ableton live-set midi-template vraag.

de wouzer

Ingeburgerd
Ik ben bezig met ableton en wil in mijn live sets ook mijn nummers bouwen.

Dat dacht ik als volgt de doen.

*4 tracks met drum racks. 1e track Kick; 2e track snare/clap; 3e track HH; 4e track tom/percussion

*4 tracks met instrument racks 1e met bassines; 2e metpads; 3e leads; 4e samples&soundFX

* Dan vervolgens 3 returntracks; 1e reverb; 2e delay; 3e grain delay

Nu kan ik een liedje maken in mijn live set door in de drum racks drumsgeluiden te pakken en die vervolgens te gebruiken. Ik gebruik ze per liedje, dus als ik nog een liedje maak dan pak ik daar nieuwe (ookal zijn het dezelfde) drumgeluiden voor.

Voor de synths: gebruik ik de chain select in de instrument rack.
Hierdoor wordt in de enveloppe van de clip geautomatiseerd welke synth aangestuurd wordt.

Maar nu het probleem

Ik heb een uc33e midicontroller
Voor ieder track heb ik 1 fader en 3 knoppen
daarop kan ik effecten aansluiten, bijvoorbeeld een filter voor de bassline, of een send van de snare naar de delay.

Ik zou ook graag knoppen willen gebruiken voor de synths. Deze zijn echter per liedje anders. als ik dezelfde knop gebruik voor de ene synth als voor de andere.... dan heb ik het probleem dat ik bij het aanzetten van een nieuwe clip regelmatig heel rare instellingen krijg.

Daarom wil ik graag een midi signaal alleen laten gaan naar de synth die door de clip wordt aangestuurd.

Nu heb ik maar 4 presets in mijn midi controller, niet genoeg als ik 10liedjes in 1 liveset wil maken.

Kan dat op een andere manier?
Kan ik midi in mute (ofzo) gebruikn voor een synth die ik op dat moment niet gebruik?

Wat vinden jullie van mijn plan voor een template die ik zowel voor liveset als voor productie gebruik?

Of kan ik voor een liveset maar beter overgaan op wav files? (en waarom)

heel verhaal, vele vragen, en ik hoop dat jullie mij een klein beetje op weg kunnen helpen

Mijn ervaring is dat je met live sets het beste alleen met audio tracks kan werken...

Ja mijne ook, je wil geen cpu overbelasting live. Dus ik zou ook al snel voor renderen van de synths kiezen. maar kun je niet iets met Midichannels doen? dus switchen van midikanalen? heb het nog niet geprobeerd ofzo ik werk live met 1 preset op mijn uc33 en de faders en effecten van de DJM800 mixer.

Back