algorithmes waar je uit kunt kiezen. Bijvoorbeeld Sound Forge, maar ook de timestretchfunctie van Ableton Live klinkt zeeeer goed.

Wat ik vaak de beste optie vind bij loopjes is niet timestretchen, maar slicen en dan alle slices los achter elkaar afspelen in je sampler. Dit kun je heel makkelijk doen met bijvoorbeeld Propellerhead ReCycle.
Dit klinkt vrijwel altijd het beste met drumloops!

Succes!

In Cubase heb je ook verschillende soorten timestretch algorithmes....

Ja klopt, MPEX2 of Realtime. Tevens zit er een Formant Correction op. Maar dat zegt mij weinig. (Formants ken ik alleen van additieve synthese...)

En ik had al de hoogst mogelijk kwaliteit ingesteld. Maar de tips van Subgroover ga ik uitproberen. In combinatie met de pitch van de sample ook iets aanpassen, moet het lukken. Slicen kan ook prima in Cubase.

Bedankt zover! :okdan:

Back