Welke 88key midicontroller aanschaffen

Anony

Ingeburgerd
Hallo

Ik ben zoek naar een keyboard als master controller met een prijsbudget tot max 650€ of 700€... liefst niet meer... en ik was op de m-audio keystation 88 pro gebotst maar omwille van het gebrek aan aftertouch en de negatieve commentaren over de velocity etc. ben ik op zoek naar iets anders. Het was te mooi om waar te zijn blijkbaar... .

Welk keyboard die binnen mijn budget valt voldoet aan de volgende kenmerken:

- 88 keys, semi weighted of hammered, met aftertouch
- Adjustable faders en knobs (ik ze zou liefst automatisch hebben maar dat bestaat waarschijnlijk niet voor zo'n prijs?)
- Pitch en mod wheel ook liefst adjustable
- Pedalinput adjustable
- Hoeft niet als stage piano te dienen dus geen onboard geluid nodig
- Liefst met split en layer functie

Ik heb al naar de CME UF8 en UF80 (Wat is het verschil tussen de 2 eigenlijk?) gekeken maar alternatieven zijn altijd welkom. Ook de studiologic VMK188 leek mij een goede optie maar daar zijn weinig controllers, waaronder de mod en pitchbender, niet aanpasbaar en het heeft geen split en layer functie etc. dus dit is nogal een twijfelgeval.

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd:
Sorry had de sticky niet gezien. En blijkbaar kan ik de thread niet verwijderen.

keystation pro van maudio heeft vele functies maar speelt niet echt lekker, beetje speelgoed-toetsen

Yamaha kx8

De KX8 heeft geen aftertouch, (bron)

Voor zover ik weet worden de Graded Hammer-klavieren van Yamaha nooit met aftertouch uitgerust omdat de Graded Hammer action klavieren vooral bedoeld zijn voor pianospeltechniek. De toetsen geven, net als op een pianoklavier, een zwaardere tegendruk als je naar 'beneden' op het klavier speelt en een lichtere tegendruk als je naar 'boven' speelt op het klavier.

De Balanced Hammer action klavieren zijn ook gewogen maar elke toets heeft een identieke tegendruk wat het klavier ook geschikt maakt voor pop, disco, .... en daar is aftertouch wel meer bruikbaar.

Ik heb ondertussen ondervonden dat je beter een keyboard kan kopen met semiweighted keys als het als midicontroller dient, die gaan meestal wel maar tot 61 en niet 76 of 88, maar als ik genoeg gespaard heb koop ik mij er een stagepiano bij met gewogen klavier. Voor puur piano heb ik toch al die controls niet nodig ;).

Ik ga voor de Axiom 61 aangezien er daar hele goeie drumpads bijzitten ook. Maar als ik mij ooit een stagepiano koop ga ik wel voor een kurzweil gaan ofzo ze :D.

Back