Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Beste Mensen,
Wie kan mij in " jip en janneke taal" uitleggen wat de nyqist frequency precies inhoud. En waarom deze 2x zo hoog moet zijn als de hoogste gesamplede freq. om ghost freqs tegen te gaan..
Dank Gr R

8 -10 = -2
8 - 2 = 6 toch?
Het is 2x omdat als je een sinus wilt beschrijven heb je een piek en een dal nodig. Met die 2 punten kun je dan altijd weer die orginele sinus terug bouwen. En alle lagere frequenties kun je dan ook 'grabben'.

Ware het niet dat die door een D/A converter weer vrolijk in een sinus wordt veranderdmaar als ik op de allerkleinste digitale representatie ga kijken kan je alleen een square maken.
.Wie wel dan?woow, dat ga ik niet lezen, man. Al die formules![]()
Hang er een filter achter en je sloopt er alle hogere frequenties uit die eruit komen en je houdt die sinus weer over. (In de praktijk doen ze het anders geloof ik maar komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer.)Ik kan mij wel voorstellen dat vanwege de basisvorm de sinus is gekozen, vanuit digitaal oogpunt wordt het echter automatisch een square op laagst mogelijk bitdepth en frequentie.
En daarom wordt alles wat niet gebruikt word door een filter tegengehouden omdat je idd er last van krijg. De frequenties die hoger dan de helft van de sample frequentie zijn dus.En bij het berekening van de nyquist frequentie gaat het om de kleinst mogelijk opneembare frequentie.
Wie wel dan?
Hang er een filter achter en je sloopt er alle hogere frequenties uit die eruit komen en je houdt die sinus weer over. (In de praktijk doen ze het anders geloof ik maar komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer.)

En daarom wordt alles wat niet gebruikt word door een filter tegengehouden omdat je idd er last van krijg. De frequenties die hoger dan de helft van de sample frequentie zijn dus.
etc. Hoe hoger de frequentie hoe hoekiger de golfvorm (er zijn minder samples om 1 periode te beschrijven) . Hoekiger = meer boventonen, die dus naar beneden worden gespiegeld. (Aliasing).
De Nyquist frequentie is de frequentie waarop dit spiegelen gebeurt en dus gelijk aan 1/2 * samplerate.
Beste Mensen,
Wie kan mij in " jip en janneke taal" uitleggen wat de nyqist frequency precies inhoud. En waarom deze 2x zo hoog moet zijn als de hoogste gesamplede freq. om ghost freqs tegen te gaan..
Dank Gr R