motu 828 of Allen & Heath ZED R16

draven

Stamgast
Op dit ogenblik werk ik nog met een motu 828 (geen mengpaneel). Ik zou mijn klank wat warmer willen maken met een goeie menger(eq's ed,...)...daarmee dacht ik aan de Allen & Heath ZED R16 .

Gaatde klankkwalitiet verbeteren als ik de Allen & Heath ZED R16 gebruik? Wat is de prijs van de Allen & Heath ZED R16 ?
Heeft de a&h zed r16 een interne geluidskaart (maw kan ik mn motu 828 wegdoen)?

Iemand ervaring...

Mijn volgende aanschaf is ook een mengtafel. Heb geen ervaring met de Zed R16 maar overweeg dit ding ook. Wat ik er over lees en hoor... Goed ding! Beetje duur maar dan ook erg veel waar voor je geld als je alle mogelijkheden bekijkt.

't Is niet alleen een mixer. Het is een complete 18 in en 18 out geluidskaart (waarvan 2 als master). Firewire kaart in je PC en het werkt, je kun je Motu dan dus gewoon weg doen. Als ik het goed begrijp is het zelfs mogelijk opgenomen sporen dan ook weer met een maximum van 18 in de tafel terug te laten komen en ze zo te EQen weer opnieuw te recorden, kun je bijvoorbeeld ook een softwaresynth digitaal je tafel in laten komen en dan bewerken binnen een mix met analoog EQ. Die equalizer sectie op dit ding is meesterlijk te noemen. 4 bands toonregeling met dubbel parametrisch mid. Qua kleuring heeft Allen & Heath weer een eigen karakter tov van Soundcraft en Mackie.. meer een persoonlijke smaak. Maar het verschil Digitaal Vs. Analoge warmte is ook hier wel van toepassing denk ik. Ken de Eq's in de Motu 828 niet. Mackie heeft ook een 16 kanaals mixer, de onyx 1640. Met een Firewire uitbreiding doet dit ding dan ongeveer hetzelfde, kost bij feedback 800 euro minder maar heeft geen parametrisch mid. Bovendien heeft de Zed R16 er ook nog eens midi op zitten en dat kent de mackie nie, maar dat moet je maar net nodig hebben.

Het totaal overzicht en de controle binnen een mix is gewoon minder als je alles op een geluidskaart aansluit, dat is wel een van de grote voordelen, niet alleen het analoge karakter van de Eq's.

Hoe de kleuring / kwaliteit van de AD/DA convertie tov de Motu is weet ik niet, ben hier ook benieuwd naar. Heb nu een Saffire pro 26 en neem alles nog op per kanaal. Toen ik destijds dit ding kocht was dit ook weer een verhaal apart. De een zweert weer bij de AD converters en het transparante karakter van RME en de ander vind dat weer kil klinken. Voor mij was de aanschaf van de Saffire een budgetkeus, aangeraden door feedback, maar klinkt zeker niet verkeerd. Misschien iemand ervaring met de AD converters in de ZED 16R??

Beetje hoop geld voor een beetje analoge warmte vindt je ook nie?
En ik denk dat je er qua converters niet echt op vooruit zal gaan. Motu is toch echt niet verkeerd.
Als je alle ins en outs nodig gaat hebn zeg ik ja. Wat heb je zoal aan je motu hangen dan?
Heb je niet meer aan een externe EQ i.c.m. een lekkere warme fuzz ofsow?

Wat wil je ermee bereiken? Ik bedoel, hoe definieer jij warmte?
Natuurlijk kleurt analoog je geluid, maar misschien kun je met minder effort (lees: <2159,-) al bevredigende resultaten behalen?

't Is natuurlijk net wat je wilt. De Zed is ook een luxe oplossing. De mackie 1640 is misschien in vergelijking met een Motu 828 + 8pre qua aansluitingen meer een match. Komt dan op dezelfde aanschafwaarde en heb je ook een 16 kanaals recording systeem. Even uitgaande van feedbackprijzen:
Motu 828 MkIII + 8pre (745+559) 1304
Mackie 1640 + mackie FW card (899+385) 1284

Op de mackie kun je alle 16 opgenomen kanalen niet meer terug sturen naar je mixer, ik geloof dat dat maximum 2 is, dat kan op de Zed weer wel en dat schept natuurlijk weer veel meer mogelijkheden.

Misschien is 16 kanalen in een keer recorden ook een beetje too much?? Er zijn natuurlijk ook goedkopere mixers zonder die Firewire aansluitingen, die je dan ook weer via de subgroepen kan connecten met een soundcard om maar een paar kanalen te recorden. Of een mixer met USB aansluiting.

Ik heb nu sinds een paar maanden een Zed R16. Ik kocht hem mede als vervanging van mijn geluids interface (ik had een Maudio 44). De pres voor mij zijn: de geluidskwaliteit, analoge eq, lekker dunne tafel, in line mixen en toch ook indiv. channels recorden, robuustheid van de knoppen/schuiven.. tafel+interface in 1 is natuurlijk heel handy.
ik gebruik de tafel op een oude P4 compu (ok, wel beefed op met mem enzo) en werkt prima in Cuase zelfs met flink wat plugins. Dus met een moderne pc moet het een fluitje van een cent zijn. Wel is de FW interface wat nukkig met niet ondersteunde chipsets enzo (eigenlijk is het zo dat A&H alleen de beste chipsets ondersteunen), dus eerst effe researchen of je de juiste hebt.

Overall conclusie: kopen die bak.

Even terugkomend op het verhaal Zed 16 R Vs. Motu 828.

Sinds kort is er een goedkoper alternatief voor de Zed 16 R. De Mackie Onyx 1640 is sinds kort ook te verkrijgen in een zogenaamde "i" versie.. de "Onyx 1640i". De i versie biedt de uitbreiding om alle 16 kanalen van je DAW op je mixer terug te laten komen, iets wat op de oudere 1640 niet kon. De Zed 16 R had deze optie natuurlijk al. Mooi dat er nu met de komst van de Mackie een concurrent bij gekomen is. Hij kost ongeveer 1750 euro en is dus een stuk goedkoper dan de Zed.

Er komt over niet al te lang tijd nog een grotere Zed R aan, de 24R.
Daar zijn een aantal beperkingen / issues uit de 16R waarschijnlijk aangepast. Ik zelf wacht daar nog even op. Zal wel niet goedkoop worden.

De Onyx heb ik ook even bekeken, maar deze leek nog wat beperkter qua opzet dan de Zed R.
De kleinere USB Zedjes vind ik featurewise ook lang niet zo interessant.

Een Motu 828 (of bijv. een RME Fireface 800) is natuurlijk een hele andere filosofie. Netjes in de box alles, minder ruimte maar ook minder knupkes dus minder gaaf... ;)
Ik werk nu met een Fireface 800 met daaraan 2 Adat converters (dus iets meer dan 24 kanalen ruwweg), maar zo'n Zed R zou voor mij een serieuze overweging zijn mocht ik het 'allemaal nog een keer overdoen'...

De Phonic is best leuk voor het geld.. neemt 16 kanalen tegelijk op via USB, had het al eens bekeken. Bij de goedkopere Zed's kan dit slechts tot 2 kanalen maar hoe is de kwaliteit van de Phonic? Heb voor de time being tijdje geleden al de Edirol M16 Dx aangeschaft, neemt ook die 16 kanalen tegelijk op voor nog geen 400 euro.. (drastisch input tekort). Maar de Zed 16R en Onyx i bieden weer oneindig veel meer door de mogelijkheid om alle kanalen vanuit je DAW te kunnen nabewerken, stel jezelf voor... een 16 kanaals tapedeck aangesloten op je mixer. Wacht door de geruchten van de 24R, waar hanz het over had ook al veel te lang. Op Gearlutz.com doen ze daar al meer dan een jaar heel druk over de nieuwe Zed. Volgens een recente post aldaar (22-10) wordt ie op de Namm eindelijk gepresenteerd.

A&H Reply:

Hi Guys,

Wow! Such a response to a product we've not released yet! It certainly shows that there's a space in the market for the hybrid concept. I'm asked by Marketing to not let too much information out on the R24 but it sounds like you guys know what you want anyway and that's what we're going to try to give you!
I'm working towards showing the product at NAMM, I'll definitely keep you guys posted on how the development's going from now 'til then. It's too early to fix pricing, but naturally we're working on ways to keep it as affordable as possible - despite all the stuff we've crammed in!

Thanks again for the comments, ideas and support.

Cheers,
Mike.
w: www.allen-heath.com

Back