CPU of ook Geluidskaart

karstieman

Super K
Als ik in Cubase4 veel sporen afspeel dan zie ik soms (in het balkje met de start/stop/record knop) dat het metertje aan de linkerkant helemaal op 100% staat.
Het metertje schiet dan in het rood en op dat moment hoor ik ook dat de mix gaat 'kraken'.

Ligt dit puur aan de CPU capaciteit van de mijn PC ?
Of heeft de kwaliteit / processing van de geluidskaart hier ook invloed op ?

Dat metertje geeft je de ASIO belasting aan. Deels heeft het met rekenkracht te maken maar veel meer met de buffer size van je geluidskaart. Als je de buffer van je interface verhoogt krijg je minder ASIO belasting maar hogere latency (vertraging) op het signaal. Je zal even moeten experimenteren met de beste settings.

Dat metertje geeft je de ASIO belasting aan. Deels heeft het met rekenkracht te maken maar veel meer met de buffer size van je geluidskaart. Als je de buffer van je interface verhoogt krijg je minder ASIO belasting maar hogere latency (vertraging) op het signaal. Je zal even moeten experimenteren met de beste settings.

Dank voor je reactie.
Is het zo dat een 'betere' geluidskaart hier minder snel last van heeft ?

Betere geluidskaart, betere drivers (altijd even checken of je de laatste nieuwe drivers hebt), betere verbinding (USB 2.o is beter dan 1.1, PCI is sneller dan zowel USB als FW, ...) zijn allemaal factoren die meespelen.

Betere geluidskaart, betere drivers (altijd even checken of je de laatste nieuwe drivers hebt), betere verbinding (USB 2.o is beter dan 1.1, PCI is sneller dan zowel USB als FW, ...) zijn allemaal factoren die meespelen.

De CPU doet er verder dus niet toe?

De CPU doet er verder dus niet toe?
Die doet er zeker toe. Vooral bij het gebruiken van VST's is de CPU ook regelmatig de remmende factor.
Maar wat voor specificaties heb je? Dat kan helpen om het probleem te verklaren.

Die doet er zeker toe. Vooral bij het gebruiken van VST's is de CPU ook regelmatig de remmende factor.
Maar wat voor specificaties heb je? Dat kan helpen om het probleem te verklaren.

Ik draai nu Cubase 4.5 op XP sp3.
PC=Dual Core E6600 @2400Mhz, 2Gb, en genoeg HD.
AUDIO=Delta44 PCI + Delta66 PCI. Deze Delta's werken samen onder dezelfde M-audio Asio Driver.
Het Probleem doet zich meestal pas voor bij +10 sporen ( audio + vst + software FX + EQ ). De CPU zit dan meestal rond de 65% op beide cores.

Als je de buffer van je interface verhoogt krijg je minder ASIO belasting maar hogere latency (vertraging) op het signaal. Je zal even moeten experimenteren met de beste settings.
Is het dan zo dat je met een 'betere' geluidskaart minder last hebt van die ASIO belasting omdat deze er beter mee om kan gaan (betere verwerking hebben) ?

Ik draai nu Cubase 4.5 op XP sp3.
PC=Dual Core E6600 @2400Mhz, 2Gb, en genoeg HD.
AUDIO=Delta44 PCI + Delta66 PCI. Deze Delta's werken samen onder dezelfde M-audio Asio Driver.
Het Probleem doet zich meestal pas voor bij +10 sporen ( audio + vst + software FX + EQ ). De CPU zit dan meestal rond de 65% op beide cores.

Is het dan zo dat je met een 'betere' geluidskaart minder last hebt van die ASIO belasting omdat deze er beter mee om kan gaan (betere verwerking hebben) ?

nee, althanns, het kan zijn dat deze iets efficientere drivers hebben maar het voordeel zal minimaal zijn. Met jouw setup moet je toch aardig wat kunnen draaien. En gezien de CPU belasting niet maximaal zijn denk ik dat je de latency (buffers) te laag heb ingesteld. Kijk ff bij asio settings hoe het staat ingesteld.

Back