drunkStep stepsequencer

cult45

011110111000
Vandaag in elkaar geknutseld in Max/MSP. Het is een standalone applicatie voor OSX. De sequencer heeft 16 stappen met de mogelijkheid om de stappen met 6 microstappen stappen te verzetten voor lekkere swings. Hij luistert naar externe midi-clock en zal herstarten bij stap 1 bij zowel start als continue midi messages. De mastersequencer moet dus altijd op beat 1 beginnen. De interface is opgezet met een touchscreen in gedachte. Ik heb mezelf belooft dat ik eentje mocht kopen als ik een sequencer af zou krijgen in Max. :eureka:

UPDATE/

nieuwe versie met tab voor notelength. In eerste instantie zijn alle lengths 0, dus je hoort ook niks. todo: default/global steplength knop adhv step1

drunkStep01.jpg

drunkStep02.jpg

downleut

Laatst gewijzigd:
Ziet er lekker overzichtelijk uit zo...

Leuk dat je het verspreid onder the masses, ik draai zelf helaas geen MAX/MSP.

ik heb hem net effe getest, maar hij ontvangt geen start/stop van de midipoorten vanuit logic?

Septic, Heb je Logic ingesteld om midi-clock te sturen? Dit doe je onder (project) "settings", icoon links bovenin, dan "synchronisation", MIDI tab, "Transmit MIDI-clock destination 1" aanvinken en van de pulldown menu "to drunkStep 1" selecteren. In drunkStep "to drunkStep 1" bij input en "from drunkStep1" bij output.

6trak, je hebt gelijk. Het is trouwens wel op mijn todo lijst om een random swing optie te maken, maar ik denk dat andere dingen zoals velocity, note length, midiCC en meerdere patterns prioriteit zullen krijgen(velocity en note length zitten er al in, maar geen UI nog) . De uitdaging is om dit te doen en de interface overzichtelijk te houden.

je bedoeld eerst drunkenstep starten , dan pas logic zodat logic er nieuwe midi ports ziet? Midiclock senden weet ik wel hoe dat gaat. Ik zal wel es kijken..Okay dat werkt :0 by output heb ik gewoon een midipoort gslecteerd waar de D50 aanzit en die seqqed nu mee. Top :)

ok werkt lekker en goed, suggestie, maak van die drunken sliders, gate/notelength sliders dan zou ik hem 10x toffer vinden.

Het selcteren van de pitch hoogte zou iets duidelijker/makkelijker kunnen maybe door een rood streepje ipv een grijs. Voor Touchscreen zeker goed te doen zo. Ik merk dat je ze gewoon kan schuiven als je LMB gebruikt in de pichbar-slider, koel.

Wat MIDI CCs erin zoals 6trak zei zou het helemaal gaaf maken, maar nog niet eens nodig voor mij persoonlijk, misschien een note-tie functie nog?

ik geef het nu een dikke 8+...maar het kan nog meer worden ;)

Dit is wel erg kaal qua interface idd. De bedoeling is om straks custom graphics te gebruiken, maar eerst de functionaliteit in orde krijgen. De slider meer opvallend maken is echter zo gedaan.

MidiCC wil ik erin hebben om bijv de teebee en DB9 303 kloons te kunnen sliden.

note-tie..is dat niet gewoon een kwestie van een note-length lang genoeg maken dat ie de volgende noot overlapt? Zal wel schelen. De sequencer is nu in principe polyfoon en om hem schakelbaar monofoon te moeten maken is wel een gedoe.

Wat denk je ervan als de note-length en velocity in verschillende paginas zijn? dwz dat de hele slider interface dan andere waarden weergeeft. Of zelfs vervangen wordt door andere controls als het om verschillende functies gaat. Meer functies in 1 pagina wordt namelijk wel pielen als het om touchscreen gaat.

je zou idd tabs oid kunnen gebruiken om van pitch naar note length en bijv modulatie te switchen.

als je de length per stap kan instellen zal bij een overlappende noot (kwa lengte) een monosynth zowiezo al 'gliden' denk ik

volgens mij als je de helderheid van de sliders met die van de outlines omdraait ben je er al... less is more ;)

helderheid aangepast en nieuwe versie met notelength

vst kan helaas nog niet in Max5, gaat wel in de toekomst kunnen als goed is.

Laatst gewijzigd:
vraagje, aangezien ik zelf ook bezig ben met een projectje in Max:

doe je ook iets met tempo wanneer jouw stepsequencer in slave mode staat?
of luister je alleen naar het aantal ticks?

puur naar de ticks luisteren. [rtin] naar een [counter 1 1 96]

Laatst gewijzigd:
Cool! altijd respect voor mensen die met max overweg kunnen :)
En zeker stepsequencers; daar kunnen er nooit genoeg van gemaakt worden!

kleine update met normalize funktie adhv stap 1 voor de note value, length en multiplier. Ofwel trek alle waarden naar dezelfde als stap1.
Ook gezorgd voor default waardes die ergens op slaan als de applicatie opstart.

drunkStep0.3

De touchscreen is besteld! Het is een elotouch 1515L geworden met "intellitouch" technologie die naast x-y ook een z-as heeft ofwel druk-gevoelig is. Hoe ik de druk data ga kunnen uitlezen in Max is alleen nog de vraag.

hij wordt steeds beter :)

Back