Geluid opnemen via koptelefoon-uitgang

C-Klein

(Edward)
Als kind heb ik heel wat bandjes met muziek en andere onzin gevuld. Zo staan o.a. mijn eerste muzikale probeersels op casette. Ik zou ze graag bewaren en moet ze daarom digitaliseren. Mijn cassettedeck is ondertussen echter wat versleten; het geluid klinkt te dof.
Nu zag ik vandaag bij MediaMarkt een radio, casette, cd-speler voor niet al te veel geld. Ik verwacht geen topkwaliteit, maar ik hoop dat het voldoedende is. Dit soort alles-in-een apparaten die je normaal op je nachtkastje zet hebben veelal geen uitgangen, maar deze heeft een mogelijkheid om er een koptelefoon op aan te sluiten. Wat ik mij afvraag is het volgende. Kan het kwaad om de aansluiting voor de koptelefoon te gebruiken om mijn Korg D888 op dit apparaat aan te sluiten, zodat ik daarmee het geluid kan opnemen? Of is dit i.v.m. weerstanden onverstandig?

Zou geen probleem moeten zijn, ik neem aan dat de ingang of je D888 hoog-ohmig is? Eerst maar eens beginnen met een laag volume. Of misschien toch even rondvragen naar een cassettedeck in de kenissenkring.
Een wattenstaafje met 96% alcohol over de koppen van jouw deck wil ook wel eens helpen, tenzij de koppen scheef zijn gaan staan. Of je tape heeft hoog verloren (in de buurt van een magnetisch veld gelegen?)

tenzij de koppen scheef zijn gaan staan

Ik zet vrij veel van mijn oude tapes over en moet eigenlijk altijd de koppen wel iets bijstellen. Na al die jaren zit er toch altijd iets verschil in (en ik heb in het verleden een aantal verschillende decks gehad).

Of je tape heeft hoog verloren (in de buurt van een magnetisch veld gelegen?)

Precies. De kans is aanwezig dat het ook met een nieuw deck niet beter gaat klinken . . .

@Vinnieq
De ingang op de Korg D888 is volgens de handleiding de volgende:
Connectors: XLR-3-31 type (+48 V phantom power,
switchable), 1/4" TRS phone jack (balanced)
Input impedance: 4 kΩ (XLR-3-31), 10 kΩ (TRS phone jacks)
Nominal level: –60 dBu to +4 dBu @ TRIM=max. – min.
Maximum level: –48 dBu to +16 dBu @ TRIM=max. – min.
Die 4 kΩ, bedoelde je dat met hoog Ohmig, of heb ik de pech dat dit laag is?

In mijn kennissenkring heb ik al rondgekeken, maar de meesten hebben hun cassettes al weggedaan. Die van mij hebben járen in een opbergsysteem gezeten of tegen het stof beschermd in een doos, die weer in een dichte kast stond. Magnetische bronnen heb ik probeerd te vermijden, maar ze waren wel ook in mijn slaapkamer aanwezig. Laten we maar hopen dat het hoog bewaard is gebleven. De alcoholtip zal ik eens uitproberen; reinigingscassettes hebben in het verleden helaas niet geholpen. Of de koppen scheef staan kan ik niet zien.

Als het om niet zoveel gaat kan dat ook wel hier, ik heb een goed Sony deck staan. Maar ik gok dat het om redelijk wat tapes gaat... en tapes overzetten is toch iets dat meer tijd kost dan de totale lengte van de tapes.

@Pepertje en Etaoin
Ik waardeer jullie aanbod enorm, maar Etaoin heeft goed tussen de regels doorgelezen. Er ligt hier voor zeker 150 uur materiaal. Er ging indertijd heel wat zakgeld naar de platenwinkel om weer nieuwe lege tapes te kopen, die ik vervolgens vulde. Wat dat betreft ben ik echt op zoek naar een oplossing waarmee ik even de tijd heb om die dingen rustig om te zetten voordat al die cassettes zichzelf hebben vernietigd. Dat dit kwam heb ik afgelopen sinterklaas aan de lijve ontdekt. We hadden een bandje met sinterklaasmuziek aan de ene kant en de Snorkels aan de andere kant. We hebben hem beluisterd en wilden hem nog eens draaien en toen ... was de casette opeens helemaal leeg. Ik zou het zonder vinden als dat met mijn muziek en alle andere onzin die ik destijds heb opgenomen ook zou gebeuren. Ookal is de kwaliteit van de opnames ronduit droevig.

Maar als ik de koptelefoonaansluiting op een ingang van mijn korg met 4 kΩ weerstand kan aansluiten, dan zou ik voor zo'n 50 euro mijn jeugdsentiment kunnen bewaren. En dat is het me echt wel waard.

Aansluitweerstand zou geen probleem moeten zijn, is zelfs 10kOhm als je een jack plug gebruik. Mocht ik ongelijk hebben (ken de spec van de koptelefoonuitgang niet) dan krijg je hooguit wat vervorming.

Back