Mijn volgende aanschaf is ook een mengtafel. Heb geen ervaring met de Zed R16 maar overweeg dit ding ook. Wat ik er over lees en hoor... Goed ding! Beetje duur maar dan ook erg veel waar voor je geld als je alle mogelijkheden bekijkt.
't Is niet alleen een mixer. Het is een complete 18 in en 18 out geluidskaart (waarvan 2 als master). Firewire kaart in je PC en het werkt, je kun je Motu dan dus gewoon weg doen. Als ik het goed begrijp is het zelfs mogelijk opgenomen sporen dan ook weer met een maximum van 18 in de tafel terug te laten komen en ze zo te EQen weer opnieuw te recorden, kun je bijvoorbeeld ook een softwaresynth digitaal je tafel in laten komen en dan bewerken binnen een mix met analoog EQ. Die equalizer sectie op dit ding is meesterlijk te noemen. 4 bands toonregeling met dubbel parametrisch mid. Qua kleuring heeft Allen & Heath weer een eigen karakter tov van Soundcraft en Mackie.. meer een persoonlijke smaak. Maar het verschil Digitaal Vs. Analoge warmte is ook hier wel van toepassing denk ik. Ken de Eq's in de Motu 828 niet. Mackie heeft ook een 16 kanaals mixer, de onyx 1640. Met een Firewire uitbreiding doet dit ding dan ongeveer hetzelfde, kost bij feedback 800 euro minder maar heeft geen parametrisch mid. Bovendien heeft de Zed R16 er ook nog eens midi op zitten en dat kent de mackie nie, maar dat moet je maar net nodig hebben.
Het totaal overzicht en de controle binnen een mix is gewoon minder als je alles op een geluidskaart aansluit, dat is wel een van de grote voordelen, niet alleen het analoge karakter van de Eq's.
Hoe de kleuring / kwaliteit van de AD/DA convertie tov de Motu is weet ik niet, ben hier ook benieuwd naar. Heb nu een Saffire pro 26 en neem alles nog op per kanaal. Toen ik destijds dit ding kocht was dit ook weer een verhaal apart. De een zweert weer bij de AD converters en het transparante karakter van RME en de ander vind dat weer kil klinken. Voor mij was de aanschaf van de Saffire een budgetkeus, aangeraden door feedback, maar klinkt zeker niet verkeerd. Misschien iemand ervaring met de AD converters in de ZED 16R??