Solid State Drives (SSD)?

Hoi,

ik wil een macbook pro aanschaffen en zag dat deze modellen ook met een Solid State Drives (SSD) geleverd kunnen worden.
Heeft iemand ervaring met Solid State Drives? Is dit een betere keuzen dan een 7200rpm HD?

Hierbij wordt gebruikgemaakt van technologie die vergelijkbaar is met die van iPod nano en andere op flash gebaseerde producten. Een SSD-schijf is veel duurzamer en als u uw notebook eens laat vallen, is de kans op gegevensverlies stukken kleiner.

't is de toekomst maar nog niet het heden... 't zijn grote memory sticks met sata aansluiting.

ze zijn ongelooflijk duur voor de beschikbare ruimte die ze geven.
ze zijn wel snel en gaan veel minder snel kapot omdat er geen bewegende delen in zitten. maar je kan een stuk goedkoper een goeie backup HD erbij kopen...

over een paar jaar wordt dit 't wel...

Het kan een mooie snelheidsboost aan je systeem geven, vooral windows en programma's hebben er baat bij. Je systeem voelt veel sneller aan. Je koopt zoiets natuurlijk niet om je mp3 collectie op te gaan zetten. Maar zoals barno zegt ze zijn nu nog eigenlijk te duur en niet allemaal werken ze perfect oa met random writes. Dus daar moet je wel op letten. Maar je kan ook wachten, tegen die tijd zijn ze misschien weer goedkoper, groter en sneller.

De ontwikkelingen gaan wel erg snel met de SSD wat betreft de opslagruimte. Zo hadden ze pakweg een jaartje geleden misschien een gigabyte opslagruimte onwikkeld, nu zag ik vorige maand al ergens een 512GB SSD op de markt verschijnen (voor 1499 dollar! =))
Vanwege de prijzen zou ik zeker nog een tijd wachten, de prijzen zullen ongetwijfeld over een tijdje niet veel meer gaan kosten dan de huidige harde schijven. Tot die tijd geven de huidige harde schijven toch niet echt beperkingen, toch?

Ik hoor geruchten over slijtage van SSD disks, met name als je swap files gebruikt en er veel geschreven/gelezen moet worden. Ze schijnen dan na een tijd trager te worden.

Ik hoor geruchten over slijtage van SSD disks, met name als je swap files gebruikt en er veel geschreven/gelezen moet worden. Ze schijnen dan na een tijd trager te worden.

ja net als met USB memory sticks zijn ze niet oneindig beschrijfbaar.
swappen is natuurlijk wel zo'n beetje het drukste wat je ze kan laten doen dus dat zal dan ook wel 't slechtste zijn voor ze

ja net als met USB memory sticks zijn ze niet oneindig beschrijfbaar.
swappen is natuurlijk wel zo'n beetje het drukste wat je ze kan laten doen dus dat zal dan ook wel 't slechtste zijn voor ze
Dan zijn ze wat mij betreft nog niet geschikt voor intensief gebruik (als HD vervanger waar een OS op staat).

de enige echt goede SSD's zijn de INTEL x25 series. Deze hebben wel goede testresultaten. Alle andere zijn een beetje wannabe's Al ben ik apple fan. ik zou de ssd's nog laten liggen. Ik koop over een half jaartje ook zo'n intel pro x25 ssd voor in mijn macbookpro

Back