Tascam DM 24 of Yamaha 01v

boekaboeka84

Nieuwkomer
Ik zou graag het verschil willen weten van de Tascam DM 24 of Yamaha 01v. Welke verschillen zijn er eigenlijk kwa kanalen, effecten, EQ, compressors en de beiden mixers in hun geheel zelf.
welke is een aanrader. Ik wil niet de verschillen horen kwa prijs want die weet ik al.
En is er mss een andere tafel (niet hoger dan 4000 euro).

DM24 is een mooie tafel. En zonder twijfel superieur aan de 01v (voor de meeste mensen althans).
Vandaar dat Yamaha ook met de 01v96 als betere concurrent op de proppen komt.
Althans dat deze pas in April leverbaar is.

En het puntje wat ik bij die DM24 mis is de makkelijke Adat aansluitingen maar als je hem aan een computer wilt knopen dan is een Motu 'geluidskaart' een ideale oplossing. Die heeft nl wel veel TDIF aansluitingen. :D

Re: Tascam DM 24 of Yamaha 01v

Origineel geplaatst door boekaboeka84
Ik zou graag het verschil willen weten van de Tascam DM 24 of Yamaha 01v. Welke verschillen zijn er eigenlijk kwa kanalen, effecten, EQ, compressors en de beiden mixers in hun geheel zelf.
welke is een aanrader. Ik wil niet de verschillen horen kwa prijs want die weet ik al.
En is er mss een andere tafel (niet hoger dan 4000 euro).

DM 24 - top tafel voor weinig geld (minder dan 3000 euro)
en fuse heeft geheel gelijk, koop er een M2408 bij en je hebt een dijk van een systeem.

Re: Tascam DM 24 of Yamaha 01v

Origineel geplaatst door boekaboeka84
welke is een aanrader.

Een van de belangerijkste verschillen is de klank...., wij hebben voorheen twee stuks 01V in cascade
meegesleept naar vele live optredens (bands e.d.) en ze hebben het altijd perfect gedaan (klop-klop) maar
het viel mij en gast techneuten wel op dat je aan de EQ bleef sjorren als het es niet echt lekker klonk, en
dat het eigenlijk nooit "perfect" was.
Om praktische redenen (b.v. 16 mike inouts ipv de 12 van de 01V) zijn we overgestapt op de DM-24 en het verschil
is enorm !
De 01V is kwa klank zo plat als het maar kan, diepte in je beeld kent ie niet, en het geheel heeft wat een
scherpe klank.
Valt je niet op als je nooit er es wat anders naast hoort, wij hebben echter met de DM ineens beduidend minder
moeite om een lekkere sound te maken, met dezelfde bands, zelfde PA en dezelfde nummers....
Laten we grote praktische verschillen even liggen, dan kan ik je een nieuwe 01V absoluut afraden, de techniek
is toch al weer verouderd en mocht je de pegels hebben, dan heb je voor die 3000,00 aan de DM24 de best klinkende
digitafel van dit moment.
EQ klinkt prima en is goed en duidelijk aan te sturen.
Gates/compressor: zeer praktich bruikbaar
effect: bank 1 (TC electronics = er zitten prima galmen in, in ieder geval van hogere kwaliteit
als in de 01V
effect: bank 2 , niet echt toppie, wel bruikbaar
Faders: natuurlijk 10Cm smooth en aanraakgevoelig, geen partij t.o.v. de 01V !!
automatisering: alles reeds nboard !!
Pods: handig plaatsing met een snelle toegang.
Layout: overzichtelijk en went erg snel.
geen 19 inch, vrij diep en hoog en de meterbrug zit wel een beetje erg hoog gemonteerd.
Software: wordt nog steeds verbeterd en update is via internet geen probleem ! (heeft de 01V
ooit wel es een update gehad ??)
Nadeel tov 01V: gaan master EQ !!! geen master delay !!! , maar goed de DM24 is ook geen livetafel maar een
studiobakkie.

bovendien is de support (online forum) van Tascam perfect !
Het is afwachten hoe de 01V/96 gaat klinken, ik heb hier nog niet veel over gehoord en als yamaha z'n huiswerk goe
heeft gedaan en luistert naar z'n klanten (??) moet ie beter gaan klinken als de oude 01V.
Zo niet: jammer dan, maar dan begaat yamaha hier opnieuw een blunder. =(

He, gaan we de 01v lopen afkraken?

Als je eens kijkt wat een tijdsverschil tussen deze twee apparaten zit dan lijkt me een vergelijking ook niet echt eerlijk. Master EQ en dynamic zitten er wel degelijk op hoor. En als de Rev kwaliteit galm je niet bevalt swa. Het is idd geen TC en ook geen Lexicon.

En updates zijn er niet zoveel geweest. Yamaha is daar meestal heel stil/sneaky mee. Alsof een update iets zou zijn om je voor te schamen. (wat dat betreft is de support wel voor verbetering vatbaar)

En aangezien ik lid ben van de Yahoogroups 01v96 mailinglist weet ik in ieder geval wat er met die community aan de hand is. Toevallig dat ik een review van een 'veteran' gebruiker had gelezen die er erg positief over was en deze tafel vergelijkt met z'n grotere DM2000 broer qua geluid en gebruiksgemak. Of hij dan beter als de DM24 klinkt, tsja. Ik weet wel dattie vet beter klinkt dan z'n voorganger. :)

Je moet een DM24 van 3000 euro ook niet vergelijken met een 01v maar met een 02/03 van Yamaha. Dat is wederom appels met peren vergelijken en dat is in dit geval ook niet helemaal fair!

Origineel geplaatst door mario
Je moet een DM24 van 3000 euro ook niet vergelijken met een 01v maar met een 02/03 van Yamaha. Dat is wederom appels met peren vergelijken en dat is in dit geval ook niet helemaal fair!

ehem, de vraag was: "Ik zou graag het verschil willen weten van de Tascam DM 24 of Yamaha 01v"
en daar gaf ik antwoord op, we hebben en/of gebruiken beide tafels, dus vergelijken is geen probleem.
Als je de DM-24 zou "uitkleden" tot 01V formaat (12 inputs, geen automatisering, geen machine sturing, geen
adat conn, geen digi in/out, etc, etc) kom je in dezelfde prijsklasse als de 01V, en dan vergelijk je gewoon appels met appels !
Het trieste is n.l. dat een 02R niet veel beter klinkt als de 01V =( (zelfde basistechniek), al doet
het me wel goed dat de nieuwe 01V/96 WEL beter zou klinken dan de 01V.
Het is algemeen gewoon bekend dat de 01V een "bepaalde" klank hebben, als je die bevalt, prima toch ?
Wij zijn er inmiddels wel achter dat de 01V vlakheid totaal niet past bij wat we zoeken en doen, zelfs bij live gebruik was het verschil dramatisch groot met andere tafels, laat staan bij onze opname's die we doen.

greetings,
Peet

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
He, gaan we de 01v lopen afkraken?

Master EQ en dynamic zitten er wel degelijk op hoor.

Citaat:
--
"Nadeel tov 01V: gaan master EQ !!! geen master delay !!! , maar goed de DM24 is ook geen livetafel maar een
studiobakkie."
--

uitleg: ik vindt het jammer ;{ dat er op de DM-24 GEEN master EQ en delay zit (er is wel een trucje voor), maar alla
het zit er niet op.
Dat de 01V dat WEL heeft, is mij bekend :eureka:, heb de EQ en delay veel gebruikt.... :eureka:

greetings,
Peet

Origineel geplaatst door Thaizer
Begrijp ik nou goed dat de DM24 6xAux heeft en aparte returns??
Vind het nogal jammer van een O1V dat de returns van je effecten etc gewoon kanalen van je mengtafel kost.

klopt,er zitten 6x auxsends per kanaal op, vrij instelbaar waarvan je er b.v. vier naar de assing outputs
kan sturen en twee naar de interne effect's.
Van mij mogen er in de volgende versie wel 8x of 10x aux op komen... ;)
Er zitten boven op de tafel 4 assign inputs, die GEEN extra kanalen kosten (tís maar net hoe je
ze insteld)
Wij gebruiken de DM24 live, en hebben deze vier inputs op kanaal 17-20 gezet.
Je kunt dmv de vele digitale inputs natuurlijk nog meer inpputs maken. :)

greetings,
Peet

Ok ok ok :)

Maar die nieuwe 01v96 is echt soppen geblazen hoor. ;) 4x FX (op 44.1/48) waaronder multiband compressie.
Op alle kanalen insertpunten hetzij van externe bakkies of zelfs Adat IO. En gate en compressie per kanaal. En dus ook al die mogelijke extra inputs. En die 8x bus is wel handig. Die 4 aux in misschien minder (hadden er liever 8 moeten zijn)
Maar qua geluid is het dus duidelijk een sprong voorruit. Zelf kort even gehoord, te kort eigenlijk. Maar wat voor mij nu absoluut zeker is dat hij er gaat komen. ;)

Wel jammer dat hij nieuw zo'n 2200€ kost en extra adat nog eens 600€ erbij. Maar dan zit je nog in dezelfde prijsklasse als 2600€ voor een DM24. En da's nog steeds flink geld. Maar dan hedde gij ook wat. :)

Origineel geplaatst door fuse
Ok ok ok :)

Maar die nieuwe 01v96 is echt soppen geblazen hoor. ;) 4x FX (op 44.1/48) waaronder multiband compressie.
Op alle kanalen insertpunten hetzij van externe bakkies of zelfs Adat IO. En gate en compressie per kanaal. En dus ook al die mogelijke extra inputs. En die 8x bus is wel handig. Die 4 aux in misschien minder (hadden er liever 8 moeten zijn)
Maar qua geluid is het dus duidelijk een sprong voorruit. Zelf kort even gehoord, te kort eigenlijk. Maar wat voor mij nu absoluut zeker is dat hij er gaat komen. ;)

Wel jammer dat hij nieuw zo'n 2200€ kost en extra adat nog eens 600€ erbij. Maar dan zit je nog in dezelfde prijsklasse als 2600€ voor een DM24. En da's nog steeds flink geld. Maar dan hedde gij ook wat. :)

Kijk, dat mag ik nou graag horen: insertie op de inputs, lekker klinken, en een 8 bus structuur (kan je die
ook routen naar de masters ?, zijn ze n.l. bij Tascam "vergeten") ;)
Maar waarom hebben ze er niet meteen 16 microinputs op gezet ?, net zo dom van yamaha om op de dm2000 maar 16 microkanalen te plaatsen!.
Hadden ze op de 2000 er minimaal 20 in gezet, was het een absoluut ook een klapper geworden in het live-circuit.!
Uit pure nood hebben we n.l. gedraaid met 2x 01V naast elkaar (cascade) om zo op 24 in te komen.
Kan (maar mag het eigenlijk niet..) je verklappen dat tascam bezig met een live-digi op basis van de DM24 en die
zijn wel zo slim er minimaal 20 microkanalen in te zetten :eureka: :eureka:
Maar goed, met twee stuks 01V/96 in een case heb je nog steeds een sterke combinatie in handen, en mocht
je aan 24 niet genoeg hebben, zet je er nog een naast.. ;)

Back