macosx + fireface + audacity: recorden lukt niet

jimmy

doubleplusgood
ik heb een probleem met het recorden in deze setup.

ik heb mijn fireface 400 aangesloten op intel mac. is gewoon macosx 10.5.5, schone install. de nieuwste fireface 400 drivers en firmware geinstalleerd. de nieuwste en geschikte audacity geinstalleerd en alles een reboot gegeven.

ik heb mijn mengpaneel aangesloten op inputs 5+6 van mijn fireface. de settings van de fireface staan goed en in de mixer zie ik netjes op in5 en in6 de metertjes uitslaan. ook hoor ik audio binnenkomen via mijn headphones die op de fireface is aangesloten. so far so good.

binnen audacity preferences heb ik zowel de playback als het recording device op 'fireface 400 (b53)' gezet. wat dat b53 is weet ik niet, maar dat zal vast kloppen. channels heb ik op 2 (stereo) gezet. als ik deze op mono zet maakt het geen verschil.

eigenlijk heb ik verder niet met de settings zitten klooien, zowel niet in de fireface settings als audacity. alles is vrij basic stereo/44.1 etc. echter zie ik in audacity geen input binnen komen, en als ik op record druk zegt het programma: error while opening sound device. please check the input device settings and the project sample rate.

settings en sample rate zien er prima uit voor zover ik kan achterhalen. heeft iemand een suggestie? hopelijk is het iets heel simpels wat ik over het hoofd zie. maar dit breekt mn nuts op het moment. thnx alvast voor enige hulp!

Wat voor Mac ist? Doet de fireface het wel met andere programma's? Brand het rode host-lampje op de fireface? Heb je kanaal 5+6 als input aangegeven in Audacity?

:)

het is een intel mac, er branden geen lampjes op de fireface (enkel de led boven de draaiknop staat aan) en binnen audacity kan ik voor zover ik weet geen recording kanalen aangeven. weet je zeker dat dit laatste mogelijk is, en zo ja: waar precies? ik heb alle menu's al doorlopen.

mocht je onder preferences: recording / channels bedoelen. deze heb ik zowel geprobeerd op mono (1), stereo (1+2) en 5 en 6 los.

edit: op dit moment heb ik geen andere programma's beschikbaar om het mee te testen helaas...

In peak moet ik 5+6 aangeven als input, zal in Audacity ook moeten kunnen denk ik. Wellicht kan je proberen of 1+2 van de Fireface als input wel werken?

peak kende ik niet, maar ik heb zojuist even een trial gedownload en ja hoor: werken zonder probleem. alleen even input 5+6 gedaan. zoals het er naar uit ziet is het dus een setting binnen audacity waardoor het misloopt, en hoogstwaarschijnlijk de input die niet correct is aangegeven. heeft iemand enig idee waar dit zit? want ik kan het echt nergens vinden...

thanks tot dusver 154!

Back