NSF Plate reverb

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een NSF plate reverb.
Voordat ik het ding kocht heb ik veel gezocht op internet maar maar weinig kunnen vinden over NSF. Dus wellicht is het voor sommige handig hier wat te posten. En ik hoop natuurlijk dat anderen mensen mij wat kunnen vertellen over NSF.

Ik heb een paar foto's gemaakt.
Laat ik daar mee beginnen:

Dit is de plaat zelf. Het gaat om het grijze platte ding. Die bruin bak erachter is een EMT 140 plate reverb. De EMT is ongeveer 240x140x35 cm. De NSF is rond de 105x105x25 cm.

Attachments

• NSF-plate-1-1024.jpg
    NSF-plate-1-1024.jpg
    402,4 KB · Bekeken: 123
Op de achterkant van de plaat zitten 2 pluggen. Een audio plug voor de in- en output, en een plug voor de remote controller.
Je kan op afstand de deacy tijd regelen. Dit gebeurt met een ingebouwde motor die een demper dichter of verder van de plate zet.
Op de remote controller zit verder nog een level regelaar, een knop voor de hoge frequenties driver en een bright schakelaar. Verder nog een input metertje.

Remote controller:

Attachments

• NSF-plate-remote2-1024.jpg
    NSF-plate-remote2-1024.jpg
    551,8 KB · Bekeken: 112
Aan die 19 remote controller kan nog een klein tweede remote controllertje gekoppeld worden. Dat kan je dan makkelijk op je beureau leggen. Met deze kleine remote kan je de decay tijd regelen. Het is het kleine kastje links naar de Lexicon LARC. (Dat is wellicht overduidelijk :))

Attachments

• NSF-plate-remote-lexicon-1024.jpg
    NSF-plate-remote-lexicon-1024.jpg
    552,5 KB · Bekeken: 110
Als laatste nog wat info die ik tot nu toe heb weten te verzamelen:

Het ding is destijds (1985) nieuwe verkocht voor 3850,- gulden.
(ik heb de originele aankoopbon erbij:))
Verder staat er op de bon dat het gaat om " 1 NSF stereo galmplaat ".
Dat is grappig, want het ding is hartstikke mono.

Hij klinkt erg mooi, maar niet zo mooi als een EMT140.
De EMT is voller en heeft een langere aangenamer decay tijd.
Ik zal (en daarvoor heb ik hem eigenlijk ook gekocht) hem voornamelijk voor korte plate galmpjes gebruiken.
Wat wel erg handig is aan de NSF is de ingebouwde motor voor de demper.
Dat zit niet standaard op een EMT.

Ik zal binnenkort wat samples posten zodat hij hie te horen is.

Wat vet weer ,jij bent wel de man van de ouderwetse fx, ben er laatste tijd ook veel mee bezig.
Is dit 12 bit? of hoe moet ik dat zien?

Wat vet weer ,jij bent wel de man van de ouderwetse fx, ben er laatste tijd ook veel mee bezig.
Is dit 12 bit? of hoe moet ik dat zien?

Hmm,...Nu weet ik niet zo goed of die 12 bit nu als grapje bedoeld is of niet :D

Mgoed, de uitleg op de site die Yoozer doorgeeft lijkt me duidelijk.
Je kan het vergelijken met een spring reverb. Maar dan is de veer een plaat die onder spanning staat. Als je dus een schop tegen de plate reverb aangeeft, dan hoor een enorme knal uit je speakers komen. En andersom: als je je aux send opendraait en je gaat bij de plate reverb staan, dan hoor je er muziek uit komen:). Hier moet je wel rekening mee houden mocht je een plate willen kopen. Je moet een plate namelijk in een andere ruimte zetten ivm overspraak.

Nee was geen grapje ik ken eigelijk aleen verengalm als analoog reverb.
Dit kende ik nog niet.
Is die EMT140 ook zoiets?

Erg mooi weer Mattijs, een stuk kleiner dan de EMT idd (gelukkig maar denk ik).... ben wel benieuwd naar hoe die klinkt :)

¨Zap¨ ¨Pow¨ hehehe droog :D

Edit:
De EMT is voller en heeft een langere aangenamer decay tijd.

Dit heeft in eerste instantie met de grootte van de plaat te maken neem ik aan, die van de EMT is een stuk groter al... ?

Dit heeft in eerste instantie met de grootte van de plaat te maken neem ik aan, die van de EMT is een stuk groter al... ?

Waarschijnlijk wel ja.
Het zou daarnaast ook nog met de versterker te maken kunnen hebben. De NSF heeft een eenvoudige transistorversterker erin zitten.
De EMT een buizenversterker die volgens mij uit 3 trappen bestaat. En de buizen die erin gebruikt worden zijn ook erg mooi.

hij is weer mooi.
ik heb een keer wat met een nsf opgenomen.
vond hem toen wat bumpy in het midden gebied.
maar best kans dat die niet goed was.
groeten,
jeroen

Eerste samples

Eerste samples

Hallo maar weer,

Hier zijn de eerste samples.
Het zijn stereo wav's met links het droge signaal en recht het 100% wet signaal.
Dan kan je nog zelf droog/wet verhouding regelen.

Eerste NSF plate:

Attachments

• NSF.wav
    1,5 MB · Bekeken: 113
de max. delay tijd wordt bij galmplaten idd bepaald door de afmetingen van de plaat (of platen...). de geluidskwaliteit wordt door allerlei factoren bepaald maar ook daar is de plaat zelf van groot belang. Vroeger, toen alles beter was, golden de platen van EMT als het summum.

Ik vind de EMT mooier klinken, meer open, de NSF klinkt wat doffiger, maar toch beide hele mooie reverbs.

ik wou dat ik ruimte had voor een opklapbed ( de EMT)
maar de NSF klinkt ook prima.
is ook prima samen te gebruiken, eventueel met een (band) predelay en een beetje feedback.
groeten,
jeroen

Nu ff iets grappigs.

Tijdens deze sample wordt er helemaal geen audio in de plate gestuurd.
Je hoort enkel de output van de plate terwijl ik aan de schakelaar voor decay tijd zit. Eerst laat ik de decay toenemen en daarna weer afnemen tot de kortste decay tijd mogelijk (op dat moment hoor je een knal).

Attachments

• Motor-decay.wav
    877 KB · Bekeken: 121
hehehe, alsof je op de set van "Prutsen met Zeikers" of "Eigen Gruis & Puin" staat... nice :D

Back