Kopen via internet wordt stuk aantrekkelijker

Synthurion

Ouwe rot
SCHIPHOL - Vanaf maandag hoeven op internetaankopen van buiten de Europese Unie (EU) tot een bedrag van 150 euro geen invoerrechten meer betaald te worden. Tot 1 december lag die grens op 22 euro. Dat heeft de douane bekendgemaakt.

De verhoging geldt ook voor aankopen bij postorderbedrijven buiten de EU, maar niet voor aankopen bij particulieren. Daarvoor geldt een grens van 45 euro. Zowel bij het kopen via internet als het kopen bij een postorderbedrijf in bijvoorbeeld de VS moet vanaf een bedrag van 22 euro wel BTW betaald worden. Daarvoor gelden verschillende tarieven, van nul tot 19 procent. Die zijn te vinden op de site van de douane.

Voor aankopen die fysiek in landen buiten de Europese Unie worden gedaan gaat de grens vanaf maandag omhoog van 175 euro naar 430 euro. Dat geldt voor reizigers die per vliegtuig of schip de EU binnenkomen. Mensen die met de auto de grenzen van de Unie overgaan, mogen voor 300 euro aan goederen meenemen zonder daar belasting over te betalen. Het onderscheid wordt gemaakt omdat het over land makkelijker is om veel goederen mee te nemen.

Global Refund, de organisatie achter Tax Free Shopping, verwacht dat Nederlanders 10 tot 15 procent meer aankopen gaan doen nu de grens omhoog gaat. ,,Reizigers worden gestimuleerd meer uit te geven tijdens een reis'', aldus een woordvoerster. Nederlanders kopen volgens de organisatie in het buitenland vooral sierraden, horloges, kleding en elektrische apparaten. Bij aankopen buiten de EU kan je bij de Global Refund punten in het land van aankoop de betaalde btw terugkrijgen.

bron: nu.nl

ik las het idd, maar iets snap ik niet helemaal:

- aankopen bij postorderbedrijven buiten de EU, geldt een grens van 45 euro.
- kopen bij een postorderbedrijf in bijvoorbeeld de VS moet vanaf een bedrag van 22 euro wel BTW betaald worden.

wat is t nou, 22 of 45 euro ? Maakt verder voor mij niet uit, heb btw nummers.
Wel goeie maatregel, kopu kopu kopu !!

Het onderscheid wordt gemaakt omdat het over land makkelijker is om veel goederen mee te nemen.

Dit verschil is voor mij niet echt logisch, voor landen aan de buitengrens van Europa is het nog wel te begrijpen, maar voor ons Nederlanders/Ieren/Engelsen/etc. ?? Volgens mij ga je namelijk als Nederlander 'nooit' naar buiten Europa behalve dan met het vliegtuig (Zwitserland is wellicht een uitzondering). Zou dus ook betekenen dat als je een synth uit Zwitserland wil kopen, het gunstiger kan zijn om met het vliegtuid te gaan (theoretisch natuurlijk, want je ticket mg dan niet meer dan ongeveer 25,- meer kosten dan de benzine kosten).

Wat ik mij ook afvraag is als je via de UK (overstap) van de VS naar Nederland vliegt, waar je dan het product invoert? Was namelijk een idee om de vrije invoer in de UK vanuit de VS te verhogen naar 10k (dollars of pond ben ik even vergeten) en dat is wel iets meer dan de 430,- euro in de rest van de EU.

...met die toevoeging dat ook Zwitserland tot Schengen toetreedt:

Van: http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1099955.ece
Zwitserland treedt toe tot Schengen
ANP - gepubliceerd op 27 november 2008 11:02, bijgewerkt op 11:04

BRUSSEL - Zwitserland treedt toe tot de Schengenzone. De ministers van Binnenlandse Zaken van de 27 EU-lidstaten hebben dat donderdag besloten. De controles aan de landsgrenzen tussen Zwitserland en zijn EU-buren worden op 12 december opgeheven. Op 29 maart volgend jaar gebeurt dat met de luchtgrenzen.

Wist ik niet, maar mijn verhaal is nog steeds van toepassing; vervang 'Zwitserland' door Noorwegen of Kaliningrad of...

ik las het idd, maar iets snap ik niet helemaal:

- aankopen bij postorderbedrijven buiten de EU, geldt een grens van 45 euro.
- kopen bij een postorderbedrijf in bijvoorbeeld de VS moet vanaf een bedrag van 22 euro wel BTW betaald worden.

wat is t nou, 22 of 45 euro ? Maakt verder voor mij niet uit, heb btw nummers.
Wel goeie maatregel, kopu kopu kopu !!

Nee, postorder bedrijven buiten de EU is tot €150 invoer vrij (USA uitgezonderd! daar is het tot €22,- invoer vrij). Voor particulieren buiten de EU waarbij je koopt is het tot €45 invoer vrij.

Zal wel iets te maken hebben met de krediet crisis ;) :gaap:

Back