European Live Looping festival '09 - Antwerpen - 30 mei 2009

Sjaak

Ouwe rot
30 mei 2009 is het zover: het 1ste European Live Looping festival gaat dan van start en wel in Antwerpen in de Arenberg schouwburg! De muzikale stijlen: een mix van Ambient, Avant-Garde, World en Post-rock.

Tickets

De ticket verkoop is gisteren van start gegaan. Aangezien het aantal kaarten beperkt is zou ik je willen adviseren, als je komt, tijdig kaarten te reserveren. Zie http://euroloopfest.com/antwerp voor alle details.

Info

Datum: zaterdag 30 mei, 19:30-24:00
Waar: Arenberg schouwburg, Antwerpen

Live looping is het opnemen en afspelen van looped audio samples in real-time die in de jaren '70 en '80 vooral bekend is geraakt door Brian Eno en Robert Fripp (Frippertronics).

Het European Live Looping Festival brengt een 15-tal live improvisatie artiesten naar zowel Antwerpen (30 mei) als Rome (6 juni). Het unieke van dit festival is dat de artiesten met behulp van hun instrumenten, effecten en live looping technieken muziek maken die resulteert in een mix van geimproviseerde ritmes, ambient soundscapes, experimentele geluiden en gitaar drones.

In Antwerpen zullen de volgende artiesten te zien en te horen zijn:
* Rick Walker - USA
* Microphonics - Belgie
* Michael Peters - Duitsland
* AkimUfo - Canada/Duitsland
* Darkroom - UK
* Fabio Anile - Italie
* Luis Angulo - Mexico
* Sjaak Overgaauw - Belgie

Attachments

• euroloopfest_antwerp2.jpg
    euroloopfest_antwerp2.jpg
    303,9 KB · Bekeken: 183
Laatst gewijzigd:
fuck seg, hier wou ik bij zijn !!! kzit op primavera dan

fantastisch initiatief
kzal er reclame over maken
op de radio, radio centraal 106.7FM of via stream te beluisteren
///
http://streams.movemedia.eu:8530
////
,
je kent het wel ! anders moet je eens afkome
& kan je zelf wat live loopen & wat uitleg geve
over je festival !!!

volgende week dinsdag
00:00u - 02:00u kapkamer = programma !

wow wel ni goeikoope entree,
ken wel paar goeie venues die open
staan vr zoe van die initiatieven & zeker
ni zoveel huur vrage as arenberg ofzo &
degelijke klankinstallatie hebben enzoverder,
wat kosten wat kan drukken natuurlijk, mr ok
we klappe erover as ge afkomt !

Ai...das jammer dat je niet kunt komen. De Arenberg is inderdaad niet goedkoop dus vandaar ook de inkomprijs van 12 euro + 1 euro admin kosten. Aan de andere kant is het weer zo dat een echte liefhebber van dit soort festivals het (denk ik) niet zoveel uitmaakt of je nu 8 of 13 euro's betaalt. En met 8 artiesten uit de hele wereld heb ik gewoon meer kosten dan wanneer het enkel locale "antwerpenaers" zouden zijn die voor weinig of niks komen spelen. Zo werkt dat gewoon.

Btw: Radio Centraal ken ik van naam, maar ik vrees dat ik de komende maanden geen tijd kan vrij maken om eens langs komen. Maar ik apprecieer het enorm als jullie er reclame voor willen maken :) En bedankt voor het enthousiasme!

ziet er tof uit
kom misschien wel af
aangezien ik ni veel geld heb is dat nogwel ok
alleen heb ik zelf al te veel naar zo'n dingen gegaan/ ga en naar mij persoonlijke mening kom ik maar weinig tegen dat me van mijn sokkenblaast, of inspiratie opwekt
2 goei optredens en va de rest valt ge inslaap om zo maar te zeggen.

zal eens opzoeken wat die kerels (meisjes?) zoal doen.

't Zou heel tof zijn als je komt. Of dat je iets gaat horen en zien dat je van je sokken gaat blazen weet ik niet, smaak is toch altijd heel persoonlijk. Ik durf wel te zeggen dat alles professioneel is voorbereidt mbt de PA, video en het licht. Bij deze nog wat info.

De meeste artiesten heb ik vorig jaar in Keulen (DE) zien spelen. Iedereen gebruikt "live looping" technieken en geen sequencers en pre-recorded materiaal. Ik ben er nu zelf een paar jaar mee bezig en de sounds en sfeer die je mbv deze techniek live kunnen vind ik veel spontaner en puur klinken vergeleken met studio materiaal. Het hoort dus thuis in de electroacoustische hoek want mbv de loopers en FX maak je live nieuwe sounds en textures die je met acoustische instrumenten niet kunt maken.

De 8 artiesten die gaan spelen verschillen allemaal in stijl, het zal een mix zijn van oa ambient, post-rock, found sound, world en drone muziek. Sommige acts brengen songs, andere weer soundscapes of experimentele nummers. Veel live improvisatie.

De instrumenten: synths, guitaar, drums, percussie, bass, vocals en veel loopers + FX hard-en software. Zelf ga ik met Logic Mainstage, Ploque Bidule, NI FM8, 1 hardware looper en diverse midi controllers.

Voorverkoop: 13 Eur (via internet t/m 22 mei, zie website), aan de kassa het 15 Eur.

Back