Equalizer: hoe invoegen?

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik zit te zwoegen met de plek van m'n equalizer. Ik heb nu gewoon op de masters zitten, maar ben er niet helemaal content mee. Heeft iemand ooit ermee geëxperimenteerd om hem op de inserts te zetten, en dan bijvoorbeeld direct vóór of achter een compressor? Zou je grappige effecten mee moeten kunnen krijgen.

Iemand tips hiervoor?

de beste tip is: proberen! Zoals je zelf al aangeeft: een EQ heeft een ander effect voor of na een compressor (hoewel het op een mengtafel standaard NA de compressor komt) ....

Proberen! Hokjes zijn er om doorbroken te worden :)

(hoewel het op een mengtafel standaard NA de compressor komt)

Aan de andere kant, De-essing is er juist op gebaseerd om de equaliser vóór de compressor te doen. En in die volgorde, kun je dus ook nog doen aan De-booming, De-squawing, en noem nog maar wat op.
Je zou kunnen zeggen dat de equalizer ná de compressor doet aan sound-smoothing en de equaliser vóór de compressor aan sound-shaping.

Vergeet niet dat bij de-essing de EQ op de sidechain zit. Da's toch ff iets anders.

m'n equalizer

Grafisch of parametrisch?

Zou je grappige effecten mee moeten kunnen krijgen
Ja, en als je er nou een stuk of 3 in zet en het in een enkel apparaat gooit noemen ze een multibandcompressor ;).

En dan nog iets:

Heeft iemand ooit ermee geëxperimenteerd om hem op de inserts te zetten, en dan bijvoorbeeld direct vóór of achter een compressor?

Hoeveel tijd kost dit om het experiment uberhaupt uit te voeren? Een paar kabels ompluggen als je niet veel gear hebt, of een paar kabels ompluggen als je dat wel hebt en een patchbay hebt.

5 minuutjes?

In de tijd van deze post te typen had je 't al kunnen proberen! En niet persoonlijk bedoeld, maar ik zie superveel van dat soort posts; "iemand anders al eens geprobeerd om deze plugin op de muziek te zetten" terwijl het je nog niet eens een minuut kost om de demoversie te downloaden en te installeren, en dan kun je het zelf proberen.

Waarom van derdehands informatie uitgaan als het niet hoeft?

Hokjes zijn er om doorbroken te worden :)
Maar daarvoor moet je wel weten dat je in een hokje zit :).

Back