Gewetensvraag: wel of niet time-warpen

Laandodeman

Symfomaan
Wie gebruikt er timewarping in Cubase of Nuendo? Volgens de aanwijzingen in deze thread:
http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=8200&highlight=surround+warp
kun je zelfs multikanaals timewarping doen, voor bijvoorbeeld drums.

Voor onze CD ben ik nu bezig met de opnames en voorbereiding van de mix (dat hebben we uitbesteed). Ik moet zeggen dat ik voor complexe onderdelen van de drumpartijen wel in de verleiding sta om te gaan timewarpen. Maar ja, de groove he, die ben je dan kwijt. Of niet?

Anderzijds: als ik naar moderne producties luister, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat iedereen het stiekum doet.

Wat jullie?

Warp in Cubase klinkt goed - ik mocht willen dat ik MPEX in Live beschikbaar had, er zit maar weinig van het typische randje aan.

Maar misschien is het een beter idee om iets als ReCycle te gebruiken? Die kan het geheel misschien beter intact houden.

ik gebruik het heel veel. het werkt echt perfect. Groove hoef je niet bang voor te zijn, in advanced mode kun je de grain templates zetten, zodat je voor elk type audio de juiste settings hebt (of je past het zelf aan als je weet wat je doet).
Voor drums moet je gewoon zorgen voor veel hitpoints gebruikt waarmee de tussenstukjes korter worden die dan in realtime stretching minder gestretched hoeven te worden. Je kunt zelfs andere groove templates op je eigen drums loslaten (Zoals bijvoorbeeld de beroemde funky drummer groove op een house beat).

Ook voor vocals is het gewoon perfect, je zet zo een acappella in sync ermee.

als ik naar moderne producties luister, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat iedereen het stiekum doet.

Klopt. Stiekum is wel een groot woord, want groove-quantize, timewarp en stretching worden veelvuldig gebruikt. Ook door professionals dus.

Ik gebruik timewarp ook graag, maar soms krijg ik betere resultaten door bijv. loops handmatig in te passen d.m.v. pitching en finetuning. Timewarp, ook met de mooie MPEX algorithmes, wil het geluid in de lage frequenties wel eens verstoren. De tip van Quif (veel hitpoints) kan daarbij helpen.

Toch wel dus, ik dacht het wel....
Het werkt trouwens niet altijd zoals ik zou willen. Hitpoint detection lijkt niet te werken in een 10.2 track. En MPEX 2 kan maar maximaal 8 kanalen aan, terwijl ik in 10.2 moet werken omdat ik 8 drumkanalen heb.....

Back