mondharmonica...

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Hoi...hoi... :okdan:

Ik zou graag weten wat voor mondharmonica onderstaande is (merk-type-prijsindicatie en toonsoort?)... Het liedje is van Anny Lennox - There must be an Angel.

Liedje: http://nl.youtube.com/watch?v=VeI9c9Uvlrs

vanaf 3.10 en 4.15.

Verdere info over mondharmonicas is ook welkom. Weet dat ze diatoon/diatonic zijn (halve nooit in/uit)

:kimono:

Da's een chromatische mondharmonica.
Die heeft dus geen toonsoort, je kan er in alle toonsoorten op spelen. Is trouwens nog lastig om te spelen!

Die dingen kosten best veel.
Ik weet niet precies hoeveel, maar een paar honderd euro zou me niks verbazen.

Merk: Hohner (uiteraard) en misschien nog andere, maar ook dat weet ik verder niet.

Die heeft dus geen toonsoort, je kan er in alle toonsoorten op spelen. Is trouwens nog lastig om te spelen!

Merk: Hohner (uiteraard) en misschien nog andere, maar ook dat weet ik verder niet.

Ik dacht juist dat die dingen altijd in een bepaalde toonladder stonden.
Dan moet je je tong buigen om de halve noten eruit te wurmen...

op de url staat ook dat het een C harmonica is

Er zijn chromatische mondharmonica's en bluesharpen.
Chromatische mondharmonica's hebben een knop waamee je kan transponeren. Je kan op deze harmonica's in alle toonsoorten spelen die er zijn.
Bluesharpjes zijn kleiner en eenvoudiger. Deze staan wel in 1 specifieke toonsoort. Mensen die dit veel spelen hebben soms een koffertje met 12 bleusharpjes erin. Voor elke toonsoort één.

Waarom er op de URL staat dat hij in C-maj is weet ik ook niet precies.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen: een trompet of klarinet is ook vaak in een bepaalde toon. De grondtoon is dan bijvoorbeeld Bes. Maar je kan op die instrumenten ook in alle toonsoorten spelen.

Serieus zijn die dingen zoveel waard? Ik heb er hier nog twee van mijn opa liggen. Stammen nog uit de tijd voor de oorlog. Ook Hohner's.
Ik zou ze graag eens leren bespelen.....dus is er iemand in de buurt van A'dam die me daar verder mee kan helpen?

http://www.thomann.de/be/hohner_hard_bopper.htm

Zo duur zijn die nu ook niet, maar idd de Hard Bopper zou wel eens kunnen, een Chromatische is het zeker die je hoort, je leer er snel op spelen ook het luchtknijpen naar bovenlip toe voor te pitchen (en vibrato dus) leer je vlug hoor, alleen stukken inoefenen is soms wat zoeken, omdat je sommige noten op twee verschillende manier kan aanzuigen of blazen word het even zoeken, maar dat went ook, zeker de moeite te proberen, weer eens wat nieuws.

Ik koop ooit ook nog eens een Chromatische (In C dus, en daar speel je alle noten en halve noten mee) en dan zal het ook de Hard Bopper worden. De Mellow tone heb ik gehad en in een bui weer verkocht naar een Amerikaan die zot was van die dingen. Spijtig dat ik hem niet meer heb eigenlijk wegens, toch is leuk om vast te pakken en je eens op te laten gaan. Succes!

op een mondharmonica kun je blazen en zuigen zegmaar, dat is het verschil tussen de tonen....
ze zijn er ook al met MIDI trouwens

op een mondharmonica kun je blazen en zuigen zegmaar, dat is het verschil tussen de tonen....
ze zijn er ook al met MIDI trouwens
zo zeg, nog nooit van gehoord, waar?

chromatische zijn lastiger en ook wat stugger om op te spelen . c is de eerste toon misschien daarom cdur.
bluesharpjes zijn beperkter ( 1 toonsoort op het bovenste stuk + 1 bluestoonladder lager, daarnaast kun je ook in een zgn "valse/ er niet precies bijpassende toonsoort spelen" geeft vaak een extra gevoel: bv c bluesharp gebruiken in g-blues en of als alternatief een d achtige toonladder.
doordat de bluesharps minder stug zijn kun je ook beter "trekken " ( een soort pitchbenden over ca 1/2 noot. op een chromatische lukt me dat minder.
de hohners kosten idd zo'n110 euro of meer, echter zag bij de kijkshop een best goede chromatische voor zo'n 40 euro, een koopje gezien de kwaliteit/ uitvoering. om eerst eens te proberen misschien wel een idee.
ten slotte nog 1 tip : leen Nooit je mondharmica uit aan een ander ( behalve het hygienische aspect , zetten de tongetjes zich ook naar de gebruiker, en kan 1 keer uitlenen een valse mondharmonica opleveren. omgekeerd blaas ik ook niet op een ander z'n hoorn.

Ik zou graag weten wat voor mondharmonica onderstaande is (merk-type-prijsindicatie en toonsoort?)... Het liedje is van Anny Lennox - There must be an Angel.

ik weet alleen wie het ingespeeld heeft: Stevie Wonder.
(geen samples dus)

Vergelijkbare discussies

Back