stekkerdoos

nomore

Lintage Vid
Ik kwam wat aansluitingen tekort dus gisteren ff naar de electronicaboer hier om de hoek om een nieuwe stekkerdoos te halen.
Normaal kocht ik altijd de goedkoopste, stond nooit zoveel stil bij overspanningsbeveiliging etc.

Toen liet die gast mij deze zien:
http://shop.conrad.nl/verlichting-i...doos-met-overspanning-bescherming/625049.html

Hij zei (in simpele bewoordingen) dat deze stekkerdoos speciaal voor audio/hi-fi doeleinden is en het signaal 'zuivert'. Dus geen brommen en bijv. kliks als je de vaatwasser aanzet (heb k overigens helemaal geen last van).

Uiteindelijk heb ik een simpelere variant gekocht met alleen overspanningsbeveiliging (thermisch) maar ik kan me voorstellen dat zoiets voor studio's een goede investering is. Hebben hier mensen zoiets staan en heeft het echt ook voordelen tov audio?

(heb k overigens helemaal geen last van)

In dat geval lijkt het me makkelijk zat... :biertje:

Verder is dit onderwerp al wel vaker voorbij gekomen. Ik heb hier ook een overspanningsbeveiliging: 's avonds 3 stekkers van de studio eruit. Goedkoper en veiliger dan zo'n stekkerdoos.

Als je ruis hebt vanwege je stroomnet, zou ik bij de oorzaak van het probleem beginnen in plaats van halfslachtige oplossingen. Maar zoals je al aangegeven hebt, is dat bij jou geen issue. Volgens mij zijn die zaken pas van toepassing als je muziek maakt in een hoogoven of aan een zwaar belast aggregraat.

op sommige plaatsen heb je meer last van 'rommel' uit het lichtnet. dan zou het eventueel kunnen helpen. als je er geen last van hebt heb je het ook niet nodig. een overspanningbeveiliging zou logisch gezien handig zijn.

een ander punt, de verkopers (aurora, amsterdam, super vriendelijke/eerlijke gasten) zeiden dat die dure unit een vereiste is bij verzekeringen. Tot 5.000.000. Nu heb ik zelf ook geen verkering voor mijn spullen maar dat zo eigenlijk toch best wel nuttig zijn.

Er zijn ook stekkerblokken die naast overspanning beveiliging de EMI(tegen electro magnetiese interferentie beschermt). Dat lijkt me een stuk veiliger. Als je band/tape recorders gebruikt scheelt dat veel ruis.

Back