Bassproblemen oplossen met afmixen

Flake

Stamgast
Bij mijn producties zijn er altijd wel problemen met de lagere frequenties (baslijntje, kickjes, noem maar op). Als ik het goed heb is de theorie hierachter dat lage frequenties langere wavelenghts hebben waardoor gemakkelijker resonantie en interferentie kan optreden. Nou ben ik op zoek naar wat nieuwe trucjes om dit soort geintjes op te lossen. Ikzelf ben voornamelijk aan het stoeien met dancemuziek.

1 techniek die ik beheers, maar ook behoorlijk makkelijk is, is om baslijntjes lekker te laten ducken op de kick. Geeft ook een heerlijk pumpeffect maar begint een beetje saai te worden na een aantal keer.

Ik heb ook geprobeerd om wat te stoeien met EQ en filters, en dan kom ik meestal uit tot een duidelijke scheidingsfrequentie waar 1 spoor begint en waar een ander spoor stopt. Geeft niet echt een leuk resultaat meestal, als ik dit in een simpele constructie probeer met een basslijn en een drumkit (kick) dan heeft de kick geen lekkere punch meer of de basslijn verdwijnt praktisch in het niets.

Ik vroeg me af of jullie nog praktische trucjes weten voor dit soort problemen. Ikzelf mix af in Logic, analoog afmixen laat ik nog even achterwege totdat het zaakje eindelijk eens geld weet op te leveren.

Wat is dynamische EQ? Of bedoel je parametrisch?
Multiband compressie maakt meer kapot dan goed. Vermijd dat.
Dynamische EQ lijkt een beetje op multiband compressie, maar dan met een equaliser. M.a.w. een EQ met treshold, attack, release, frequentie en band-instellingen. De Sonalkis DQ1 is daar een goed voorbeeld van.

Multibandcompressie maakt overigens alleen meer kapot dan je lief is als je geen mate weet te houden. Net als met drank ;-)

Bij mijn producties zijn er altijd wel problemen met de lagere frequenties (baslijntje, kickjes, noem maar op). Als ik het goed heb is de theorie hierachter dat lage frequenties langere wavelenghts hebben waardoor gemakkelijker resonantie en interferentie kan optreden

Maar wat is het probleem nu eigenlijk ? je zegt dat interferentie en resonantie kan optreden.. doet dat het ook ? altijd ?

De baspartij laten ducken op een kick, is wel een paardemiddel.. naar mijn mening voorkom je gewoon dat de bas uberhaupt kan interfereren/resoneren omdat er tijdens de kick geen ruimte is voor bas.

Is het misschien bij bepaalde noten dat de bas begint te resoneren?
Ik zie mensen al oplossingen noemen, maar mij is het probleem nieteens helder eigenlijk.. waar loop je bijv. tegen aan?

Die dynamische EQ lijkt me wel interessant.. de dynamische EQ die ik ken is slechts een morphing EQ die veranderd over tijd.

Wat dacht je van: een goede afluistering.

Je kunt nog zoveel EQ's, compressors, multiband compressors etc.etc. in je mix rammen, als je niet hoort wat je aan het doen bent, dan schiet dat natuurlijk niet op.

Wat voor afluistering heb je? Heb je er een sub bij?
Mijns inziens scheelt dat namelijk alles!!!

Zeker voor dancemuziek een must!

Ik gebruik Mackie HR824 monitoren. De akoestiek in de ruimte laat helaas wel te wensen over. Maar denk je dat je serieus beter kunt afmixen met een sub erbij? De prijs van de bijbehorende Mackie sub word ik namelijk niet helemaal vrolijk van!

Om even op Sander02 te reageren: Ik merk dat de kick zijn punch verliest als er een bassline bij komt. Kan natuurlijk ook mee te maken hebben dat ik digitale middelen gebruik om af te mixen. Ableton is naar mijn mening erg slecht in summing en is het ook vele mate erger dan in Logic. Hangt natuurlijk wel erg af van de toonhoogte, want andere toonhoogte is andere pitch is andere frequentie. Maar de kick (of de bass) verdwijnt praktisch in het niets als ik met de faders loop te schuiven, beide op gelijke hoogte geeft enorme pieken en *plork* geluiden.

Nu kom ik weer wel op het idee om die 2 kanalen in een bus te gooien en daar een compressor op met maximale attack.... zou dat helpen?

Nou ben ik wel erg snel geneigd om lage basslines en diepe kicks te nemen, zal es proberen of een omhoog gepitchte kick (richard2000) een leuk effect kan geven.

als je wat met de bovenharmonischen van een bass gaat klooien kun je ook vaak de impressie wekken dat de bass veel aanweziger is, zonder daardoor teveel in 't laag te moeten kutten. beetje sidechaining hoeft ook niet perse voor een hoorbaar ducking effect te zorgen, maar brengt bij een fijne instelling net die definitie die je mist naar boven.

De sub zou alleen iets toevoegen als je het laagprobleem niet zou horen maar dat is niet het geval.

Het mixen van laag in een slechte akoestiek is een ramp omdat je ruimte je dingen kan laten horen die helemaal niet aanwezig zijn in je muziek. Pieken en dalen op bepaalde frequenties van 12 of meer decibel zijn geen uitzondering. Luister eens hoe je basnoten klinken als je een chromatisch lijntje speelt, als het goed is zouden alle noten hetzelfde volume moeten hebben.

Aanvullend op alle tips die hierboven staan:

Wat veel scheelt in een mix is de ruimte in het laag alleen voor de kick en de bas houden, dus zet op alle andere sounds een hi-pass filter. De bas uit een vette leadsound of pad of wat subsonische rumble die een mic oppikt kunnen heel veel ruimte innemen in het laag.

De body of grondtoon van een kick ligt meestal ergens tussen 60 en 100Hz. Je kunt er prima een hi-pass filter opzetten om het sublaag eruit te halen om meer ruimte voor de bas over te houden. Een lage E van een bas zit bv. op 41.3Hz.

Het is belangrijk dat je kick gestemd is, meestal op de grondtoon van de toonsoort. Een valse kick zal nooit lekker bij een bas passen.

Het grootste probleem zit meestal op de frequentie waar de kick en de bas elkaar overlappen. De frequentie van de kick blijft constant dus het handigste is om de hoofdfrequentie van de kick wat uit de bas te draaien. Draai op het baskanaal een eq band flink omhoog met een vrij smalle bandbreedte (Q) en sweep tot je de frequentie vind die de kick het meeste verdringt. Op die frequentie cut je dan, niet meer dan nodig is om de kick goed tevoorschijn te laten komen.

Hopelijk heb je hier iets aan, een goed laag maakt mij altijd erg gelukkig :mega:

Oh ja en vergeet al het gelul over analoog en summing, dat heeft helemaal niks met deze problemen te maken.

Wellicht ietwat exotisch, maar wat wel eens kan helpen: een kick heeft ook een frequentie. Die kan - ten opzichte van je baslijn - op zich vals zijn, waardoor je vervelende resonanties krijgt. De oplossing is dan om je kick de juiste toonhoogte te geven. Stemmen dus:-)

1 koop een paar andere monitoren bv dynaudio bm15
2 draai ook eens wat in de hogere frequenties 1000-3000hz . m'n een beetje smalbandige eq erbij maakt die bass gitaar wat puntiger evenals die kick, waarmee hij beter gehoord wordt in de muziek en je dus het modderige hele lagelaag wat kunt terugdraaien. resultaat : meer transparantie/ duidelijkheid/ meer punch

Ik zou eerst eens de ruimte acoustisch gaan aanpassen en dan kijken wat voor of je die problemen nog steeds hebt. Die mackies zouden voldoende moeten zijn om een goede mix te maken. Ook zou ik eens naar de levels kijken in Logic, dit zeg ik omdat je het hebt over het schuiven met je faders in logic en het op gelijk niveau beroerder wordt. In tegenstelling tot wat Ator zegt zou het best eens met de summing te maken kunnen hebben wanneer je de levels te hoog hebt staan in je DAW.... hier heb je dus op analoog terrein geen last van want dan heb je headroom, iets dat je in een DAW niet hebt. Daar wordt je genadeloos afgestraft wanneer je levels niet ok zijn. Begin bij het begin, loos alle dynamische plugins en EQ en ga eerst levelen totdat je al een goede mix hebt zonder alle pluginshit. Daarna kan je gaan finetunen
Ik maak roots reggae en Dub... als er een genre veel laag heeft is dat het wel. En ik gebruik zo goed als geen compressors op mijn kick en bas. Maar doe wel alles analoog muv van de multitrack files.

Laatst gewijzigd:
ik heb zelf altijd een lagere kik en de bass zelf ietsie hoger
of maakt een subass met een laate attack en korte release
die nootjes prop je tssen de kick
en daarbij doe je een supersaw oid met alle laag er uit daar maak je een mooi gheel met de subbass

Back