rewire en de 3bg memory op 32bit

jdieks

Ouwe rot
als je 2 programmas met rewire koppelt, kunnen ze dan samen 3gb gebruiken, of, als je 64bits windows draait, kunnen ze allebei dan 3gb gebruiken?

en als je gigastudio4 hebt, zou die dan op 64 bit via rewire kunnen draaien, terwijl de host 32 bit is?

geheugen allocatie gebeurt door het OS. Als je DAW applicatie geheugen wil hebben dat doet deze een verzoek aan het besturingssysteem.

Als het besturingssysteem dus 3GB geheugen beschikbaar heeft dan is dit (min wat het OS zelf nodig heeft) wat beschikbaar is voor applicaties.

Een 64bit OS en een 64bit applicatie zijn wat betreft geheugen niet gerelateerd. Een 64 bit OS kan vaak namelijk prima 32bit programma's draaien in een emulatie modus (wat dus niet per definitie sneller is dan native 32bit draaien). 64bit interne processing van een DAW is ook weer totaal niet gerelateerd aan een 32 of 64bit OS. Dit kan namelijk prima op beiden (maar sneller op een 64bit OS doordat bij 64bit de gehele processing in 1 cpu cycle kan plaatsvinden).

Bottom line, een 32bit OS heeft een limiet kwa geheugen allocatie (maximaal 4 Gigabyte). Windows ziet maar 3.2GB omdat de rest wordt gealloceerd door windows resources. Een 64bit OS heeft VEEL meer beschikbare geheugenadressen en kan dus tot (ik dacht) 128 Gigabyte alloceren.

Als je dit zo leest dan denk je natuurlijk meteen "op naar 64 bit windows". Dit is inderdaad verleidelijk alleen is het jammer genoeg nog vaak meer uitzondering dan regel dat fabrikanten van hardware 64bit versies van hun stuurprogramma's of applicaties uitbrengen en dan kom je dus direct in de 32bit emulatie terecht. iets wat voor audio applicaties niet vaak gunstig uitpakt (kan overigens wel gewoon werken).

Mocht alles in je systeem + de software die je gebruikt dus beschikken over 64bit ondersteuning dan is het zeker een aardige optie als je veel geheugen intensieve applicaties gebruikt (denk aan gigastudio). In andere gevallen is het vaak verloren moeite.

wat ik eigenlijk bedoelde:

als je 2 programma's via rewire koppelt, worden die dan door het OS als 1 programma gezien?

of zou je dus bv op xp64 1x gigastudio kunnen draaien en z'n geheugen helemaal vol laden en 1x live met kontakt draaien en daar het geheugen ook helemaal vol kunnen laden.

met m'n normale xp die ik nu heb geeft dit problemen nl...

wat ik eigenlijk bedoelde:

als je 2 programma's via rewire koppelt, worden die dan door het OS als 1 programma gezien?

of zou je dus bv op xp64 1x gigastudio kunnen draaien en z'n geheugen helemaal vol laden en 1x live met kontakt draaien en daar het geheugen ook helemaal vol kunnen laden.

met m'n normale xp die ik nu heb geeft dit problemen nl...

Je kunt natuurlijk nooit meer geheugen gebruiken dan fysiek aanwezig is in je systeem. Zoals ik al aangaf doet je OS memoery management en kan een applicatie alleen geheugen aanvragen bij het OS. Is dit geheugen op dat is het op. Dan gaan er allerlei constructies zoals swap files aan de slag en daar wil je liever niet tegenaan lopen met realtime audio.

Het antwoord is dus nee, dat kan niet.

ik snap ook wel dat je niet meer geheugen kan gebruiken dan je hebt :P

maar je snapt m'n vraag nog niet.

als je 2 programma koppelt via rewire, zijn het dan nog steeds 2 programma's of worden ze dan als 1 gezien (net zoals plugins die je opent in een host).

dus, stel dat je 8bg ram hebt en xp64 draait. kan je dan 3gb in live laden en 3 in gigastudio, of in totaal 3gb?

ik snap ook wel dat je niet meer geheugen kan gebruiken dan je hebt :P

maar je snapt m'n vraag nog niet.

als je 2 programma koppelt via rewire, zijn het dan nog steeds 2 programma's of worden ze dan als 1 gezien (net zoals plugins die je opent in een host).

dus, stel dat je 8bg ram hebt en xp64 draait. kan je dan 3gb in live laden en 3 in gigastudio, of in totaal 3gb?

XP64 kan de 8Gb gewoon alloceren dus je OS kan dan maximaal 8GB geheugen toekennen aan applicaties en zal dit als dit nodig is ook doen.

Het blijven 2 aparte processen maar dit maakt voor de toekenning van geheugen niet uit, de twee applicaties zullen het beschikbare geheugen beiden ter beschikking hebben vanuit het OS. Rewire is niet meer dan een communicatieprotocol.

volgens mij is het zo dat als je 32bit applicaties draait onder een 64 bit OS dat ze in 32bit emulatie worden opgeladen en alsnog maar 3,2 GB per stuk kunnen aanspreken.

maar of rewire gewoon een los staand communicatie protocol was, dat wilde ik idd weten ja. thanks.

32 bit emulatie gaat inderdaad nog steeds maar 32bit geheugenadressering hebben maar dan wel per applicaties als het goed is. Dan zou je inderdaad zeggen dat elke applicatie maximaal 3.2GB kan alloceren.

Dat zou dus een voordeel kunnen zijn. Of XP64 moet 1 32 bits emulatielaag hebben en daarin weer maximaal 3.2GB kunnen alloceren, dan is er geen verschil.

Laatst gewijzigd:
Back