speakers niet uit tijdens aansluiten, slecht?

gijs

.
ik heb altijd geleerd en zo staat het ook in het boekje: zet je monitors (KRK RP6) uit als je er iets op aansluit. Nu vergat ik dat gisteren per ongeluk, met het bekende gebrom als gevolg. Nu heb ik nooit geweten wat het risico eigenlijk precies is en dat vroeg ik me dus af. Ik lees als ik Google alleen dat het kortsluiting kan veroorzaken en zo je speaker mollen. Maar is het zo dat het al iets ergs doet elke keer dat je iets aansluit terwijl ze aanstaan, of bestaat alleen het risico dat er zo iets misgaat?

Nou wat er kan gebeuren is dat er een piek frequentie vrij komt...heel hoog of heel laag....deze kunnen de driver van je tweeter of woofer slopen, puur omdat je speakers dit soort frequenties niet aankunnen....niet zo snel maar in dit geval is voorkomen gewoon beter dan genezen....dus gewoon eerst speakers uit voordat je gaat aansluiten.

Het is volgens mij een kwestie van kwaliteit, en soms ook geluk.
Ik trek weleens mijn fantoom-gevoede overheads te snel uit de mengtafel, gevolg een flinke klap, maar ze doen het nog altijd. Heb ook wel eens de batterij van m'n telefoon verkeerd om aangesloten, gevolg een flinke hoop rook en zeer smerige lucht, maar opnieuw (goed) aangesloten en heeft het sindsdien altijd gedaan. Ik denk dat een kwaliteitsproduct wel een stootje kan hebben.

Ervaring leert dat je meer dingen stuk maakt als je je niet houdt aan het juiste voltage voor je band - 380 krachtstroom...

Ik denk dat een kwaliteitsproduct wel een stootje kan hebben.

Ik heb wel eens een frituurpan van Philips helemaal schoon staan schrobben met veel water en vetabsorberende middelen. Daarna een tijd laten drogen voor de zekerheid en toen aangesloten: POEF!!! Blauwe vonk en de aardlekschakelaar omgeslagen!

Hmm... toch was het een kwaliteitsproduct... :confused:8)

... Ik heb zomaar het idee dat ik kan raden wat jij in die frituurpan stopt... :W

Ik doe 't altijd uit, ook al zou 't geen kwaad kunnen. Gewoon voor (extra) zekerheid.
Die krengen zijn duur zat en ZOVEEL moeite is het niet om ze even uit te zetten.

helemaal gelijk, ik vroeg het me gewoon ff af, maar ga het idd niet bewust opzoeken.

Nou wat er kan gebeuren is dat er een piek frequentie vrij komt...heel hoog of heel laag....deze kunnen de driver van je tweeter of woofer slopen, puur omdat je speakers dit soort frequenties niet aankunnen....niet zo snel maar in dit geval is voorkomen gewoon beter dan genezen....dus gewoon eerst speakers uit voordat je gaat aansluiten.

Sorry maar een speaker gaat niet kapot van frequenties. Een piek kan een speaker zonder bevieliging inderdaad slopen maar een frequentie sowieso nooit.

Dat zou betekenen dat als jij een signaal met 1hz of 60Khz in een speaker stuurt dat je deze altijd sloopt? Dat is natuurlijk onzin.

Amplitude pieken kunnen natuurlijk wel een speaker kapot maken. Puur omdat je in een hele korte tijd een dergelijk hard signaal instuurt dat ofwel de units zelf het begeven of dat de ingebouwde limiter te traag is om die enorme piek op te vangen.

het is dus beter om de boel uit te zetten maar in de praktijk zal het wel meevallen. Zeker met XLR connectors kan er gewoon niet veel misgaan.

Sorry maar een speaker gaat niet kapot van frequenties. Een piek kan een speaker zonder bevieliging inderdaad slopen maar een frequentie sowieso nooit.

Dat zou betekenen dat als jij een signaal met 1hz of 60Khz in een speaker stuurt dat je deze altijd sloopt? Dat is natuurlijk onzin.

Amplitude pieken
kunnen natuurlijk wel een speaker kapot maken. Puur omdat je in een hele korte tijd een dergelijk hard signaal instuurt dat ofwel de units zelf het begeven of dat de ingebouwde limiter te traag is om die enorme piek op te vangen.

het is dus beter om de boel uit te zetten maar in de praktijk zal het wel meevallen. Zeker met XLR connectors kan er gewoon niet veel misgaan.

Dat is eigenlijk wat ik wou zeggen.....de driver moet dan zoveel uit als in dat je speaker dat niet trekt waardoor ie zou kunnen scheuren.......bedankt voor de iets heldere uitleg.....

Maar op grote systemen zou ik de shizzle toch maar uitzetten....ik heb al aardig wat plofs gehoord die dan toch niet zo fijn zijn.....en elke speaker is te slopen hoor.........toendertijd heeft Pet Duo en een een of andere h-core dj al wat monitors gesloopt in de P3...

Is er hier iemand die dit eens heeft ondervonden?
Ik nl nog nooit en dat terwijl ik vaak mijn speakers vergeet uit te zetten...:o:

Jazeker... nou ja zoiets..

Ging per ongeluk. Ik trok bij het verplaatsen van mijn bankstel een lange tulpkabel tussen mijn mengtafel en een 2xVeel wattjes eindtrap los.
Het gevolg was een bromtoon die met maximaal vermogen mijn JBL studiomonitoren werd ingejaagd. De excursie van de woofers was daarbij zo groot dat het laagje keramiek waarmee ze zijn behandeld in twee ringen brak en de stukjes in het rond sprongen. Ze speelden daarna nog wel maar het was nooit meer wat het geweest was. Heb tegenwoordig ander setje staan en heb mijn bekabeling nu anders geregeld uiteraard. Had niet zo'n best dagje die dag kan ik je vertellen.

dammitdammitdammit.jpg

Amplitude pieken kunnen natuurlijk wel een speaker kapot maken. Puur omdat je in een hele korte tijd een dergelijk hard signaal instuurt dat ofwel de units zelf het begeven of dat de ingebouwde limiter te traag is om die enorme piek op te vangen.

Blokgolven op extreem lage frequenties kunnen je woofers aardig warmstoken aangezien je dan "bijna" DC naar je spreekspoelen aan het sturen bent. Niet elke versterker doet frequenties onder de normale hoorbare range afkappen en lang niet elke luidspreker is voorzien van een ingebouwde limiter of ander protectie circuit. Bij een beetje redelijk gebouwde actieve monitor mag je er van uitgaan dat daar beveiligingen voor zijn ingebouwd, maar als je met een ouderwetse mosfet bak een paar dikke passieve monitoren aanstuurt moet je zeker niet denken dat alle frequenties zonder risico zijn. De vraag is echter of je die met de meeste apparatuur gaat behalen aangezien veel opname en weergave apparatuur gewoon niet in staat is om deze frequenties op te slaan of weer te geven. Toongeneratoren, wazige analoge synth of dacs die gekke dingen doen door sample offsets enzo zijn echter prima voorbeelden van gereedschappen waarmee je zonder een korte "eenmalige" piekbelasting te creeeren toch je speakers om zeep kunt helpen (als deze niet voorzien zijn van een beveiliging). Het risico daarop acht ik bij semipro actieve monitoren echter klein. Mijn ervaring is dat een onderbemeten (voeding in een) eindversterker meestal de boosdoener is bij gesloopte speakers.

Uiteindelijk geld denk ik de gouden regel: "Voorkomen is beter dan genezen".

Ik heb PA lui zeer vreemde dingen zien doen om uit te vinden welke lijn links of rechts was. Maar deze mensen zullen waarschijnlijk goed geweten hebben hoe hun installatie was beveiligd tegen dit soort ongein.

Grote PA kan het wel hebben. Vooral als er 'n goeie processor tussen zit.

Wat volgens mij de reden is dat je geen dingen HOT mag inprikken, is omdat je shield (of aarde) meestal gelinkt is aan het huis. Dus als je apparaat geen goeie aarde heeft of 'n zwevende aarde, gaat het z'n rest spanning af voeren via pen 1, de shield van de XLR. Dit kan 'n flinke KLOP veroorzaken.

Voorbeeld...

De Pioneer DJM800 krijgt geen aarde van de voedings stekker. Je versterkers hebben dat wel. Dus zodra jij je versterkers aansluit op je Pioneer, voer je via je versterker de lek spanning af van alles wat op je Pioneer is aangesloten. CD spelers en draaitfels hebben immers ook geen aarde.

Ik dacht dat het zo iets was...

Wat volgens mij de reden is dat je geen dingen HOT mag inprikken, is omdat je shield (of aarde) meestal gelinkt is aan het huis. Dus als je apparaat geen goeie aarde heeft of 'n zwevende aarde, gaat het z'n rest spanning af voeren via pen 1, de shield van de XLR. Dit kan 'n flinke KLOP veroorzaken.

ok nu wordt het weer wat technischer. maar betekent dit dat het elke keer als je het doet iets beschadigt, of nog steeds alleen maar dat er een risico bestaat dat?

Back