welk home keyboard voor (piano)les?

Hooihuis

Acta est fabula
De dochter van een kennis van mee heeft op school keyboardles en dat schijnt ze heel erg leuk te vinden. Nu wil hij voor haar een 2e hands keyboard op Marktplaats kopen en vroeg mij of ik er een kon aanbevelen. Nou weet ik wel het een en ander van synths, maar van keyboards helemaal nada..... hij had bijvoorbeeld een Roland E-35 op het oog en ik heb daar wel eens van gehoord, maar daar blijft het dan ook bij 8o)

Iemand hier misschien en goeie tip / advies? Wordt erg gewaardeerd! :halleluja

Het enige wat er echt vernieuwd wordt aan de keyboards in de lagere prijsklasse zijn de geluiden en de begeleidingsritmes. Geluiden worden min of meer overgenomen uit de professionele "engines" maar missen de mogelijkheid om in detail bewerkt te worden, en waar je bij een Fantom/XP/JV bak nog echt met 1 tot 4 layers zit heb je bij keyboards vaak 1 multisample waar je het mee mag doen.

Echter, qua bang for the buck denk ik dat Yamaha het beter doet dan Roland, om eerlijk te zijn; zeker voor de oudere modellen. Beter een PSR-zoveelzoveel uitzoeken.

Wat is z'n budget?

Bedankt voor je reactie... ik heb niet echt gevraagd wat hij er voor uit wil geven, maar ik denk zo'n 100 euro ongeveer (je weet natuurlijk niet of zo'n kind haar interesse vasthoudt, en om dan gelijk een duur ding te kopen is niet handig).

Persoonlijk denk ik dat je met een arsenaal aan wat verschillende geluiden en een simpel begeleidingsysteem al een heel end komt, qua leren spelen dan. Het kan dus best eenvoudig denk ik, want te veel functies leiden misschien alleen maar af van waar het om gaat.

Dan kijk eens of iets als Marktplaats nr. 236657391 er nog staat; da's krachtig en modern genoeg.

De functionaliteit valt eigenlijk best mee. Er zit een soort hobbel in het productsegment, en als je daar boven komt krijg je gelijk een loeigroot matrixdisplay en sequencers en bak-je-eigen-styles en zo.

Te snel gereplyed zie ik. Mijn excuus. De D5 is een synth zonder enige voorgeprogrammeerde begeleidingsritmes erin. En das wel handig als je keyboardles wilt op een keyboard dunkt me.:bekdicht:

Okee, bedankt voor de reacties hoor! Vooral de Yamaha PSR-tip is nuttig want ik geloof dat hij daar z'n pijlen op gaat richten.

Deze mag van mij wel op slot :biertje:

Hij is misschien al op slot maar je zou misschien ook naar de Technics KN series kunnen kijken. Ik heb zelf PSR serie gehad en de Technics en ik vond de technics toch wel iets vetter (maar ja was ook een veel nieuwer model).

De 501, 550, 701 van Technics hoeven niet duur te zijn.

Het is natuurlijk vrij persoonlijk wat voor geluid je mooi vind, maar ik vond zelf de geluiden van de Technics KN mooier(beter) dan de Yamaha PSR. Maarrr nogmaals, dat is allemaal redelijk persoonlijk (om oorlogen en bloedvetes van welk merk heeft vettere gluiden te voorkomen).

In het kader van MIDI gebruiken valt er voor beide weer voor en nadelen te bevinden. Maar ik denk dat die Yamaha bakken toch wel het vetst zijn. Ik weet niet of de nieuwere PSRs XG hebben, maar als dat zo is, zou ik daarvoor gaan. Heb je veel mogelijkheden (en dat is dan meteen het nadeel voor een beginner). Technics heeft als nadeel dat als je niet met GM (general midi) werkt de drumkanalen op 16 zitten ipv 10. :stupid Tja ieder zijn ding natuurlijk. Het klinkt misschien wat stom om nu al over midi te beginnen, maar vergis je niet: Ik begon zo'n 18 jaar geleden met Keyaboard les en in het 2e jaar begonnen we al te prullen met een IBM en Cubase lite!! Dus toen begon het allemaal al met dat geprul met die pc's! Ruzie over wie er achter de computer mocht! }:|

Arrangementen maken is een van de mooie dingen tijdens de keyboard lessen en verbreed je horizon ontzettend t.o.v. van pianoles :engel:. Dus een Keyboard met MIDI is toch wel makkelijk, want voor je het weet zit ze achter de PC met een Keyaboard van 100eur met Cubase SX en illegale VST plug-inns van enkele 1000-en euro's beats te stampen!!! :D

Tevens doe ik meteen aan leden werving hiero, want ze zit dan binnen een jaar hier allemaal vragen te stellen en te lezen hoe ze het makkelijkst haar spaarcenten kan kwijtraken.... :duivels: Dit alles voor het goede doel wel te verstaan :D

Yeah!

:biertje:

Laatst gewijzigd:
Ik heb hier een zga nieuwe PSR 350 voor je staan, doe een goed bod en je mag hem komen ophalen :)

psr350.jpg

Betwien de toew heekjes...

Nog even een kleine kanttekening in het hele verhaal.
In de Thread staat Pianoles maar in de post staat Keyboardles.

Dit zijn wel 2 werelden en ik weet zeker dat de pianoles juffrouw je met fronsende wenkbrauwen staat aan te kijken als je verteld dat je een Keyboard hebt aangeschaft. Dat gaat er niet in. Althans, ik neem aan dat pianoles nog steeds erg conservatief is en keayboard wordt gezien als minderwaardig. Een keyboard van kaliber 100eur heeft niet de 'echte' aanslag gevoeligheid van een piano en zeker in de beginjaren is het vaak moeilijk om dan tijdens pianoles op een echte piano te spelen. Er wordt dan meteen ook verzocht het keyboard uit het raam te gooien en een echte piano te kopen.

Maar voor keyboardles zit je natuurlijk goed. Een klein nuance verschil maar wel belangrijk dacht ik zo. Ook kan de keyboardles docent vast een goed advies geven.

:biertje:

Back