Octave selector Crumar stuk?

Hooihuis

Acta est fabula
Van vrijwel het ene moment op het andere is er in de octave selector van oscillator B op mijn Crumar Spirit bijna geen beweging meer te krijgen. Het gaat om een soort draaipot met 6 standen. Soms zit hij echt muurvast en als ik dan even wacht dan ik hem later alsnog verstellen, zij het met enige moeite.

Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt op een (andere) analoge bak en zo ja, wat zou er aan de hand kunnen zijn? Of wordt dit weer typisch een gevalletje synthdokter? Het lijkt me eigenlijk stug dat het puur door vuil komt, want dat zou denk ik meer geleidelijk te merken zijn.

Ik ken dit soort schakelaars......die tikken die je normaal voelt komt door een klein balletje dat in groefjes valt....net als bij een detent schuif met 0 punt. Het kan zijn dat het balletje eruit is geschoten en nu dus klem zit in de schakelaar. Ik zou er nu niet meer al te veel aan draaien want anders draai je hem echt stuk. Met een beetje mazzel is dit een easy fix voor een reparateur. Als de switch voor de rest nog heel is kan het balletje terug worden gezet. Een andere mogelijkheid is dat het balletje eruit is geschoten en wat je nu voelt het palletje is wat het balletje op zijn plek houdt wat door de groefjes schuift (pfff wat een zin).....die oude switches zijn van het open type meerkeuzeschakelaar....tegenwoordig zijn de Lorlin schakelaars dicht en gesealed.

Hee thanx.... ik blijf er verder inderdaad maar van af.

Ik had al vaag het plan die bak eens grondig onder handen te laten nemen door een bekende restaurateur hier op het forum, en dat weet ik nu dus vrij zeker :) Ik ga daar dus maar eens werk van maken!

Keep us posted als het zover is, laat ook weten of je nog overweegt om die envelope schuiven te vervangen door logaritmische (of lineaire ik roep ook maar wat) schuiven om zo wat meer "range" te krijgen in je knoppen. Ben benieuwd of dat uberhaupt mogelijk is. Geeft toch weer wat meer tweakability,

Zou ik zeker doen...die van jou is echt in mint condition :halleluja echt een museum stukje.....}:|

Ik heb Saint Eric zojuist een PB gestuurd :) Was ik toch al eens van plan, maar nu die schakelaar stuk is heb ik de knoop maar direct doorgehakt.

Het meeste dat gedaan moet worden is schoonmaken of vervangen van pots en sliders, zodat alles weer soepel werkt zonder gekraak. En misschien inderdaad pots / sliders met andere waarden erin om het bereik te vergroten of om nauwkeuriger te kunnen regelen.

Daarnaast zit ik ook te denken aan een of twee mods, maar die moeten wel onzichtbaar zijn want ik wil hem optisch houden zoals hij is.

Heb een tijdje rondgelopen met het idee hem te verkopen maar ben bang dat ik daar spijt van krijg. Vanmorgen weer even ermee gespeeld en ik haal er toch wel erg lekkere klanken uit, die met andere bakken niet snel te realiseren zijn. Hij heeft een bepaalde "sound" die ik waarschijnlijk zal gaan missen.....dus dan laat ik hem liever helemaal opknappen.

Heb geen idee hoe snel het allemaal kan, maar ik hou jullie op de hoogte!

Saint Eric gaat helaas niet door, net een berichtje gehad.... dan ga ik eerst zelf maar eens naar die schakelaar kijken. Misschien valt het inderdaad mee zoals Dender al zegt.

Ik gooi het ook even op de Crumar mailinglist....misschien dat iemand anders hetzelfde probleem heeft gehad en misschien dat iemand nog zo'n schakelaar heeft liggen mocht ie niet gerepareerd kunnen worden.

Gewoon even naar een techneut gaan.
Laat die switch van te voren bestellen dat je een afspraak kan maken dat het meteen gebeurd.
Wat wil je aan de Spirit modden?

Laat die switch van te voren bestellen dat je een afspraak kan maken dat het meteen gebeurd.

Het vervelende van die draaischakelaars is dat je weer een soort vanzelfde moet hebben....dus een 2-6 ofzo. De huidige nieuwe hebben allemaal een gladde as...beetje verrot als je knop dan met kartel as of d-shaft as is.....
Ik zal ff op de mailinglist kijken of er een SM van de Spirit opstaat.

Thanx Dender! Als je wat weet hou ik me aanbevolen :okdan:

Ja, is waarschijnlijk wel het verstandigste...

Ik wil geen spannende dingen veranderen, misschien is modden wat overdreven gesteld. Zoals ik al zei wil ik weten of het plaatsen van andere pots / sliders impact heeft op de bediening. Bijvoorbeeld de envelope sliders die nu niet echt lekker lineair werken. Ook de filter envelope amount zou met een andere waarde misschien wat dieper kunnen ingrijpen; heb geen idee of dit mogelijk is.

Verder heeft de Spirit zoals je weet 2 verschillende audio uitgangen waarmee je leuke dingen kunt doen: het filter/adsr path en de shaper y path. Die laatste wordt echter alleen getriggerd door het keyboard en helaas niet door een externe gate, als ik hem bijvoorbeeld aan een Pro-2000 hang. Het zou erg mooi zijn als dat veranderd kan worden want het vergoot de mogelijkheden.

Zoals gezegd moet hij uiterlijk wel blijven zoals hij is want ik hou niet van geboor in dit soort bakken.

Ik denk dat het mischien een kwestie van calibratie is ik geloof niet dat er verkeerde potmeters geplaatst zijn hoor.
Ik zou goed nadenken over modificeren iig.

Ik denk dat het mischien een kwestie van calibratie is ik geloof niet dat er verkeerde potmeters geplaatst zijn hoor.
Ik zou goed nadenken over modificeren iig.

Zal ik zeker doen, als het te gek wordt / het geen zin heeft / de boel kan beschadigen begin ik er sowieso niet aan.

Maar die external trigger voor die andere uitgang zou wel fijn zijn; is misschien simpel te doen.

Service manual heb ik hier, stond op de mailinglist. Best een leuke CEM bak die Spirit. VCO's 3340's, VCF's 3350's, VCA's 3360's....arpeggiator veel in en uitgangen...als ik er ooit eens 1 tegenkom........

Zou je trouwens eens wat mooie foto's van de Spirit kunnen schieten? Zet ik die op de Yahoo group.....staan nog geen foto's van een Spirit op.;)

En ik heb het op de group gegooid, even afwachten wat daar uitkomt.

Service manual heb ik hier, stond op de mailinglist. Best een leuke CEM bak die Spirit. VCO's 3340's, VCF's 3350's, VCA's 3360's....arpeggiator veel in en uitgangen...als ik er ooit eens 1 tegenkom........

Zou je trouwens eens wat mooie foto's van de Spirit kunnen schieten? Zet ik die op de Yahoo group.....staan nog geen foto's van een Spirit op.;)

En ik heb het op de group gegooid, even afwachten wat daar uitkomt.

Thanx Dender :okdan:

Ik zal eens wat fotootjes schieten. Of misschien heb ik die al; ik zal ze een dezer dagen wel even opzoeken.

Op deze pagina staan wat foto's van de Spirit; volgens mij kan je die zo verslepen en ergens anders op zetten. Ze zijn alleen niet heel groot (SF had toen nog een andere bestandslimiet geloof ik).

Super mooie foto's man! Ik vin het toch een mooi bakkie hoor die Spirit.8~ De kleur van het hout is echt zeer mooi....kwijlkwijl.

Ook al zijn er maar weinig Spirits gemaakt, ze hebben niet eens allemaal hetzelfde hout heb ik gezien. Sommige zijn geloof ik een stuk lichter of juist donkerder van kleur.

Grappig trouwens dat ouwe draadje, ik was toen nog hevig geinteresseerd in een Pro One en wilde daar zeker niet meer dan 700 voor geven. Ik heb er nu wel een, maar de gemiddelde prijs is al zo'n beetje 900 geworden volgens mij... zo zie je hoe snel het soms gaat met die prijzen :( (off topic)

Ook al zijn er maar weinig Spirits gemaakt, ze hebben niet eens allemaal hetzelfde hout heb ik gezien. Sommige zijn geloof ik een stuk lichter of juist donkerder van kleur.

Grappig trouwens dat ouwe draadje, ik was toen nog hevig geinteresseerd in een Pro One en wilde daar zeker niet meer dan 700 voor geven. Ik heb er nu wel een, maar de gemiddelde prijs is al zo'n beetje 900 geworden volgens mij... zo zie je hoe snel het soms gaat met die prijzen :( (off topic)

Nou dat van die Pro One valt wel mee....ik heb de mijne nu noggeeneens een half jaar en heb er op de kop af 700 voor betaald.....en uiterlijk mint alleen twee pots kraken een beetje.....maar idd de prijzen liggen nu rond de 900 en eigenlijk is hij dat ook wel waard. ;)

En on topic: hoeveel Spirit's zijn er gemaakt dan? Weet jij dat?

Back