Jupiter 6 pots

payt

Enorm Lid
Hallo,

Onlangs heb ik een jupiter 6 aangeschaft waarvan het fine-tune potje van VCO 2 dolgedraait is. Deze moet dus vervangen worden. Weet iemand toevallig wat ik hier voor potmetertje kan gebuiken? Ik heb begrepen dat het 10k of 100k moet zijn, maar vraag me af wat de verdere vereisten zijn, en waar ze te krijgen zijn (electronicazaak? of is het een heel specifiek iets?)

Ik heb ook nog een PG-200 controllertje.. zou daar eventueel een potje uit te kanibaliseren zijn? Ik zag wel al dat de shafts iig langer zijn. maar mischien is de pot op zich wel goed?

Bij voorbaat dank!

Laatst gewijzigd:
Hallo,

Onlangs heb ik een jupiter 6 aangeschaft waarvan het fine-tune potje van VCO 2 dolgedraait is. Deze moet dus vervangen worden. Weet iemand toevallig wat ik hier voor potmetertje kan gebuiken? Ik heb begrepen dat het 10k of 100k moet zijn, maar vraag me af wat de verdere vereisten zijn, en waar ze te krijgen zijn (electronicazaak? of is het een heel specifiek iets?)

Ik heb ook nog een PG-200 controllertje.. zou daar eventueel een potje uit te kanibaliseren zijn? Ik zag wel al dat de shafts iig langer zijn. maar mischien is de pot op zich wel goed?

Bij voorbaat dank!

Aaaaaahhhh wat is er mis met die PG200? Niet slopen ik zoek er nog 1 !!!!! Zelfs al is tie kapot.......
Voor je pots check eens www.vintageplanet.nl Senso heeft m misschien wel voor je en anders weet ie wel wat voor....dus..ff mailen....

Hoi Dender,

Op zich is er niet zo veel mis met de PG-200, behalve dat er ook een bijna dol potje op zit. De level pot doet het nog wel goed, dus ik vroeg me af of ik die dan for the time being kan transplanteren in de Jupe.. die level is toch ook niet echt noodzakelijk voor de synth-functies te programmeren. Dus ik vroeg me af of dat een optie is.

Ik zag dat vintage planet ze niet meer op voorraad heeft, en ook op de site van senso zag ik niets.. maar wellicht kan ik senso ff mailen :)

Maar je wil die PG dus niet kwijt begrijp ik??? iig succes met je Jup.:okdan:

Laatst gewijzigd:
volgens mij moet je ze idd buigen, maar ik denk dat de pootjes te kort zijn om aan de achterkant uit te steken.
maar mischien als je de oude pootjes laat zitten kan je ze daar aan vast solderen ofzo..

Ah ja, da's een goeie tip.

Ik denk dat ik die pot er maar ff uit ga solderen, en dan meenemen naar de electronicaboer, en dan hopen dat hij iets soortgelijks heeft.

Nee ik heb er nog geen europakit op zitten, helaas.. ben nog aan het bijkomen van het aanschaffen van de Jupe (toch weer ff 900 Euro's financieel geld!). Maar wellicht ligt dat nog in het verschiet.. eerst maar eens die finetune fixen, dan verder kijken :)

Ik zit er nu ff op te spelen, maar klinkt toch wel erg lekker! Ik las hier en daar dat hij niet zo vet zou zijn, maar dat valt me behoorlijk mee! Veel breder dan dit en je hebt er niks meer aan in de mix.. tenminste, niet voor rmijn doeleinden.

hele mooie bak indeed... sophisticated vooral qua mogelijkheden, eigenlijk zit alles wat je je zou wensen van een zelfgerespecteerde bak qua synthese er wel op, 2 oscs, 2 envs, xmod, sync, pwm, meerdere mengbare waves, uitgebreide modulatie sectie bij de bender, unison detune en midi... DE gulden middenweg JP!

succes met het fijne tune wctje :)

Met een beetje geluk heb ik vanavond genoeg moed en zin bij elkaar geschraapt om het potje er uit te halen. Het potje op zich valt niet meer te fixen denk ik, voelt niet goed daarbinnen, alsof er van alles los ligt te draaien. Soms dan reageert hij wel ff, als ik hem een bepaalde kant op duw en dan draai, maar als ik dan los laat, dan springt hij terug naar een tuning naar zijn eigen keuze (net ff te ver detuned meestal).

Gelukkig lijkt alles het verder goed te doen.. De Jupe is een timemachine als je er mee speelt.. je denkt dat je ff 5 minuten aan het pielen bent, en dan is het ineens een half uur later.. lol

De Jupe is een timemachine als je er mee speelt.. je denkt dat je ff 5 minuten aan het pielen bent, en dan is het ineens een half uur later.. lol

haha, erg herkenbaar

demo is ook grappig, ik zal ook wel eens een demotje posten, ik haal er weer
totaal andere geluiden uit...

wat ik trouwens ook erg tof vind aan de europa upgrade en wat mischien niet iedereen weet, is dat ie een inkomend triggersignaal als midiklok weer uitstuurd
, zo kan je dus met een 606 ofzo via de jup je midisequencer aansturen:okdan:

De bestelde pots zijn vorige week binnen gekomen, en inmiddels heb ik de fine tune pot vervangen. Ik ben niet zo heel goed in solderen,maar nadat ik de oude pot er met een nijptang deels uit had geknipt en losgegesoldeerd, kon denieuwe er in en die paste perfect (besteld bij technology transplant op ebay trouwens), en guess what.. de fine tune werkt weer perfect :)

Ik had voor de grap de arturia jupiter 8v gedownload, om eens te vergelijken. Tenslotte moet de arturia jupiter een jupiter 8 voorstellen, en dus eigenlijk iets anders (voller, vetter, al die termen) klinken dan een jupiter 6. Na de default preset op de 8v (soort beginsound, very basic met 2 zagen, open filter) te hebben ingesteld, en iets soortgelijks te hebben gemaakt op de jupi 6, merk ik dat ze wel heel erg hetzelfde klinken.. zo erg zelfs dat als ik blind moest raden, ik niet zou weten of ik naar de software of de hardware aan het luisteren was.

Dan maar eens een filter sweep met flink wat resonantie.. doorgaans delft software daar het onderspit, maar ook hier kwam de 8v gevaarlijk dichtbij.

Waar de 8v volledig door het ijs zakt is als je gaat proberen een geluid met PWM modulatie te maken. Klinkt op zich lekker, tot je het vergelijkt met de PWM van de jupiter 6.. die blaast hem helemaal naar timboektoe. Daar heeft men bij arturia dus nog een taak liggen.

Maar verder moet ik zeggen dat het wel lijkt of de 8V is gemodelleerd aan d hand van een jupi 6. Of klinkt een jupiter 6 echt als een jupiter 8, zoals de software suggereert?

En intussen heb ik ook maar eens een tune gemaakt waarin de JP6 prominent aanwezig is. De bells, een hoop strings en wat FX komen allemaal uit de JP, terwijl de rest voornamelijk uit een Mopho (bas, saw lead, space fx)en een MKS 70 (pad) komen. Drums zijn vst plugjes (EZ drummer percussion en drumatic 3).

Enjoy!

http://moonbase69.nl/mp3/coast-02.mp3

Back