Legaal of niet? Downloaden van dj mixes, livesets en radioshows

MikeJarod

ziet ze vliegen
Ik vroeg me zomaar eens af :smeris:

Het is tegenwoordig extreem simpel om muziek gratis te downloaden via de bekende kanalen zoals bittorrent en nieuwsgroepen. Ik zie dit persoonlijk als "illegaal downloaden". Ik weet niet of dit wettelijk gezien ook illegaal is, ik dacht eens gehoord te hebben dat downloaden voor eigen gebruik mag, maar uploaden/verspreiden niet. Iemand die dit kan bevestigen/tegenspreken?

Maar hoe zit het nou met dj mixes, livesets en radioshows? Ik kom deze vrij vaak tegen op het internet buitenom het warez circuit. Dj's bieden hun mixes gratis aan op myspace etc, je hebt streaming radio sites zoals di.fm enzovoorts.

Ik krijg nu een beetje het idee dat als je losse tracks download, dat dat illegaal is, en als je een mix download, dat dat wel legaal is.

Wie weet hier meer van?

volgens mij is dat net zo illegaal.het zijn nog steeds tracks van iemand met rechten.
net zoals cassettebandjes vroeger.

Ik vroeg me zomaar eens af :smeris:

Het is tegenwoordig extreem simpel om muziek gratis te downloaden via de bekende kanalen zoals bittorrent en nieuwsgroepen. Ik zie dit persoonlijk als "illegaal downloaden". Ik weet niet of dit wettelijk gezien ook illegaal is, ik dacht eens gehoord te hebben dat downloaden voor eigen gebruik mag, maar uploaden/verspreiden niet. Iemand die dit kan bevestigen/tegenspreken?

Je mag volgens de letter van de wet muziek downloaden, maar niet uploaden. Aangezien je met bittorrent (en andere p2p) in principe ook upload is dit illegaal (je kunt natuurlijk de upload binnen je client uitschakelen).
Een mix en/of podcast valt hier buiten, zo heeft een Noors (geloof ik) radiostation alle beatles nummers legaal via een podcast beschibkaar gesteld, voorwaarde was wel dat elk nummer iets van een 3 minuten intro had.

Ik weet niet of dit wettelijk gezien ook illegaal is
De wet heeft het nog niet ingehaald, maar Buma/Stemra zullen je het anders vertellen.

ik dacht eens gehoord te hebben dat downloaden voor eigen gebruik mag
Nee, tenzij je het origineel hebt; maar in dat geval is downloaden een omweg. Het downloaden van een album in mp3-vorm als je zelf de CD al hebt is niks anders dan een back-up kopie maken; voor het materiaal heb je immers al het geld neergeteld en heeft de artiest z'n deel (hopelijk) al gekregen.

Maar hoe zit het nou met dj mixes, livesets en radioshows? Ik kom deze vrij vaak tegen op het internet buitenom het warez circuit. Dj's bieden hun mixes gratis aan op myspace etc
http://techliberation.com/2007/01/17/more-on-djs-mix-tapes-and-copyright-law/

je hebt streaming radio sites zoals di.fm enzovoorts.
Streaming radio is ook iets waar de wet nog niet echt heeft ingehaald, maar bij reguliere radio is het zo dat de radiozenders hun tracklist bijhouden en netjes het geld betalen aan de organisaties; internetradio moet dat ook.

Back