Re: Tascam DM 24 of Yamaha 01v
Origineel geplaatst door boekaboeka84
Ik zou graag het verschil willen weten van de Tascam DM 24 of Yamaha 01v. Welke verschillen zijn er eigenlijk kwa kanalen, effecten, EQ, compressors en de beiden mixers in hun geheel zelf.
welke is een aanrader.
Een van de belangerijkste verschillen is de klank...., wij hebben voorheen twee stuks 01V in cascade
meegesleept naar vele live optredens (bands e.d.) en ze hebben het altijd perfect gedaan (klop-klop) maar
het viel mij en gast techneuten wel op dat je aan de EQ bleef sjorren als het es niet echt lekker klonk, en
dat het eigenlijk nooit "perfect" was.
Om praktische redenen (b.v. 16 mike inouts ipv de 12 van de 01V) zijn we overgestapt op de DM-24 en het verschil
is enorm !
De 01V is kwa klank zo plat als het maar kan, diepte in je beeld kent ie niet, en het geheel heeft wat een
scherpe klank.
Valt je niet op als je nooit er es wat anders naast hoort, wij hebben echter met de DM ineens beduidend minder
moeite om een lekkere sound te maken, met dezelfde bands, zelfde PA en dezelfde nummers....
Laten we grote praktische verschillen even liggen, dan kan ik je een nieuwe 01V absoluut afraden, de techniek
is toch al weer verouderd en mocht je de pegels hebben, dan heb je voor die 3000,00 aan de DM24 de best klinkende
digitafel van dit moment.
EQ klinkt prima en is goed en duidelijk aan te sturen.
Gates/compressor: zeer praktich bruikbaar
effect: bank 1 (TC electronics = er zitten prima galmen in, in ieder geval van hogere kwaliteit
als in de 01V
effect: bank 2 , niet echt toppie, wel bruikbaar
Faders: natuurlijk 10Cm smooth en aanraakgevoelig, geen partij t.o.v. de 01V !!
automatisering: alles reeds nboard !!
Pods: handig plaatsing met een snelle toegang.
Layout: overzichtelijk en went erg snel.
geen 19 inch, vrij diep en hoog en de meterbrug zit wel een beetje erg hoog gemonteerd.
Software: wordt nog steeds verbeterd en update is via internet geen probleem ! (heeft de 01V
ooit wel es een update gehad ??)
Nadeel tov 01V: gaan master EQ !!! geen master delay !!! , maar goed de DM24 is ook geen livetafel maar een
studiobakkie.
bovendien is de support (online forum) van Tascam perfect !
Het is afwachten hoe de 01V/96 gaat klinken, ik heb hier nog niet veel over gehoord en als yamaha z'n huiswerk goe
heeft gedaan en luistert naar z'n klanten (??) moet ie beter gaan klinken als de oude 01V.
Zo niet: jammer dan, maar dan begaat yamaha hier opnieuw een blunder.